شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۵:۵۷
علم و فناوری جهان - کد خبر : 13719
سه شنبه، ۱۸ آبان، ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۰

خدمه ناسا از ماموریت شش ماهه ایستگاه فضایی بین المللی بازگشتند

چهار فضانورد به سلامت از یک مأموریت علمی شش ماهه ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی بازگشتند و با کپسول SpaceX Crew Dragon در پایان یک پرواز یک روزه در خلیج مکزیک بر زمین نشستند.

خدمه ناسا از ماموریت شش ماهه ایستگاه فضایی بین المللی بازگشتند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، فضاپیما طبق برنامه ریزی انجام شده، درست بعد از ساعت 10:30 شب به دریا در سواحل فلوریدا سقوط کرد.

به نقل از رویترز، تصویربرداری حرارتی مادون قرمز، نمایی اجمالی از این کپسول را ثبت کرد که دقایقی قبل از سقوط مانند یک شهاب در آسمان شب بر فراز خلیج می‌گذرد.

همزمان با باز شدن چهار چتر اصلی در بالای کپسول و حرکت به سمت سطح خلیج با سرعت 24 کیلومتر در ساعت، صدای تشویق از مرکز کنترل پرواز شنیده شد.

صدایی از مرکز کنترل پرواز اسپیس ایکس در حومه لس آنجلس شنیده شد که به خدمه می گوید: «به نمایندگی از اسپیس ایکس، به خانه خود در سیاره زمین خوش آمدید.»

یکی از فضانوردان در پاسخ گفت: «بازگشت عالی است.»

به گفته کتی لودرز، معاون عملیات فضایی ناسا، این ماموریت به مدت 199 روز کامل در مدار بود که طولانی ترین زمان برای کل خدمه پرتاب شده توسط ایالات متحده است. او گفت که این رکورد از رکورد 168 روزه قبلی که توسط ماموریت قبلی SpaceX-NASA در اوایل امسال ثبت شده بود، فراتر رفت.

ظرف یک ساعت پس از فرود آمدن، کپسول از اقیانوس به عرشه یک کشتی بازیابی بلند شد و چهار فضانورد یکی یکی از دریچه اندیوور بیرون آمدند.

دو فضانورد ناسا در این پرواز، خلبان مگان مک آرتور 50 ساله، و فرمانده ماموریت، شین کیمبرو 54 ساله، دو نفر اولی بودند که از کپسول خارج شدند. پس از آن ها، آکیهیکو هوشید، ژاپنی 52 ساله، و همکار متخصص مأموریت، توماس پسکت، 43 ساله، مهندس فرانسوی از آژانس فضایی اروپا، خارج شدند. آن ها قرار بود تحت معاینات پزشکی مختصری قرار بگیرند و سپس با هلیکوپتر به ساحل منتقل شوند.

این فضاپیما که به طور مستقل کار می کرد، سفر هشت ساعته بازگشت خود را در اوایل روز با یک پرواز 90 دقیقه ای در اطراف ایستگاه فضایی آغاز کرد؛ زیرا خدمه قصد داشتند از ایستگاه عکس بگیرند.

این کپسول که توسط اشتعال رانشگرهای موشکی خود با سرعت حدود 28000 کیلومتر در ساعت برای سقوط آزاد به سمت اقیانوس وارد اتمسفر شد که طی آن ارتباطات با خدمه برای چند دقیقه، قطع شد.

این سومین خدمه ای بود که تحت مشارکت عمومی و خصوصی نوپای ناسا با اسپیس ایکس، شرکت موشکی که در سال 2002 توسط کارآفرین میلیاردر، ایلان ماسک، که همچنین سازنده خودروهای الکتریکی تسلا است، به ایستگاه فضایی فرستاده شد .

تیم جایگزیندر ابتدا قرار بود در پایان اکتبر به ایستگاه فضایی پرواز کند، اما این پرتاب به دلیل مشکلات آب و هوایی و یک مشکل پزشکی نامشخص در مورد یکی از چهار خدمه به تعویق افتاد.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!