پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۲:۴۴
بهداشت و درمان - کد خبر : 12983
يكشنبه، ۱۱ مهر، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

جهش ژنتیکی در یک آنزیم خاص، علت بیماری آلزایمر

جهش در آنزیم "MARK4" باعث می شود، پروتئین ها چسبناک تر شده و در مغز تجمع کنند.

جهش ژنتیکی در یک آنزیم خاص، علت بیماری آلزایمر

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، محققان دانشگاه متروپولیتن توکیو، مکانیسم جدیدی را کشف کردند که به موجب آن توده های پروتئین "Tau" در مغز ایجاد می شود و سلول های مغزی را از بین برده و باعث بیماری آلزایمر می شود. 

به نقل از سای‌تک دیلی، جهش خاص یک آنزیم به نام "MARK4" ویژگی های tau را تغییر می دهد، که معمولاً بخش مهمی از ساختار اسکلتی سلول ها است، و احتمال تجمع و نامحلول بودن آن بیشتر می شود. دستيابي به سازوكارهايي از اين قبيل ممكن است منجر به پيشرفت درمان شود.

بیماری آلزایمر یک وضعیت تغییر دهنده و ناتوان کننده در زندگی است که ده ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. به گفته سازمان بهداشت جهانی، این شایع ترین علت زوال عقل سالمندان است و پیش بینی می شود در صورت عدم کنترل، تعداد این افراد در هر 20 سال دو برابر شود.

گفته می شود آلزایمر در اثر تجمع توده های درهم پیچیده پروتئینی به نام "tau" در سلول های مغزی ایجاد می شود. این توده های های چسبناک باعث مرگ نورون ها می شوند؛ که منجر به اختلال در عملکرد حافظه می شود. هنوز مشخص نیست که چگونه و چرا تاو در سلول های مغزی بیماران آلزایمر تجمع می یابد. درک علت و مکانیسم پشت این توده ناخواسته، راه را برای درمان ها و راه های جدید پیشگیری از این بیماری هموار می کند.

تیمی به سرپرستی کانای آندو از دانشگاه متروپولیتن توکیو در حال بررسی نقش آنزیم "MARK4" در بیماری آلزایمر است. در حالت عادی پروتئین تاو بخش مهمی از ساختار سلول ها یا اسکلت سلولی است. برای نگه داشتن بازوهای اسکلت سلولی یا ریز لوله ها در حالت ساخت و جداسازی مداوم، "MARK4" در واقع به جدا شدن بازوها از این ساختار کمک می کند.

مشکلات زمانی شروع می شوند که جهشی در ژن تولیدکننده آنزیم "MARK4" ایجاد می شود. تحقیقات قبلی این موضوع را با افزایش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط کرده بودند، اما دلیل این امر مشخص نبود. 

این تیم به طور مصنوعی جهش هایی را در مگس های دروسوفیلا، که تاو انسان را نیز تولید می کنند، ایجاد کردند و نحوه تغییر پروتئین ها را مورد مطالعه قرار دادند. آن ها کشف کردند که این شکل جهش یافته "MARK4" تغییراتی در ساختار پروتئین تاو و شکل آسیب شناسی آن ایجاد می کند. این تاو جدید نه تنها دارای گروه های شیمیایی خاصی بود که باعث غلیظ شدن آن ها می شد، بلکه دریافتند که این ماده بسیار راحت تر لخته می شود و دیگر در شوینده ها، حل نمی شود. این امر باعث شد تا تاو توده های درهم پیچیده ای را ایجاد کند که باعث انحطاط نورون ها می شود.

همچنین مشخص شده است که "MARK4" باعث ایجاد طیف وسیعی از بیماری های دیگر می شود؛ که علت آن ها تجمع سایر پروتئین ها می باشد. به همین دلیل است که یافته های تیم تحقیقاتی در مورد تجمع پروتئین تاو، ممکن است منجر به درمان های جدید و اقدامات پیشگیرانه برای انواع بیشتری از بیماری های عصبی، شود.

 

منبع: www.scitechdaily.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!