شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۴۸
نظامی بین الملل - کد خبر : 16377
يكشنبه، ۲۳ مرداد، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

حرکت مجدد ارتش ترکیه به سمت مرزهای سوریه

حکومت ترکیه طی چند سال گذشته بخش‌هایی از شمال سوریه را تحت اشغال خود درآورده است، این بار هم به بهانه‌ی مقابله با شبه نظامیان کرد سودای تحت سلطه درآوردن بخش‌هایی دیگر از استان‌های شمالی سوریه را در سر میپروراند.

حرکت مجدد ارتش ترکیه به سمت مرزهای سوریه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران‌زمین؛ طی دهه‌ی گذشته که جنگ تمام عیار آمریکا به همراهی دولت‌های غربی-عبری-عربی علیه دولت و ملت سوریه آغازگردیده است،حکومت ترکیه نیز به عنوان بازویی در این درگیری‌ها عمل کرده و به مرزهای قانونی سوریه تجاوزات مکرر داشته است.

حکومت ترکیه در قبال خوش خدمتی‌هایی از قبیل اجازه تردد تروریست‌ها و تجهیزات نظامی به داخل و خارج از مرزهای سوری، برخی مناطق شمالی سوریه  (بخش هایی از شمال استان حسکه، رقه، حلب و ادلب) تحت شغال خود درآورده است.

همچنین ترکیه با کمک گروهک های تروریستی مناطق ستراتژیکی را در شمال سوریه از جمله «عفرین، الباب، جرابلس» در شمال غرب و شمال استان حلب، تل ابیض در شمال استان الرقه، راس العین در شمال غرب استان حسکه» را نیز به صورت غیرقانونی تصرف کرده است

ترکیه این مناطق را در این مدت به بهانه‌های واهی از جمله حضور نیروهای دموکرات سوریه که تحت فرمان آمریکا هستند اشغال کرده است.

آنکارا این بار هم حضور شبه نظامیان کرد را دست آویز قرارداده تا حدفاصل شمال غرب استان رقه تا شمال شرق استان حلب (کوبانی - جرابلس) و شمال تا شمال شرق استان حسکه (راس العین تا قامشلی و مالکیه) را  به اشغال دربیاورد.

به نظر میرسد چراغ سبز آمریکا به اردوغان باعث شده، دولت آنکارا سودای تصرف تمامی مناطق نوار مرزی شمالی سوریه را در سر بپروراند که با اشغال شمال شرق حسکه تا شمال استان ادلب به این هدف خود دست یافته است.

البته  دولت بشار اسد نیز دست بکار شده و در ماه‌های گذشته تحرکاتی انجم داده تا این پیام را به آنکارا مخابره کند که در صورت تجاوز مجدد با مقابله‌ای جدی از سوی دولت مرکزی سوریه مواجه خواهد شد.

خبرها حاکی از هماهنگی و همراهی دولت سوریه با شبه نظامیان کرد مستقر در مرز ترکیه میدهد تا با اولین اشتباه از سوی آنکارا مواجه سختی با آن‌ها بکنند.

در حال حاضر مناطقی که آنکارا در شمال سوریه چشم طمع دارد در سیطره و تصرف شبه نظامیان کُرد است و به گفته منابع میدانی این هماهنگی صورت گرفته اگر ترکیه حملات را شروع کرد، شبه نظامیان کُرد راه را برای ورود نیروهای ارتش سوریه به این مناطق باز کنند و در این شرایط اردوغان بر خلاف گذشته بطور مستقیم با دمشق مواجه است.

نیروهای دموکرات سوریه سه سال قبل تا آستانه‌ی از دست دادن شهر راهبردی «منبج» در شمال شرق استان حلب پیش رفتند اما با حضور به موقع ارتش مرکزی سوریه در حومه‌ی این شهر این اتفاق به وقوع نپیوست، پس از این واقعه اعتمادسازی بین دولت مرکزی سوریه و شه نظامیان کرد شکل گرفت.

در منطقه نیز نگرانی‌هایی بابت ازسرگیری درگیری‌ها وجود دارد و دولت ایران نیز هشدارهایی به آنکارا داده است.

البته باید دید با وجود هشدارهای ایران، تذکرات روسیه و انذارهای سوریه باردیگر ترکیه با طناب پوسیده‌ی آمریکا به چاه خواهد رفت یا خیر.

در روزها آتی مشخص خواهد شد که دولت آمریکا در این مناقشه در کدام سمت بازی خواهد کرد، حمایت از شبه نظامیان دموکرات یا دولت ترکیه؟

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!