شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۸:۵۱
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16956
يكشنبه، ۰۴ دي، ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰

آمریکا ، جنگ دوست ترین کشور دنیا

آمریکا با 750 پایگاه نظامی در بیش از 80 کشور جهان ، جنگ دوست ترین کشور جهان است. کشوری که 230 سال از عمر 246 ساله خود را در جنگ بوده ، یعنی بیش از 93 درصد عمر حکومتی این کشور ، یا در جنگ مستقیم و یا داخلی و یا نیابتی خارج از کشور در حال جنگ کردن بوده است.

آمریکا ، جنگ دوست ترین کشور دنیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، وقتی که کلماتی همچون جنگ ، اشغال ، مداخله ، پایگاه نظامی ، تفرقه افکنی و سلطه به گوش می رسد ناخوداگاه شخص به آمریکا فکر می کند. 

تقریبا هرجایی از این کره خاکی جنگی رخ می دهد حول محور پایگاه های نظامی آمریکا است ، افزایش شمار پایگاه های آمریکا در کشور های دیگر به گونه ای است که احتمالا به زودی شاهد چهار رقمی شدن تعداد این پایگاه ها هستیم. 

حتی در کشور هایی که شرکای نزدیک و قدرتمند خود میداند، مانند انگلیس نیز ده ها پایگاه نظامی دارد ، این پایگاه های نظامی از داخل سفارتخانه ها گرفته تا کیلومتر ها دور تر از خود سفارتخانه احداث شده‌اند.

 

چرا بریتانیا تحت سلطه نیروهای نظامی آمریکا است؟

چندی پیش در توییتر توییتی منتشر شد با عنوان بریتانیا تابع آمریکاست ، با قرار گرفتن یک تصویر از تعداد پایگاه های آمریکا در بریتانیا ، مت کنارد خبرنگار تحقیقی این توییت را منتشر کرد که نظر خیلی از کاربران توییتر را به خود جلب کرد ، پرده برداری از عمق سیطره آمریکا بر متحدانش یکی از عوامل افزایش بازدید کننده از پیج این خبرنگار بود.

این تصویر به شدت سر و صدا به پا کرد تا جایی که بیشتر رسانه های بریتانیای از این توییت و خبر استقبال کردند و گزارشات مفصلی از اسقرار نیروهای آمریکایی در خاک بریتانیا منتشر شده و مشخص شد از نظر تعداد پایگاه نظامی در بین این 80 کشور ، انگلیس رتبه سوم را دارد.

 

 

فقط کشور های ژاپن و آلمان بیشتر از انگلیس بعد از جنگ جهانی دوم توسط نیروهای آمریکایی اشغال یافته و دارای پایگاه نظامی هستند.

 

 

مواردی که نیروهای هوایی آمریکا در پایگاه های نظامی خود در بریتانیا دارد:

بمب‌افکن‌های آمریکایی B-52 با قابلیت هسته‌ای به تازگی در بحبوحه تنش‌های اوکراین در شهر گلاسترشر در جنوب غربی انگلستان مستقر شده‌اند

از هر ۶ نیروی هوایی ایالات متحده در خارج از کشور، 1 نفر در بریتانیا مستقر است 

نیروی هوایی ایالات متحده بیش از 40 ایالت آمریکا، در خاک بریتانیا پرسنل نظامی فعال دارد

پرسنل نظامی ایالات متحده و هواپیماهای آنها در بریتانیا به 11 پایگاه نیروی هوایی سلطنتی (RAF) دسترسی دارند

هواپیماهای آمریکایی در سال‌های اخیر از پایگاه‌های خود در بریتانیا عملیات بمباران افغانستان، عراق و لیبی را انجام داده‌اند

طبق آخرین آمار در سال 2021، نیروی هوایی ایالات متحده (USAF) دارای 9 هزار و 730 پرسنل دائمی در سراسر بریتانیاست که نسبت به 6 سال پیش 22 درصد افزایش داشته است

 

رتبه های اول و دوم بیشترین حضور نظامیان آمریکایی در آن کشور ها به ترتیب مربوط به آلمان و ژاپن می شود ، در آلمان 14 هزار و 540 نفر و در ژاپن 13 هزار 788 نفر از نیروی هوایی آمریکا حضور دارند. که آن هم مربوط به بعد از اتفاقات جنگ جهانی دوم می شود.

 

سرنوشت این پایگاه ها در جهان

بعد از جنگ جهانی دوم بود که آمریکا شروع به ساخت پایگاه در کشور های اروپایی و آسیای شرقی کرد و رفته رفته آن را در طول سال های گذشته افزایش داد تا در مسائل مختلف کشور ها دخالت کرده و تنش های سیاسی و اقتصادی زیادی ایجاد کند.

