جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۸:۳۸
سلامت - کد خبر : 3863
شنبه، ۲۰ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰

حریرچی از ادامه نگرانی ها در مورد تهران خبرداد

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری امروز از ادامه نگرانی ها در خصوص شیوع ویروس کووید-19 در تهران، علی‌رغم کاهش تعداد بیماران بستری، مراجعه کنندگان، بستری در آی سی یو و تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا دربیشتر استان های کشور خبرداد.

حریرچی از ادامه نگرانی ها در مورد تهران خبرداد

 

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین به نقل از ایرنا، معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر چند در روزهای اخیر با کاهش تعداد بیماران بستری، مراجعه کنندگان، بستری در آی سی یو و تعداد مرگ و میر ناشی از کرونا دربیشتر استان ها مواجه هستیم اما هنوز در مورد تهران نگرانی‌ها وجود دارد.

ایرج حریرچی امروز در نشست خبری که از طریق ویدیو کنفرانس انجام شد، افزود: پیش بینی ما این است که این روند نزولی ابتلا به کرونا در کشور تا یکی دو ماه ادامه خواهد داشت، البته موارد افزایش نسبی در برخی استان‌های کشور مشاهده می‌شود که آمار کل کشور را تحت تاثیر قرار نخواهد داد. اگر اتفاق غیرمترقبه‌ای نیفتد، در چند هفته آینده انتظار موج شدید بیماری ناشی از ویروس کرونا نداریم.

وی ادامه داد: باید به اهمیت هر دو جنبه سلامت و معیشت مردم توجه کنیم زیرا هیچ‌کدام بر دیگری ارجح نیست. اگر بگوییم سلامت مردم مهم تر از مشکلات اقتصادی است که درست نیست و اگر به سلامت مردم توجه نکرده و بازگشایی‌ها به حداکثر ممکن برسد هم  باز مطلوب نیست.

خدمات تله مدیسین

معاون وزیر بهداشت در خصوص ارائه خدمات تله مدیسین اظهار کرد: اقدامات مناسبی برای ارائه تله مدیسین که فعلا تعرفه جداگانه‌ای ندارد در برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: اکثر درمان‌های لازم، نیاز به حضور فیزیکی و معاینه دارند و در جلسه ستاد مقابله با کرونا استان تهران هم در این زمینه بحث شد. در اکثر بیمارستان‌ها در حال حاضر شرایط عادی است و بسیاری از بخش‌ها یا بیمار کرونایی ندارند یا در بخش  جدایی هستند. ۹0 درصد ظرفیت بیمارستانی ما در تهران و شهرهای بزرگ دیگر آماده خدمت رسانی به مردم هستند برای همین  باید با سرعت بیشتری آماده مراجعه مردم به مراکز درمانی شویم. البته از تله مدیسین می توانیم استفاده کنیم، اما بیماری که به اقدام عملی نیاز دارد و به طور مثال باید از او آزمایش انجام شود، باید حضوری مراجعه کند.

تورهای مسافرتی

معاون کل وزارت بهداشت درباره فعالیت مجدد تورهای مسافرتی اظهار کرد: هنوز مجوز بازگشایی هتل‌ها و به راه افتادن مجدد تورهای مسافرتی داده نشده زیرا ۸۰ تا ۹۰ درصد موارد ابتلا به کرونا بی علامت است. سنجش تب کسی که علامتی از بیماری ندارد هم هیچ ارزشی ندارد.                                                                                                                                     هر چند صنعت گردشگری از نظر اشتغال بسیار مهم است، اما تصمیم گیری در مورد آن باید در ستاد مقابله با کرونا انجام شود.

ترس مردم از کرونا

حریرچی درباره وسواس و ترس از کرونا گفت: ترس و آگاهی از کرونا تا حدودی مفید است اما نباید باعث وسواس و بروز درگیری‌ها و اختلاف‌ در خانواده‌ها شود. باید یاد بگیریم که چطور با آن برخورد کنیم زیرا ویروس کرونا مدت قابل توجهی همراه ما خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر به همه ما ثابت شده که روبوسی یا دست دادن درست نیست و هم‌چنین وقتی کسی سرفه و عطسه می‌کند، چه کاری باید بکند.

بستری و فوت بیماران

معاون کل وزارت بهداشت گفت: شهرستان‌هایی که از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید هستند مجددا در دوره‌های پنج روزه بررسی می‌شوند یعنی دو هفته بعد از زمان اعلام وضعیت سفید، دوباره مورد بررسی قرار می‌گیرند.  

وی ادامه داد: نسبت به چند هفته گذشته، روند نزولی ۶۰ تا ۷۰ درصدی در بستری و فوت بیماران داشتیم. اگر این روند نزولی،  درجایی مجددا دو درصد هم بالا برود، روند آن تبدیل به صعودی می‌شود. یعنی اگر جایی صد بستری روزانه داشته باشد، وقتی به ۳۰ می‌رسد و بعد به ۳۲ می‌رسد به معنی صعودی شدن است. البته این صعودها بر اساس تجربه، کم قوت هستند و دامنه آنها کم است.

ضعیف شدن ویروس کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره ضعیف شدن ویروس گفت: به تازگی مقاله‌ها و تحقیق‌هایی درآمریکا و برخی کشورهای دیگر منتشر شده که نشان می‌دهد، فعالیت ویروس کرونا به میزان قابل توجهی، ضعیف شده است. ویروس‌ها در شرایط عادی می‌توانند جهش یافته و تغییر کنند که در برخی مواقع این تغییرات بسیار قابل توجه است.

