چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۰:۰۰
دوشنبه، ۱۰ خرداد، ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۰

خانواده در چین پر جمعیت تر می شود

پس از چندین ماه تحقیق و ارائه راهکارهای مختلف از سوی کارشناسان سرانجام رئیس جمهور چین در راستای مبارزه با کاهش جمعیت این کشور، با سیاست ۳ فرزندی موافقت کرد.

خانواده در چین پر جمعیت تر می شود

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، به عنوان یک تغییر بزرگ نسبت به شرایط فعلی محدودیت دو فرزندی در کشور چین، دولت چین اجازه داد تا هر زوج 3 فرزند نیز داشته باشند. این سیاست فرزند آوری در جلسه دفتر سیاسی به ریاست شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین مورد تایید قرار گرفت.

انتظارات درباره اصلاحات در سیاست‌های کنترل جمعیت پس از آن بالا رفت که طبق آخرین آمار رشد جمعیت چین به پایین‌ترین میزان طی یک دهه اخیر رسیده است.

بر اساس گزارش سرشماری سال 2020 جمعیت چین که روز سه‌شنبه هفته گذشته منتشر شد، این کشور در حال حاضر 1 میلیارد و 410 میلیون نفر جمعیت دارد که نشان دهنده نرخ رشد 5.38 درصدی جمعیت در 10 سال اخیر (یا به طور متوسط 0.53 درصد در سال) است. یک دهه پیش از این در جریان سرشماری سال 2010 میلادی، جمعیت چین 1 میلیارد و 340 میلیون نفر اعلام شده بود. اما عدد 5.38 درصد، کمترین نرخ رشد جمعیت در چین از زمان اجرای سیاست تک فرزندی در این کشور یعنی از اواخر دهه 70 میلادی محسوب می‌شود؛ چیزی که احتمالا باعث خواهد شد پکن برنامه‌هایش را برای ترغیب زوج‌ها به فرزند آوری تقویت کند.

نرخ باروری 1.3 کودک برای هر زن در سال 2020 که همرتبه با کشورهای مسنی مانند ژاپن و ایتالیا است زنگ خطر را برای چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا به صدا درآورده است.این موضوع حتی در بین کارشناسان و نهادهای آکادمیک چین نیز مطرح  و پیشنهادات مختلفی در این رابطه ارائه شده بود. به عنوان مثال یک استاد دانشگاه چینی به دولت این کشور پیشنهاد داد که به هر خانواده‌ای برای فرزند آوری و تولد هر فرزند یک میلیون یوان (156 هزار دلار) پاداش در نظر بگیرد تا بدین وسیله از کاهش رشد جمعیت این کشور جلوگیری شود.

پیشتر وزارت امنیت عمومی چین اعلام کرده بود  که فرزند آوری در این کشور در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ شاهد کاهش ۱۵ درصدی بوده است و دلیل آن نیز ظهور ویروس کرونا و تأثیر آن بر اقتصاد این کشور است.

.در سال‌های اخیر بسیاری از زوج‌های چینی در به دنیا آوردن فرزند به دلیل افزایش هزینه بهداشت، آموزش و مسکن دچار تردید شده اند.  نگرانی‌های اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال گذشته میلادی بر تصمیم زوج‌ها برای فزند آوری تأثیر گذاشته است و منجر به کاهش زاد و ولد برای مدتی طولانی در کشوری شده است که بیشترین جمعیت را در جهان دارد. از سوی دیگر، در تحولات مرتبط با ویروس کرونا سازمان جهانی بهداشت می‌گوید ظهور انواع جدید بیماری کووید-۱۹ پرسش‌هایی را در خصوص کارکرد واکسن‌های موجود علیه ویروس کرونا ایجاد کرده و نگرانی‌هایی را در این رابطه پدید آورده است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!