 

 

به ترتیب 15 کشوری که بیشترین پایگاه و بیشترین نیروی نظامی آمریکایی در آن ها استقرار دارند:

1.  ژاپن _ 120  پایگاه و تعداد نفرات : 53713

2.  آلمان _ 119  پایگاه تعداد نفرات : 33948

3.  کره‌جنوبی _ 73  پایگاه تعداد نفرات : 26414

4.  گوام _ 54  پایگاه تعداد نفرات : 6140

5.  ایتالیا _ 44 پایگاه تعداد نفرات : 12247

6.  پورتوریکو _ 34 پایگاه تعداد نفرات : 53713

7.  انگلیس _ 25  پایگاه تعداد نفرات : 9274

8.  پرتغال _ 21 پایگاه تعداد نفرات: 1721

9.  ترکیه _ 13 پایگاه تعداد نفرات: 1685

10.  بحرین _ 12 پایگاه تعداد نفرات: 3421

11.  بلژیک _ 11 پایگاه تعداد نفرات: 1147

12.  پاناما _ 11 پایگاه تعداد نفرات: 2145

13.  جزایر مارشال _ 10 پایگاه تعداد نفرات: 1324

14.  کویت _ 10 پایگاه تعداد نفرات: 3731

15. عربستان _ 10 پایگاه تعداد نفرات: 28199

 

حفظ پایگاه خارج از کشور نه تنها در میان مردم کشور های میزبان مورد بحث هست ، بلکه خود مردم آمریکا و کارشناسان مسائل نظامی نیز بحث های زیادی در این مورد داشته اند. این پایگاه ها در کشور های میزبان مشکلاتی در زمینه های مختلف از جمله زیست محیطی ، اقتصادی و سیاسی به وجود آورده است. 

طبق گزارشات وزارت دفاع آمریکا ، در سال 2021 بیش از 171 هزار سرباز آمریکایی خارج از کشور خود مشغول خدمت بودند که بیشترین کشور های میزبان ، ژاپن ، آلمان و کره جنوبی بودند.

 

پیام افزایش بودجه 88 میلیارد دلاری نظامی

یکی از عجیب ترین بودجه های نظامی جهان مربوط به آمریکا است که در همین سال جاری میلادی 88 میلیارد دلار دیگر به بودجه سال گذشته اضافه شده ، یعنی بودجه نظامی آمریکا در سال 2022 رقم بی سابقه 770 میلیارد دلاری بود که بنظر می رسد تداوم تنش در میان روسیه و اوکراین و همچنین چین و تایوان و علاوه بر آن کره جنوبی و کره شمالی و در نهایت مسائل مربوط به خاورمیانه ، تأثیر خود را بر نیروهای سیاسی و نظامی آمریکا گذاشته و آن‌ها را به وضعیتی از ترس کشانده است که مجبور شدند برای سال 2023 کانال 700 میلیارد دلاری را رد کرده و بودجه نظامی خود را روی عدد 858 میلیارد دلار تصویب کنند؛ یعنی حدود 90 میلیارد دلار افزایش نسبت به سال گذشته. علاوه بر همه‌ی موارد ذکر شده باید در نظر گرفت که آمریکا وارد یک رکود اقتصادی عجیب شده که در 40 سال گذشته بی سابقه بوده است.

این رقم بودجه 860 میلیارد دلاری، آمریکا را به بالاترین بودجه نظامی در میان تمامی کشور های جهان تبدیل کرده است. رقم بودجه نظامی آمریکا به تنهایی با بودجه نظامی 10 کشور از جمله چین ، هند ، روسیه ، انگلیس ، عربستان ، فرانسه ، ژاپن ، کره جنوبی ، ایتالیا و استرالیا برابری می کند. 

تصویر زیر جدیدترین آمار ویکی‌پدیا از بودجه نظامی کشورهای مختلف در سراسر جهان است.

 

با جمع تقریبی همه بودجه های نظامی جهان میتوان گفت که تقریبا 40 درصد بودجه نظامی جهان متعلق به آمریکا است. بنظر می رسد رفته رفته این رقم و بودجه باز هم افزایش یابد و حتی به زودی شاهد رقم عجیب 1 تریلیون دلار هم باشیم.

آمریکا بجز 16 سال از تاریخ 242 ساله خود در باقی سال ها در حال جنگ بوده ، صلح طلب ترین کشور جهان درواقع جنگ آور ترین کشور در این سال ها بوده و حتی می توان گفت در طول تاریخ بشریت هیچ کشور یا امپراطوری در تاریخ به این اندازه میل و اشتیاق برای جنگیدن نداشته.

 

منابع:

socialist project

declassified uk

cgtn

E-International Relations

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!