جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۰:۳۶
سلامت - کد خبر : 3485
دوشنبه، ۰۱ ارديبهشت، ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

جهان در انتظار موج دوم کرونا

پیش از اینکه موج اول شیوع کروناویروس در جهان به پایان برسد،‌ محققان نگران دومین موج این بیماری هستند.

جهان در انتظار موج دوم کرونا

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، محققان هنوز نمی‌دانند کووید_19 در ماه‌های آتی چگونه رفتار خواهد کرد چراکه بسیاری از اطلاعات حیاتی مرتبط با این بیماری هنوز نامشخص باقی مانده‌ است.

محققان معتقدند موج دوم شیوع بیماری "کووید-۱۹" می‌تواند بدتر از موج اول آن باشد و جان هزاران نفر از مردم جهان را بگیرد. از طرف دیگر این موج می‌تواند به آرامی پیش برود و بسیاری از مردم بدون داشتن علائم بیماری آلوده شوند.

پیتر مارکز ( Peter Marks) مدیر مرکز ارزیابی و تحقیقات بیولوژیک سازمان غذا و دارو آمریکا بیان کرد: تا زمانی‌که واکسن کرونا ویروس ساخته نشود، متاسفانه بعید نیست که شاهد موج دوم و حتی سوم شیوع این ویروس باشیم.

سیستم ایمنی بدن در برابر کووید_19 چه نقشی دارد؟

ازآنجا که مشخص نیست تا چه اندازه می‌توان نسبت به مقاومت سیستم ایمنی بدن در برابر کووید_19 امید داشت لذا موج دوم کرونا هنوز نیامده، نگرانی‌هایی را با خود همراه کرده است. زیرا سرماخوردگی‌های معمولی که به سبب کروناویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند، ایمنی بدن را تا یک سال کاهش می‌دهند.

در حال حاضر هیچ‌گونه اطلاعات کاملی از ایمنی بدن افرادی که از این بیماری بهبود یافته‌اند، در دست نیست اما با توجه به اینکه کووید_19 از ‌خانواده کرونا است ممکن است بدن همانگونه که در برابر ویروس‌های سارس و مرس مقاومت نشان می‌دهد، در برابر این ویروس نیز مقام شود.

محققان می‌گویند دانستن این موضوع که چند درصد از جمعیت از ابتلا مصون هستند، غیرممکن است.

"مارک لیپستیچ"(Marc Lipsitch) استاد اپیدمیولوژی دانشگاه هاروارد در این مورد گفت: به مرور زمان بدن ما به طور طبیعی نسبت به کروناویروس جدید ایمنی پیدا می‌کند. حتی شاید قبل از توسعه واکسن قطعی برای این بیماری.

با آمدن فصل تابستان، کووید_19 از بین می‌رود؟

"مایکل مینا"(Michael Mina) استاد اپیدمیلوژی مرکز بیماری‌های واگیردار گفت: هنوز ما دقیق نمی‌دانیم که مردم چه زمانی می‌توانند دوباره به انجام فعالیت‌های روزمره خود در خارج از منزل بازگردند و آیا هوای گرم دقیقا به شیوع کمتر این بیماری کمک خواهد کرد یا خیر؟

این ویروس در هوای سرد و خشک بیشتر دوام می‌آورد. به همین دلیل شیوع آن در فصل زمستان بیشتر است.

ارزیابی مدل‌ها نشان می‌دهد اوج شیوع کروناویروس جدید بین ماه‌های اکتبر و نوامبر است. اگر این ویروس مانند آنفلوآنزا رفتار کند، برای زمستان به نیمکره جنوبی می رود و پس از آن به نیمکره شمالی بازمی‌گردد.

محققان آمریکایی گفته‌اند موج اول این ویروس که هم‌اکنون دنیا آن را تجربه می‌کند، به این دلیل بسیار سخت بود که هیچ‌کس ایمنی لازم برای مواجهه با این بیماری را نداشت. ولی سرانجام می‌تواند مانند آنفلوآنزا در یک الگوی سالیانه تکراری قرار بگیرد.

ولی اگر موج بعدی آن شیوع پیدا کند، بیمارستان‌ها باید برای این فصل مجهز شوند.

در حال حاضر تنها راه محافظت از خود در برابر این بیماری، اصلاح رفتارهای روزمره و سبک زندگی است. محققان توصیه کرده‌اند که ما باید نحوه رفتار درست با این بیماری را بدانیم. چرا که رفتار ما نقشی مهم در شیوع کروناویروس ایفا می‌کند.

مردم باید همچنان طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.دست‌های خود را مرتب بشویند و در اجتماع همواره ماسک بزنند.

علاوه بر آن، با نظارت‌های بیشتر و انجام آزمایش‌های گسترده‌تر، شانس بهبود وضعیت در موج دوم افزایش خواهد یافت و به این ترتیب موج دوم کوچک‌تر از موج اول خواهد بود.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!