جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۰:۳۶
سیاست - کد خبر : 1794
جمعه، ۲۷ دي، ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

جهانگیری در سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:رهبری نظام مایه استقرار و قوام و اقتدار کشور است

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر لزوم حفظ همبستگی ، انسجام ملی و اجماع ملی بر پاسخگویی صریح به ابهامات جامعه، ترمیم اعتماد لطمه دیده مردم و جبران خطاهای مدیریتی و مسئولیت پذیری در شرایط خطیر و پیچیده کنونی تاکید کرد و گفت: باید مثل هاشمی به تعادل سیاسی فکر کنیم و مثل سلیمانی با مردم صادق باشیم، از تهدیدها فرصت بسازیم و بدانیم که جامعه اگر حس کند که صداقت داریم و به اشتباهات و خطاها توجه می‌کنیم به کمک ما می‌آیند.

جهانگیری در سومین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:رهبری نظام مایه استقرار و قوام و اقتدار کشور است

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین، دکتر جهانگیری روز گذشته در مراسم سومین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به شرایط دشوار کنونی و حوادث غمباری که همه ایرانیان را ناراحت کرده است، تصریح کرد:‌ دی ماه امسال برای همه ایرانیان تا به امروز در غم، در دلهره، در نگرانی، در شنیدن خبرهای غیرمنتظره و در هراس از آینده گذشته است. از جمله ۱۳ دیماه و خبر شهادت فرماندهی نام آور و فروتن – حاج قاسم سلیمانی – که به حق «سردار ملی» و «سرباز ایران و اسلام» لقب گرفت تا خبر تلخ جان باختن بیش از ۶۰ نفر از هموطنان در مراسم تشییع باشکوه او در کرمان در روز سه شنبه ۱۷ دیماه و خبر شوک‌آور سقوط هواپیمای اوکراینی و داغ مرگ هم‌میهنان ایرانی و مسافران خارجی در روز چهارشنبه ۱۸ دیماه و حادثه مرگ مسافران اتوبوس سوادکوه در روز پنج‌شنبه ۱۹ دیماه.

معاون اول رییس جمهور در عین حال از صحنه‌های باشکوه وداع مردم فهیم و قدردان ایران با فرزند قهرمان خویش در همه شهرها بویژه اهواز، مشهد، تهران و کرمان به عنوان حماسه بزرگ تشییع دوران یاد کرد و اظهار داشت: این حماسه دوست و دشمن را شگفت زده کرد. همین طور در شرایطی که آمریکای جنایتکار اعلام کرده بود در صورت عکس العمل ایران ۵۲ نقطه دیگر را مورد تهاجم قرار خواهد داد برآوردن خواست ملت و انتظار رهبر معظم انقلاب در تحقق «انتقام سخت» با حمله موشکی به پایگاه آمریکایی «عین الاسد» جزو لحظات شیرین و ماندگار بوده‌اند.

وی ادامه داد: حلاوت آن لحظه‌ها و روزهایی که در آنها تلخی‌های تفرقه و بی اعتمادی و چندپارگی و ناامیدی به لحظه‌های وحدت، ‌همبستگی، اعتماد و امید مبدل شد و فرزندان غیور سپاهی‌ ملت برای کشور "سرمایه اجتماعی" را ترمیم کردند و "اقتدار ملی" را به فعلیت رساندند از یاد نرفتنی است.

معاون اول رییس جمهور شوک جان باختن جمعی از نخبگان علمی کشور و افتخارآفرینان میدان دانش در اثر خطای محاسباتی را افسوس آور خواند و با اشاره به اینکه غلبه شرایط جنگی بر مدیریت امور و پنهان گذاشتن حادثه برای چند روز، این فرصت عظیم ملی را در معرض تهدید قرار داد،‌ گفت: چند روز پیش که برای عرض تسلیت به خانه چند تن از خانواده هایی که یک تا سه تن از عزیزان خود را در همین حادثه از دست داده اند، رفتم و اندوه حاکم بر خانواده های داغدار را دیدم، هر چه از غصه در وجودم بود، چند برابر شد، خود را لحظه‌ای در جای آنان و به جای هر ایرانی دیگر از جوان تا کهنسال از اینجا تا آن سوی مرزها گذاشتم و دیدم که چه حق بزرگی دارند برای غصه‌های سخت داشتن و برای گلایه و نقد و اعتراض داشتن.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه انصاف این است که باید ریشه‌ها، زمینه‌ها، ابعاد و پیامدهای اشتباهات و خطاها را به درستی شناخت و با سرعت اصلاح کرد و هزینه‌های آن را هم به موقع پرداخت،‌ گفت: در چنین شرایطی است که یاد بعضی شخصیت‌ها و مدیریت‌ها و حتی حسرت نبودن آنها زنده می‌شود، «مدیران بحران‌ها» و تجربه مدیریت‌های موفق در عبور از بحران‌ها.

