شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۰:۴۸
تحلیل هیبریدی - کد خبر : 12
چهارشنبه، ۰۵ تير، ۱۳۹۸ - ۶:۰۰

جهان پرآشوب و هژمونی های نوپدید

پس از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی در دهه 1990 و رفتن جهان به سمت نظام تک‌قطبی ؛ بی‌تردید هژمونی های نوپدید در عرصه بین‌المللی پدیدار شدند که از دید برخی از کارشناسان همچون بر این کروزیر جنگ جهانی سوم شکل خواهد گرفت .

جهان پرآشوب و هژمونی های نوپدید

پس از فروپاشی نظام کمونیستی شوروی در دهه 1990 و رفتن جهان به سمت نظام تک‌قطبی ؛ بی‌تردید هژمونی های نوپدید در عرصه بین‌المللی پدیدار شدند که از دید برخی از کارشناسان  همچون "بر این کروزیر جنگ جهانی سوم شکل خواهد گرفت . بسیاری از محققان علوم سیاسی و نظامی براین باورند جنگ جهانی سوم در محیط جهان پرآشوب و از طریق بازیگران جدید شکل می‌گیرد و تبعات آن باعث از بین رفتن نظام سیاسی و قدرت‌های کنونی خواهد شد. آیا این مطلب صرفاً یک پیش‌بینی محسوب می‌شود ؟

بی‌شک این جنگ مانند جنگ‌های گذشته نخواهد بود و دگرگونی شکل‌گرفته و پیامدهای حاصل از آن موجبات تغییر عمده‌ای در نظم کنونی عصر مدرنیته خواهد شد .

جنگ جهانی سوم از تسخیر منطقه پرآشوب خاورمیانه و با حمایت برخی از دولت‌های عربی منطقه شکل می‌گیرد تا بتوانند با استفاده از قدرت‌های بزرگ فرا منطقه‌ای به اهداف نارس خود برسند .

اکنون بن زاید مرد شماره یک سیاست‌های خرابکارانه خاورمیانه و تیم‌های جنگ‌طلب آمریکایی تلاش دارند تا جنگ جهانی سوم را با رویکرد اقتصاد و نابودی اجتماع کلید زنند .

جنگ جهانی سوم

جنگ جهانی سوم  همچنین نخستین جنگ با ماهیت جدید و حقیقتاً با رویکرد نه "جنگ و نه صلح" دنبال می‌شود . جنگی که بر تمام سطوح زندگی و جامعه بشری تاثیرخواهد گذاشت و جهان را به معرض فروپاشی دولت‌ها از یکدیگر خواهد کشاند .

قدرت نظامی ،قدرت اقتصادی ،قدرت ارده‌های خشمگین ،قدرت اندیشه‌های برانگیزنده  یک ملت و همچنین روشنی هدف مقاومت؛ مؤلفه‌های بارز جنگ جهانی سوم خواهد بود که در آن دیگر توازن قوا و نقش قدرت‌های فرا منطقه‌ای از اهمیت چندانی برخوردار نیست .

بی‌تردید می‌توان گفت این نوع جنگ به دلیل طبیعت و سرشت دشمنان ما در جامعه پرآشوب کنونی  یک جنگ ویژه همراه با متغیرهای نامحدود به شمار می‌رود .

اکنون جهان پرآشوب دیگر نماد جهان سوم و دیگر دول تحت سلطه نظام سرمایه‌داری نیست ؛بلکه قدرت‌های بزرگ نیز دچار سردرگمی در چنین جامعه‌ای شده و به دنبال خلاصی از آن هستند .

درگذر از قرن جدید  هرگاه ما در دنیای مدرنیته غرب راجع به جنگ و مناقشه اندیشیده‌ایم درنهایت چشم‌اندازهای از جنگ اتمی وحشتناک ابرقدرت‌ها پدیدار گردید که هرکدام از آن‌ها بوی مرگ و نابودی کره خاکی را می‌دهد  اما در حال حاضر غرب مدرن همراه با هژمونی اقتصادی آمریکا از غیبت جنگ و سلاح‌های هسته‌ای با عنوان "صلح بین‌المللی" یاد می‌کند و کشورهایی را که به سمت چنین پیشرفت‌های می‌روند به‌عنوان جنگ‌طلب و ضد صلح مطرح می‌سازد.

اکنون دیگر سناریو محو کردن حریف مطرح نیست و بیشتر منظور از جنگ جهانی سوم تسلیم نمودن قدرت‌های نوپدید در راستای حفظ هژمونی های موجود در جامعه بین‌المللی است.چنان چه امروزه اعمال قدرت‌های جدید مخالف غرب و آمریکا را بررسی کنیم پی خواهیم برد که آن‌ها تلاش دارند در محیط جنگ جهانی سوم به‌طور پیوسته و منظم سیاست‌های مقابله‌ای خود را گسترش داده تا مجال فرصت از جبهه مقابل را بگیرند  و این ماجرا همانند آبی است که از بالای تپه فرومی‌ریزد و در هرکجا که بتواند فشار و نفوذ می‌کند .

سیاستمداران امروزی در تلاش‌اند تا نوع و شیوه جنگ جهانی سوم را به‌خوبی تعیین و تفکیک کنند اما آیا این مسئله همچون جنگ جهانی دوم امکان‌پذیر است ؟آیا دنیای مدرن و پیشرفته امروزی که در قالب دهکده جهانی قرارگرفته توان حفظ چنین سناریوهایی را خواهد داشت ؟ با تغییر نگرش دولت‌ها و همچنین شکل گرفتن سازمان‌های مردمی در عصر کنونی ؛حال شاهد آن هستیم که دیگر حاکمیت خاک و محیط جغرافیایی در حال نابودی و کمرنگ شدن است و دیگر حفظ مرزها و یا پیکربندی مشخص امنیتی و اطلاعاتی کارایی چندان مؤثری نخواهد داشت .

جهان پرآشوب امروزی می‌تواند دنیایی از هژمونی های جدید و قدرت‌طلب باشد که پیوستگی و اتحاد آنان قدرت‌های گذشته را از پا خواهد انداخت و همچنین انفعال و کوچک ماندن آنان نیز می‌تواند در هم در کوتاه‌مدت و بلندمدت به "صلح جهانی" آسیب بسیار جدی و مهلکی وارد سازد .

جهان پرآشوب و هژمونی های نوپدید

در آخر ؛ شاید بتوان این‌گونه تفسیر کرد که در جنگ جهانی سوم دیگر جایی برای حفظ یک جامعه برتر بر جامعه ضعیف وجود ندارد و هرکجا و هرزمان قابلیت‌های موجود در هژمونی های نوپدید اثرگذار و ناباورانه است .

دیگر مرزهای بسته ،سیم‌های خاردار،سربازان چکمه‌پوش و نگهبانانی که دستور دارند در اسرع وقت متجاوز به مرز خود را از پای درآورند معنای گذشته خود را نخواهند داشت و شعله‌های آتش جنگ جهانی سوم از طریق سیاست‌های متناقض عصر مدرنیته بر سر ملت‌های سرازیر خواهد شد .

بی‌تردید همه این‌ها نشان از استیلا و درماندگی جامعه بین‌الملل از پیشگیری وقوع جنگ جهانی سوم دارد .
 

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!