پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۲۰:۴۶
سیاست - کد خبر : 9119
شنبه، ۱۱ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

جهانگیری : ظریف و شهید سلیمانی هر هفته جلسه داشتند و هماهنگ بودند

نگذاریم دوگانه سازی کاذب درست کنند، میدان و دیپلماسی باهم هستند

جهانگیری : ظریف و شهید سلیمانی هر هفته جلسه داشتند و هماهنگ بودند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، معاون اول رئیس جمهور که در یک جلسه پرسش و پاسخ کلاب هاوس حضور پیدا کرده بود در واکنش به فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه گفت که عده ای سعی کردند دوگانه هایی را مانند دوگانه ظریف – شهید سلیمانی و میدان – دیپلماسی ایجاد کنند و به آن دامن زدند.

ظریف و حاج قاسم دو چهره ملی هستند

اسحاق جهانگیری در این جلسه پرسش و پاسخ اظهار داشت: سعی کنیم وارد این موضوعات نشویم، این روزها روزهای حساس تاریخی است. در میانه مذاکرات وین برای برداشتن تحریم ها و فشارها یک دفعه یک نوار گفتگوی غیرقابل انتشار از آقای ظریف را دیدیم که منتشر شد. یک بخشی بحث امنیتی است که این نوار چگونه لو رفته است، آقای رئیس جمهور دستور قاطع به وزارت اطلاعات برای پیگیری داد. آنها هم در دستور کارشان است، باید با دقت و صراحت این ماجرا پیگیری شود که چطوری این فایل سر از یک رسانه سعودی درآورده است.

جهانگیری در ادامه گفت: دوستی دیرینه و برادری با حاج قاسم داشتم و همین طور با دکتر ظریف ، این دو چهره های ملی هستند. اولا موضوع میدان در منطقه ما ، یک موضوع جدی است ما جنگ 8 ساله را داشتیم. بعد از جنگ عراق صدام تصمیم گرفت به کویت حمله کند، به آقای هاشمی نامه نوشت و گفت "حاضریم با شما توافق کنیم" . آقای هاشمی هم گفت "اول از کویت بیاید بیرون!" که صدام در جواب گفته بود "کویت بحث عربی است".

وی خاطرنشان کرد: در ماجرای افغانستان ، به خاطر کشتن و شهادت دیپلمات های ما قرار بر حمله بود اما رهبری جلوگیری کردند، بعد از آن نوبت به بهار عربی و سپس داعش رسید. ایران در وسط شرق و غرب ، وقتی وجه غالب منطقه نظامی می شود، حتما هم این حساسیت باید موجود داشته باشد که از مرزهای ایران به شدت حراست و حفاظت شود.

معاون اول رئیس جمهور بیان کرد: دو نهادی هستند که در این شرایط نقش کلیدی داریند، یکی میدان است که شهید سردار سلیمانی بررسی کرد اگر داعش سوریه را بگیرد و در عراق مستقر شود، حتما هدف بعدی اش ایران است که همه تلاشش را کرد که این اتفاق نیافتد. در این میان بال دیپلماسی نقش کلیدی دارد.

جهانگیری راجب فایل صوتی مصاحبه ظریف گفت که مگر می شود هیچ اختلاف نظری نداشته باشیم، مگر ما رباتیم!

وی افزود: شهید سردار سلیمانی واقعا فقط یک فرمانده میدان نبود، ایشان باور داشت که مذاکره در همه حال کمک می کند به حل مسائل، ایشان خیلی از مذاکرات را انجام می داد. سفری که ایشان در آن شهید شد، برای مذاکره در مورد یمن و عربستان بود. ایشان از هوشمندی بالای برخوردار بود ، دلسوزی زیادی داشت شخصیت همه جانبه ای داشت.

آخرین جلسه ام با شهید سردار سلیمانی در مورد آقای خاتمی بود.

شهبد سلیمانی و ظریف مکمل هم بودند

جهانگیری عنوان کرد: ظریف سرمایه بزرگی است، ببینید شهید سلیمانی و رهبری در مورد آقای ظریف چه می گویند؟ هیچ مسئله ای جز منافع ملی برای ظریف و حاج قاسم مهم نیست. نگذاریم دوگانه سازی کاذب درست کنند، میدان و دیپلماسی باهم هستند. نباید ظریف را در این شرایط تضعیف کنیم، وقتی دارد مذاکره می کند با شش کشور قدرتمند دنیا. مردم شهید سلیمانی و دکتر ظریف را مکمل هم می دانند.

بارها از زبان دکتر ظریف و سردار سلیمانی در تمجید از یکدیگر شنیدم، به آنها گفتم می خواهید جلسات سه نفری داشته باشیم؟ به من گفتند ما هر هفته جلسه داریم و کارهایمان را با یکدیگر هماهنگ می کنیم.

وی در پایان گفت: نباید در مورد قهرمان بزرگ دیپلماسی در کشور اینطور صحبت شده و تضعیف بشود.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!