وی افزود: اگر ویروس تغییر ژنتیکی خیلی خاصی نداشته باشد، در درازمدت ضعیف می‌شود زیرا سیستم ایمنی بدن هر فرد در هنگام مبارزه با ویروس بر روی آن تاثیر گذاشته و آن ررا ضعیف می‌کند. موفقیتی که در مورد ویروس ایدز حاصل شده هم از این طریق است زیرا هم درمان‌ها بهتر شده و هم ویروس ضعیف‌تر شده است.

مبلغ یک میلیارد یورو صندوق ذخیره ارزی

حریرچی درارتباط با تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق ذخیره ارزی برای حوزه بهداشت و درمان گفت: نزدیک به ۱۳ هزار میلیارد تومان از این مبلغ به بخش بهداشت و درمان برای مقابله با کرونا اختصاص داده شده و حدود پنج میلیارد تومان به صندوق بیمه بیکاری اختصاص یافته است. تقسیم بندی‌های مناسبی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های دیگر در این زمینه انجام شده و حدود چهار هزار و چند صد میلیارد تومان هم به زودی در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد.

تعرفه تست کرونا

وی درخصوص تعرفه تست‌ کرونا در بخش دولتی و خصوصی بیان کرد: تست کرونا در بخش دولتی رایگان و در بخش خصوصی بر اساس تعرفه‌های بخش خصوصی است. اگر رقم غیرمتعارفی در بخش خصوصی مشاهده شود، سامانه ۱۹۰ به صورت ۲۴ ساعته آماده پاسخگویی در این زمینه است.

بیماران غیرکرونایی

حریرچی افزود: باید افتخار کنیم که هیچ بیمار غیرکرونایی در این دوران نبوده که مراجعه کرده و در درمان او کوتاهی شده باشد. شاید برخی همکاران بخش خصوصی به علت کمبودها یا کاهش مراجعات، فعالیت کمتری داشتند، اما بخش دولتی این موضوع را جبران کرد.

وی ادامه داد: با توجه به تاثیرات اقتصادی تحریم‌ها و این‌که منابع ارزی در اختیار ما قرار داده نمی‌شود و نمی‌توانیم تبادل بانکی انجام بدهیم، مجبوریم از داروهای تولید داخل استفاده بیشتری کنیم. این موضوع از جهت خودکفایی اهمیت زیادی دارد زیرا سیاست اصلی ما حمایت از تولید داخل و اتکا به تولیدات صنعت داخلی است.

مقابله با کرونا در آینده

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد:  باید همیشه اقدامات احتیاطی را انجام بدهیم زیرا ممکن است در آینده با پیک‌های قابل توجهی از کرونا به همراه آنفلوآنزا مواجه شویم. از لحاظ تعداد تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت با وجود پیشرفت‌های طرح تحول سلامت، هنوز در شرایط ایده آلی قرار نداریم. به همین دلیل در صدد تامین تعدادی تخت مناسب برای بخش‌های ویژه هستیم هم‌چنین در برخی شهرها هم ممکن است  دستگاه سی تی اسکن کافی نداشته باشیم که در فکر تهیه آن ها نیز هستیم.

وی ادامه داد:  برنامه استراتژیک مناسبی مبتنی بر توان داخلی مان تنظیم کرده ایم و قسمت عمده مبلغ صندوق ذخیره ارزی برای پیش بینی‌های لازم جهت مقابله با کرونا اختصاص خواهد یافت.

تست نمونه‌های ارسالی وزارت بهداشت توسط آزمایشگاه‌های خصوصی

حریرچی درباره انجام تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی گفت: طبق بخشنامه وزارت بهداشت، آزمایشگاه‌های خصوصی مجاز هستند که فقط از نمونه‌هایی که وزارت بهداشت می‌فرستند، آزمایش انجام بدهند.

وی ادامه داد: تعرفه انجام این تست هم ۱۸.۴ کا است که حدود ۴۹۰ هزار تومان می‌شود. فعلا بر اساس بخشنامه وزارت بهداشت، آزمایشگاه‌های خصوصی فقط می‌توانند آزمایش‌هایی که توسط وزارت بهداشت ارسال می‌شود را تست کنند

غربالگری کرونا

معاون کل وزارت بهداشت در خصوص ادامه غربالگری کرونا با توجه به تاکید رییس جمهوری اظهار کرد: غربالگری کرونا سرعت بسیار خوبی دارد. امروز صبح در سامانه سیب مشاهده کردم که حدود ۳۰ میلیون نفر در مرحله دوم غربالگری قرار دارند که دستاورد بسیار مهمی است. در غربالگری قبلی افراد زیر ۱۵ سال هم ارزیابی شده بودند. دستاورد بسیار مهمی که حاصل شده این است که الان حدود ۷۰ درصد موارد جدیدی که کشف می‌شود کسانی هستند که یا بی علامت و کم علامت بوده یا در تماس نزدیک با مبتلایان قرار دارند که در شرایط عادی این افراد شناسایی نمی‌شدند.

وی افزود: در اسفند ماه اگر کسی علامت داشت و مراجعه می‌کرد، در صورت نیاز بستری می‌شد. در غربالگری با مردم تماس گرفته شده واگرفردی علائم کمی هم داشته باشد، ویرا فرا می‌خوانیم. غربالگری کرونا ادامه داشته و گسترش خواهد یافت. یکی از اهداف ما این است که حداقل10 نفر از اطرافیان هر بیمار را تست کنیم.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!