چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۹:۲۳
اقتصاد و انرژی - کد خبر : 16436
پنجشنبه، ۰۳ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

جنگ نفتی ایران و عربستان بر سر اسفندیار؛ میدان نفتی که می‌تواند ایران را ثروتمند کند

دو کشور اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان وارد یک رقابت اقتصادی می شوند. این رقابت اقتصادی بر سر میدان نفتی «اسفندیار» خواهد بود که مدت هاست به علت تحریم ها و تنش سیاسی بین ایران و کشورهای عربی بلااستفاده مانده است.

جنگ نفتی ایران و عربستان بر سر اسفندیار؛ میدان نفتی که می‌تواند ایران را ثروتمند کند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، ایران و آمریکا در حال مقدمه چینی برای امضای توافق جدید هسته ای هستند و از طرف دیگر، با وساطت عراق، مشکلات موجود بین کشورمان و کشورهای عربی نیز در حال رفع شدن است. در همین رابطه، قرار است امارات بعد از شش سال مجددا سفیر خود را به ایران بفرستد و روابط ایران و عربستان نیز از سر گرفته شود. این شواهد گویای این است که بن بست سیاسی که در سال های اخیر مانع از ارتقای اقتصادی کشور شده بود، در حال باز شدن است.
 
میدان اسفندیار و نفتی که می تواند ایران را از بن بست خارج کند
با بهبود اوضاع و رفع تنش های سیاسی، احتمالا دو کشور اصلی منطقه یعنی ایران و عربستان وارد یک رقابت اقتصادی شوند. این رقابت اقتصادی بر سر میدان نفتی «اسفندیار» خواهد بود که مدت هاست به علت تحریم ها و تنش سیاسی بین ایران و کشورهای عربی بلااستفاده مانده و سودی را به خزانه ایران نفرستاده است.
 
بر اساس گزارش ها، نفت میدان اسفندیار قابلیت تولید 532 میلیون بشکه نفت خام را دارد و اگر توسعه آن طبق طرح اولیه که در بهار 1386 تصویب شد، با ظرفیت تولید روزانه 4هزار بشکه به بهره‌ برداری می ‌رسید، با در نظر گرفتن متوسط قیمت نفت در طول سال ‌های گذشته، تا سال 1393 درآمدی معادل حداقل یک میلیارد دلار نصیب کشور می کرد اما این اتفاق نیفتاد تا ایران از این درآمد عظیم محروم شود.
 
به گزارش تسنیم حالا یکی از مدیران ارشد شرکت نفت فلات قاره ایران گفته که ایران قصد دارد توسعه میدان نفتی اسفندیار را آغاز کند. اما این میدان نفتی چه اهمیت استراتژیکی داشته و چگونه می تواند منجر به رقابت اقتصادی با عربستان شود؟ اهمیت میدان نفتی اسفندیار این است که به یکی از میادین نفتی عربستان  متصل است.
 
در واقع، میدان نفتی اسفندیار از میدان‌های نفتی ایران است که دارای مخزن مشترک با عربستان سعودی است و بخش عربی آن میدان لؤلؤ نام دارد. این میدان در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی جزیره خارک واقع شده ‌است. اسفندیار در سال 1345 توسط شرکت آیپک کشف شد ولی تاکنون هیچ بهره ‌برداری از نفت آن صورت نگرفته و به‌ علت تحریم و عدم تمایل شرکت‌ ها به حضور در ایران تولیدی نداشته ‌است.
 
رقابت نفتی ایران با کشورهای نفت خیز عربی
خبرگزاری شینهوا چین در گزارشی به موضوع بهره برداری از میدان نفتی اسفندیار پرداخته و تاکید دارد که این اتفاق می تواند ایران و عربستان را وارد یک تعامل رقابت گونه کند. شینهوا تاکید دارد که با توجه به شرایط رفع تحریم ها، قصد ایران در مورد بهره برداری از اسفندیار جدی است. در همین رابطه، علیرضا مهدی زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات ایران روز شنبه گفت، فاز اول طرح توسعه میدان اسفندیار در ایران که به میدان لولو عربستان سعودی متصل است، طی سه سال آینده اجرایی می شود.
 
به گزارش شینهوا و به نقل از شانا، طراحی، ساخت و نصب سکوی حفاری چهار حلقه چاه در فاز اول طرح بهره برداری از اسفندیار پیشنهاد شده است.
 
مهدی زاده تاکید کرده که دستگاه های بهره برداری از نفت اسفندیار پیش از انتقال به جزیره خارک ( پایانه صادرات نفت ایران) در سکویی دریایی نزدیک ابوذر فرآوری می شود.
 
به گزارش شینهوا، ایران تعداد زیادی میادین نفت و گاز مشترک در خلیج فارس با قطر، عربستان سعودی و کویت دارد اما به دلیل تحریم های آمریکا نتوانسته در توسعه آنها پیشرفت داشته باشد.
 
حالا با رفع احتمالی تحریم های مربوط به انرژی و انعقاد قرارداد با شرکت ها و برندهای نفتی مهم دنیا، ایران می تواند به راحتی از این میادین نفتی بهره برداری کرده و وارد رقابت اقتصادی با کشورهای نفت خیز عربی و همسایه شود.

منبع: شینهوا
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد و انرژی
پربیننده‌ترین اخبار اقتصاد و انرژی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!