شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۳:۲۳
اقتصاد - کد خبر : 2625
پنجشنبه، ۱۵ اسفند، ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۰

جهش قیمت نفت در آستانه ی نشست اوپک

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار جهانی در آستانه نشست وزیران اوپک و امیدواری بازار به توافق این تولیدکنندگان برای کاهش بیشتر تولید نفت و تعدیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر بازار، بیش از یک درصد افزایش پیدا کرد.

جهش قیمت نفت در آستانه ی نشست اوپک

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بهای معاملات آتی نفت برنت ۶۷ سنت معادل ۱.۳ درصد افزایش یافت و به ۵۱ دلار و ۸۰سنت در هر بشکه رسید و بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز ۵۵ سنت معادل ۱.۲ درصد افزایش یافت و به ۴۷ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید.

به گفته مارگارت یانگ یان، تحلیلگر شرکت سی ام سی مارکتس، قیمتهای نفت تحت تأثیر رشد کمتر از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا قرار گرفته است. همچنین بازار منتظر است گروه اوپک پلاس برای تعدیل اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر تقاضای جهانی، راهکارهای خود را برای حمایت از قیمت ها ارائه کند.

آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۲۸ فوریه رشد کمتر از حد انتظاری داشته است در حالی که صادرات این کشور برای نخستین بار از دسامبر به بیش از چهار میلیون بشکه در روز افزایش یافت.

نشست رسمی وزیران نفت اوپک روز پنج شنبه برگزار می شود و سپس روز جمعه آنها به همراه متحدانشان شامل روسیه پای میز مذاکره خواهند نشست.

اوپک، روسیه و ۹ کشور غیرعضو اوپک که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در چهارمین سال توافق کاهش تولید نفت هستند که هدف آن تقویت قیمتها بوده است. این گروه در دسامبر با ۱.۷ میلیون بشکه در روز کاهش تولید موافقت کردند که مدت اجرای آن تا پایان ماه میلادی جاری است.

گابریل اوبیانگ، وزیر انرژی گینه استوایی در آستانه نشست رسمی وزیران اوپک در وین به خبرنگاران گفت: برنامه اولیه ما این بود که در سال ۲۰۲۰ بتوانیم محدودیت عرضه را تسهیل کنیم اما شیوع ویروس کرونا وضعیت را تغییر داد و بنابراین درباره پایان زودهنگام توافق جای بحث نیست.

عربستان سعودی و سایر اعضای اوپک به دنبال جلب موافقت روسیه با کاهش بیشتر تولید نفت به منظور تقویت قیمتها هستند که از زمان شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن تقاضا برای نفت یک پنجم افت کرده اند.

وزیر انرژی گینه استوایی اظهار کرد: تصور می کنم باید کاری انجام دهیم که از همه ما حمایت کند. پیشنهاد سعودیها برای افزودن یک میلیون بشکه در روز به کاهش تولید بسیار مهم است و پیام بسیار روشنی را ارسال می کند و ما باید برای تایید این پیشنهاد دیدار کنیم.

به گفته منابع آگاه، روسیه در عوض پیشنهاد کرده است توافق فعلی کاهش تولید اوپک پلاس تا پایان سه ماهه دوم امسال اجرا شود.

ادوارد مویا، تحلیلگر شرکت OANDA گفت: اگر اوپک پلاس به توافقی مابین پیشنهاد روسیه برای عدم تغییر توافقی فعلی و هدف عربستان برای کاهش ۱.۵ میلیون بشکه در روز اضافی برسد، ممکن است برای حمایت از قیمتهای نفت کافی نباشد. اوپک پلاس باید پیام قدرتمندی به بازار ارسال کند و اگر با افزودن کمتر از یک میلیون بشکه در روز به کاهش تولید موافقت کند، قیمتها به شدت سقوط خواهند کرد.

نگرانیها نسبت به تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا ادامه دارد و رییس صندوق بین المللی پول اعلام کرده که شیوع این اپیدمی امیدها به رشد اقتصادی قویتر در سال میلادی جاری را از بین برده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!