وی با اشاره به ویژگی های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و ضرورت بازخوانی میراث و نقش و مشی وی ، ادامه داد: در گذشت دور از انتظار و خسارت بار هاشمی را که جای خالی او در این سال‌ها و ماه‌ها و حتی روزها هر لحظه بیش از پیش به چشم می‌آید، باید در شمار همان حوادث پرحسرت و غم «دی ماهی» دانست. حوادثی که به اندازه سالیان و قرون تاریخ می‌سازند.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه به عنوان یک درس آموخته مکتب مبارزه، توسعه و مدیریت او احساس می‌کنم به چند وجه از سرمایه و میراث هاشمی و کاربرد آنها در این دوران خطیر ایران نیاز داریم،‌ گفت: آنچه می‌گویم روایت کسی است که دیروز به دلیل «همشهری بودن» زودتر و بیشتر با نام و بینش و منش هاشمی رفسنجانی آشنا شد و زودتر زیر چتر حمایت و مدیریت او قرار گرفت و از آغاز جوانی قدم به قدم در این مسیر طی طریق کرد و امروز هم همین افتخار و توفیق را داشت که به همین دلایل از فیض رفاقت و همدری و هم سخنی با شهید سپهبد سلیمانی عزیز برخودار باشد و اشتراکات و ضرورت‌های این دو زمانه و الزامات و درس آموخته‌های آنها را در یک آینه ببیند.

دکتر جهانگیری خاطرنشان ساخت: آيت‌الله هاشمي مبارزی توسعه‌گرا و آینده‌نگر بود كه در همه عرصه‌هايي كه براي خدمت مجال پيدا كرد خوش درخشيد و در عبور از بحران‌ها و مدیریت آنها میراثی گرانقدر بجا گذاشت. او علي‌رغم همه جفاها و بي‌مهري‌هايي كه شنيد و ديد به خاطر علاقمندی به ایران، فهم روزآمد از اسلام، پایبندی به انقلاب و حفاظت از نظام جمهوری اسلامی و احساس مسئولیت نسبت به مردم، انعطاف در برابر تنگناها و مشکلات را برای پیشبرد مصالح ملی و تأمین منافع کشور ضروری می‌دانست و تا آخرين لحظات عمر پربارش این راه را ادامه داد.

وی با بیان اینکه هاشمی، روحانی خستگی‌ناپذیری بود که استقلال کشور را در سازندگی و آبادانی آن می‌دانست یاد آور شد: اگر آرمان‌های اقتصادی او با جدیت و همراه با بهبود همگانی شاخص‌های زندگی تداوم می‌یافت، جامعه امروز ما، از لحاظ رشد اقتصادی و برابری اجتماعی کارنامه مطلوبی داشت.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: آیت‌الله هاشمی می‌خواست عقب‌ماندگی تاریخی ایران را با فرهنگ كار و تلاش و تولید به جامعه‌ای اسلامی، مستقل، مؤمن و متعادل ارتقاء دهد. او سال‌ها در خطبه‌های نماز جمعه پشتوانه‌های قرآنی و روایی این رویكرد را برای مردم تشریح می‌کرد. او بسیاری نهادهای توسعه‌ای در حوزة آموزش، صنعت، اقتصاد و زیربنایی را بنا نهاد که یکی از مهمترین بخش های آن احداث سدهایی بود که چه در دوره خود او و یا سالهای پس از آن به بهره برداری رسید و نقش مهمی در حفظ منابع آب و خاک و جلوگیری از خسارت های زیان بار انسانی و مادی در سیل های اخیر در خوزستان داشت.

دکتر جهانگیری گفت: او عملاً حکمت، عزت و مصلحت را که قطب‌نمای سیاست خارجی از منظر رهبر انقلاب بود را مبنای مناسبات با كشورهای منطقه و فرامنطقه قرار داد و در این فرآیند چه بسیار گره‌های كوری را حل کرد.

