پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۰:۰۵
سیاست - کد خبر : 371
دوشنبه، ۲۵ شهريور، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

حملات به تاسیسات نفتی سعودی موشکی بوده و کار ایران است

ایالات متحده آمریکا با انتشار عکس ماهواره‌ای اعلام کرد که تقریبا ۱۹ نقطه از تاسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است.

حملات  به تاسیسات نفتی سعودی موشکی بوده و کار ایران است

ایالات متحده آمریکا با انتشار عکس ماهواره‌ای اعلام کرد که تقریبا ۱۹ نقطه از تاسیسات نفتی عربستان سعودی هدف حمله قرار گرفته است. پمپئو وزیر خارجه آمریکا با اشاره به این حملات ادعا کرد، مسئول این حملات ایران است نه ارتش و کمیته های مردی یمن، که این سخنان در داخل آمریکا نیز با واکنش هایی  همراه بود.

پمپئو ایران را به یک دیپلماسی بر پایه دروغ متهم کرد ودر تویتی اعلام داشت که ایران تقریباً در ۱۰۰ حمله به عربستان سعودی نقش داشته است، در میانه تمام فراخوانها برای تنش زدایی، ایران هم اکنون به حمله ای بی سابقه علیه منبع انرژی جهان دست زده است.

در همین حال جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در پاسخ به سخنان پمپئو گفت : 

نه مقصر شناختن ایران، بلکه پذیرش راه حل های پیشنهادی ایران به قائله یمن خاتمه می دهد.

ظریف در این پیام آورده است:

«با شکست در سیاست فشار حداکثری، پمپئو به سیاست فریب حداکثری روی آورده است. ایالات متحده و اقمارش با این توهم که برتری تسلیحاتی به پیروزی نظامی می انجامد، امروز در یمن گیر کرده اند. مقصر شناختن ایران، به این فاجعه پایان نخواهد بخشید. در مقابل، پذیرش پیشنهاد ایران در فروردین ۹۴ مبنی بر پایان دادن به جنگ و شروع مذاکرات، ممکن است به این قائله خاتمه دهد.»

حال سخنان پمپئو سندی شده برای رد این حملات از جانب یمن، مقام های آمریکایی با اشاره به شواهد ادعایی خود می گویند که حملات به تاسیسات نفت و گاز عربستان سعودی نه از یمن، بلکه از سمت شمال عربستان، یعنی عراق یا ایران صورت گرفته است. این مقامات که نامشان فاش نشده اعلام کردند که حمله پهپادی از سمت شمال عربستان اتفاق افتاده و در این باره بررسی خواهند کرد. 

این در حالی است که سخنگوی ارتش یمن در پیامی، ضمن تایید این حملات از جانب نیرو های یمنی،از ادامه این حملات در صورت تداوم جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن خبر داد.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل مقامات آمریکایی نوشت که مقامات عربستانی شواهدی یافته اند که حمله با پهپاد نبود و از موشک کروز استفاد شده است.

لازم به ذکر است در پی این حملات پهپادی و بروز آتش‌سوزی و انفجار وسیع در تأسیسات نفتی شرکت آرامکو در استان «بقیق» و «هجره خریص» عربستان، نیمی از تولید نفت عربستان سعودی متوقف شد. و قیمت جهانی نفت نیز به شدت افزاریش یافت. به طوری که دونالد ترامپ دستور داده است تا از ذخایر ذخیر نفت این کشور برای جبران کمبود نفت در بازار استفاده شود.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!