جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۷:۰۴
سیاست خارجی - کد خبر : 16700
پنجشنبه، ۱۹ آبان، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

حمله ایران به عربستان؛ شایعه ای که به نفع سعودی‌هاست

انتشار خبر مربوط به حمله به عربستان ساختگی بوده و توسط خود سعودی ها جعل شده است چرا که حمله ایران به یک کشور دیگر در حال حاضر تقریبا ناممکن است.

حمله ایران به عربستان؛ شایعه ای که به نفع سعودی‌هاست
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در چند روز اخیر شایعاتی در رابطه با حمله قریب الوقوع ایران به عربستان سعودی منتشر شده که در فضای مجازی سر و صدای بسیار زیادی به پا کرده است. این خبر که در چند رسانه آمریکایی به خصوص وال استریت ژورنال هم منتشر شده باعث واکنش مقامات عربستانی و آمریکایی شده است.
انتشار خبر حمله به عربستان در حالی است که تهران و ریاض تا مدتی پیش به دنبال توافق و برطرف کردن اختلافات خود بودند و عراق هم سعی داشت میزبانی مذاکرات دو جانبه را برعهده بگیرد اما با آغاز ناآرامی ها در ایران، این مذاکرات به طور کامل لغو و رابطه دو طرف نیز به سرعت رو به وخامت گذاشت.
مقامات جمهوری اسلامی ایران در چند هفته اخیر، بارها عربستانی ها را متهم به دخالت در امور ایران کرده اند. این اتهام در سخنرانی اخیر سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران نیز عیان بود.
صحبت ها و اتهامات مقامات جمهوری اسلامی ایران در رابطه با دخالت عربستان، از زمانی آغاز شد که شبکه ماهواره ای ایران اینترنشنال در نا آرامی های اخیر نقش فراوانی ایفا کرد و از آنجا که این شبکه تحت حمایت سعودی ها است، انتقاد مقامات ایرانی به مقامات سعودی تند شد.
اتفاقات یک ماه و نیم اخیر باعث شد مقامات کشورمان در  مقابل مقامات سعودی موضع گرفته و در عمل، مذاکرات دوجانبه لغو شود. لحن برخی از اظهارنظرهای مقامات کشورمان تند بود. برخی مسئولین ایران به صورت‌ ضمنی به عربستان وعدۀ تلافی دادند و  همین امر به آل سعود این فرصت را داد که علیه ایران جوسازی کرده و ایران را به حمله مستقیم به چند نقطه حساس سرزمین عربستان متهم کند. بعد از انتشار این شایعه، مقامات آمریکایی هم در کنار عربستان قرار گرفته و اعلام کردند به هرگونه حمله ای از جانب‌ ایران پاسخ خواهند داد.
این واکنش از جانب‌ واشنگتن، باعث ناآرامی جو سیاسی داخل و منطقه شد و حتی روی مسائل اقتصادی هم تاثیر منفی گذاشت. بسیاری معتقدند افزایش نرخ ارز و عبور قیمت دلار از نرخ ۳۴ هزار تومان، معلول همین تنش ها و شایعات اخیر است.
 
شایعه ای که به نفع عربستان است
اما چه موضوعی در پشت پردۀ شایعۀ حمله ایران به عربستان قرار دارد؟ مخالفان نظام جمهوری اسلامی در توییتر مدعی شده اند ایران جهت تغییر توجه مردم از اعتراضات و بازگشت اجماع و وحدت ملی قصد دارد جنگی را علیه عربستان ایجاد کند اما این تحلیل کاملا خطاست، چراکه مقامات کشور به خوبی می دانند آغاز یک جنگ خارجی چه تبعات بدی می تواند برای کشور و نظام داشته باشد و بعید است به خاطر اعتراضات داخلی یک جنگ احتمالا ناتمام خارجی راه بیندازند.
به نظر می رسد، انتشار خبر حمله به عربستان ساختگی بوده و توسط خود سعودی ها جعل شده است چراکه در حال حاضر، حمله ایران به یک کشور دیگر  تبسیار بعید به نظر می رسد.
اما چرا عربستان چنین شایعه ای را ساخته است؟ حداقل سه دلیل برای این مساله وجود دارد:
 
۱. آمریکای بایدن قصد دارد تعداد نیروهایش را در خاورمیانه کم کرده و آنها را از عربستان دور کند. این اقدام کاملا به ضرر عربستان است چراکه آنها روی قوای آمریکایی برای حفاظت از خود حساب کرده اند. همچنین، شایعه شده است که آمریکا می خواهد سیستم موشکی خود در خاورمیانه را به اوکراین انتقال دهد. عربستان سعی دارد از طریق ملتهب نشان دادن اوضاع و منطقه، مانع از این انتقال شوند.
 
۲. حزب دموکرات آمریکا در آستانه انتخابات میان دوره ای کنگره تحت فشار فعالان حقوق بشر است تا روابط خود با عربستان را کم کرده و ضمن اجتناب از فروش سلاح به ریاض، در مورد جنگ یمن هم تحقیق کند. جو بایدن تحت تاثیر فشار رسانه ای، روابط خود را با عربستان کم کرده است. به همین دلیل، ریاض سعی دارد که همچنان، روابط خود را با آمریکا گرم نگه دارد و ایجاد یک آشوب و تهدید از جانب‌ ایران و ملتهب نشان دادن خاورمیانه این فرصت را به آنان می دهد.
 
۳. عربستان دوست دارد از طریق ایجاد یک بحران، اجماعی بین المللی علیه ایران شکل بگیرد و از این‌ طریق، ضمن همراهی سازمان ملل، حوزه فعالیت منطقه ای و جهانی ایران را کم کند. ایجاد یک جنگ یا حملۀ اشتباه این فرصت را به آنان می دهد.
 
ایران باید مراقب دسیسه ای که توسط سعودی ها ایجاد شده، باشد. متاسفانه در چند روز اخیر، برخی کاربران توییتر با توییت های هیجانی خود از حمله به عربستان حمایت کرده و به اصطلاح بر شعله این آتش دمیده اند اما عقل‌ می گوید که در شرایط فعلی ایجاد هر گونه تنش، یک اشتباه بزرگ است و بهتر است به هیچ وجه وارد بازی سعودی ها نشویم.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!