وی راز موفقيت آيت‌الله هاشمي را شناخت كافي در همه حوزه ها، اتخاذ‌ تصميمات عاقلانه و خيرخواهانه‌ دانست با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز امروز همه مسئولان برای تصمیم گیری مناسب و صحیح است، گفت: حقيقتاً فهم اين مسئله به آساني گفتنش نيست كه آيت‌الله هاشمي اين همه جفا ديد اما جز وفا چيزي از خود به يادگار نگذاشت و اين درس بسيار بزرگي است كه همه ما و همه كساني كه خود را دلسوز انقلاب و نظام و ایران می‌دانند بايد بياموزند كه در برابر کم‌لطفی‌ها و حتی جفاها به سادگی صحنه را خالي نكنند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: امروز كه كشور بيش از هر زماني، درگير مشكلاتي شده و شرايط زندگي و معيشت و رفاه مردم آسيب ديده، اگر آيت‌الله هاشمي زنده و در ميان ما بود و كشور با اين مشكلات مواجه بود، فقط زبان به نقد و گلايه نمي‌گشود و صرفاً ديگران را شماتت نمي‌كرد، بلکه با عقل و دوراندیشی و تدبيري كه داشت براي نجات مردم، حفظ نظام و كشور به چاره‌جويي مدبرانه و مسئولانه می‌پرداخت.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه اکنون کشور در شرایط بسیار حساس و خطیری قرار گرفته است و شاید در طول چهل سال گذشته هیچوقت اینچنین با چالش‌های مهم و پیچیده همزمان مواجه نبوده‌ است، اظهار داشت: اکنون هم با صورت‌های جدیدی از ترویسم دولتی مواجه هستیم، تروریسمی که مستقیماً توسط دولت آمریکا انجام می‌شود، هم با تحریم های بسیار شدیدی که نه تنها در تاریخ انقلاب بلکه در تاریخ روابط بین‌الملل هم کمتر سابقه داشته است.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه برای اولین بار با این موضوع روبرو شده ایم که دولت آمریکا و رییس جمهور این کشور مسئولیت ترور یکی از بزرگترین سرداران و فرماندهان نظامی ایران را که در یک کشور میهمان بوده بر عهده گرفته است که اتفاقی ساده نیست و به دنبال خود پیامدهایی خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهور افزود: تاکنون سابقه نداشته که آمریکایی ها به دنبال یک کشتی که حامل نفت ایران است راه بیفتند تا ببینند که به کجا می رود و چگونه می توانند آن را متوقف کنند. حتی به این راه متوسل شدند که به کاپیتال کشتی پیشنهاد پرداخت پول بدهند و از او بخواهند که محموله نفت را به مکان مورد نظر آنها هدایت کند.

وی با بیان اینکه منطقه ما در این مقطع از تاریخ گرفتاری های عجیبی دارد خاطر نشان کرد: جنگ هایی که در عراق،‌ سوریه،‌ یمن، افغانستان و لیبی رخ داده است منطقه را بسیار متشنج کرده که اگر دقت نشود و درایت به خرج داده نشود هر آن این شعله ها می تواند به سمت ایران سرازیر گردد.

دکتر جهانگیری با اشاره به اینکه امروز در شرایطی هستیم که سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی ملت تنزل پیدا کرده است گفت: بپذیریم که شوک ناشی از سقوط هواپیما و مرگ جانگداز مجموعه مسافران فرهیخته آن همه جامعه را در همه سطوح تکان داده است و امنیت روانی ـ‌ ذهنی و اجتماعی مردم را دچار مخاطره کرده است. به جامعه حق و اجازه داغ دیدگی و انتقاد بدهیم و بزرگی مصیبت را با همدردی و هم رأیی و همکاری ملی کم کنیم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: درسی که از بینش و روش و منش هاشمی رفسنجانی و اخلاق و سلوک سردار سلیمانی در مواجهه با شرایط پیش رو آموخته‌ام و همه صاحب نظران و دردمندان کشور می‌توانند بر آن بیفزایند این است که باید با خطاهای پیش آمده به جدّ مقابله کرد، اما مهمتر از خطاکاران که باید همچنان که رییس محترم جمهور و رییس محترم قوه قضاییه اعلام کرده‌اند با صراحت و صداقت و سنجیدگی در محاکم قضایی در پی گرفته شود، توجه و اصلاح به روندهایی است که منجر به خطا شده است.

دکتر جهانگیری با اشاره به واکنش رهبر معظم انقلاب به حادثه سقوط هواپیما، افزود: نباید حتی در میان عمیق‌ترین انتقادات از موضع انصاف خارج شد و به تضعیف نهادهایی که موجبات ثبات و امنیت کشور به ویژه در شرایط مخاطره‌آمیز است، رضایت داد. رهبری این نظام مایه استقرار، قوام و اقتدار کشور در این شرایط است و نباید تضعیف شود.

دکتر جهانگیری با تاکید بر ضرورت حراست و صیانت از جایگاه رهبری خاطر نشان کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی همواره در جلسات و ملاقات های خود در خلوت و آشکار به دوستان خود تاکید می کرد که باید از جایگاه رهبری حفاظت و حراست کنیم.

وی افزود: در حادثه هواپیمای مسافربری اوکراینی رهبر معظم انقلاب به محض دریافت گزارش حادثه چند دستور صادر کردند که ادامه پیگیری ها بر مبنای این دستورها دنبال شد.

معاون اول رییس جمهور افزود: نخستین دستور ایشان این بود که باید با مردم صادق باشیم و همه مسائل را صادقانه بیان کنیم. دستور دیگر این بود که دستگاه قضایی کشور باید این حادثه را بررسی و کسانی که در این زمینه قصور و کوتاهی داشتند مورد رسیدگی قرار گیرد و دستور سوم نیز این بود که تمامی این امور باید از طریق شورای عالی امنیت ملی کشور دنبال و پیگیری شود.

دکتر جهانگیری گفت: باید پاسخ گویی سریع به ابهامات داشته باشیم و برای جبران خطاهای مدیریتی مسئولیت پذیر باشیم و قبول کنیم که در این شرایط پیچیده با مسئولیت پذیری و گفت و گوی صادقانه با مردم بخش زیادی از مشکلات کشور قابل حل است.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: حوادث اخیر این موضوع را به مسئولین فهماند که افکار عمومی داخل و خارج از کشور چیزی نیست که بتوانیم در مقابل آن بایستیم، وقتی که خطایی رخ می دهد باید شجاعت پذیرش مسئولیت را داشته باشیم. من سردار حاجی زاده فرمانده هوا فضای سپاه را تحسین می کنم که مسئولیت حادثه را پذیرفت و گفت گردنم از مو باریک تر است.

وی با تاکید بر اینکه باید با مردم صادق باشیم تصریح کرد: نباید پنهان کاری شود چرا که دروغ گفتن به مردم خسارت زیادی دارد.

معاون اول رییس جمهور انتخابات پیش رو را بسیار مهم و سرنوشت ساز توصیف کرد و گفت: این انتخابات می تواند بخش زیادی از اعتماد از دست رفته جامعه را بازگرداند. باید با سعه صدر به دنبال راهکارهایی باشیم که این انتخابات هر چه پر شورتر برگزار شود.

وی با اشاره به اخباری که در خصوص رد صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شده افزود: خبرها درباره رد صلاحیت ها و نیز گزارشی که در دولت در این خصوص ارائه شد بیانگر آن است که رقابت جدی در اکثر حوزه های انتخابیه وجود ندارد.

دکتر جهانگیری ادامه داد: شورای نگهبان فرصت خوبی در اختیار دارد. باید با شورای نگهبان گفت و گو کرد و از امکان مقام معظم رهبری استفاده شود تا هیچ جریان سیاسی بخصوص جریاناتی که می خواهند در چارچوب نظام فعالیت کنند احساس نکند که کاندیدای مورد نظرش در صحنه انتخابات حضور ندارد.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: از دوستان عزیز اصلاح طلب خواهش می کنم با حوصله، صبر و بردباری پیگیری کنند و من نیز آنچه در توان داشته باشم برای این موضوع مهم به صحنه خواهم آورد تا جمع زیادی از دوستان به صحنه انتخابات برگردند و انتخابات گرمی برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه ایران از ظرفیت ها و فرصت های بسیار فراوانی برخوردار است خاطر نشان کرد: ایران سرمایه های نمادین بزرگی دارد که از احزاب تاثیرگذار ترند. نخبگان دانشگاهی ایران می توانند به حل مشکلات کشور کمک کنند.

دکتر جهانگیری با بیان این که بیایید به خاطر خدا و به خاطر مردم با هم باشیم، افزود: سردار سلیمانی یک فرمانده نظامی بزرگ و استراتژیست بود که همه او را به شجاعت می شناختند. مقام معظم رهبری درباره او گفت که سردار سلیمانی نه با این جناح بود و نه علیه جناح دیگری بود. با همه نیروهای انقلاب کار می کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه باید به آینده ایران به صورت جدی بیندیشیم و آینده کشور را فدای مسائل مقطعی نکنیم، اظهار داشت: در آخرین جلسه ای که با سردار سلیمانی داشتم و یک مقام عالی رتبه امنیتی کشور نیز در آن جلسه حضور داشت، موضوع حل یک مسئله سیاسی مهم کشور مطرح بود.

وی افزود: در آن جلسه به راهکارها و تفاهم هایی رسیدیم و قرار شد که این راهکارها را دنبال کنیم که متاسفانه این اتفاق ناگوار رخ داد و شهید سلیمانی از بین ما رفت.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه همه باید ‌همبستگی ملی را قدر بدانیم و به فکر احیای جامعه داغدیده و نگران باشیم،‌ گفت: مثل هاشمی به تعادل سیاسی فکر کنیم و مثل سلیمانی با مردم صادق باشیم، از تهدیدها فرصت بسازیم و بدانیم که جامعه اگر حس کند که صداقت داریم و به اشتباهات و خطاها توجه می‌کنیم به کمک ما می‌آیند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!