سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۱:۱۴
تحلیل هیبریدی - کد خبر : 1614
سه شنبه، ۱۷ دي، ۱۳۹۸ - ۸:۰۰

جنگ بی‌پایان جدید در منطقه غرب آسیا

ایالات‌متحده بایستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی و جنگ مستقیم با ایران از منطقه و خاک عراق خارج شود.

جنگ بی‌پایان جدید در منطقه غرب آسیا

 

The "New Vision War" in the West Asian region

مهم‌ترین مسئله‌ای که در این روزها مردم ایران، غرب آسیا و حتی جهان را به خود مشغول کرده نوع و شکل پاسخ‌دهی ایران در مقابل ترور ناجوانمردانه یک شخصیت بلندپایه نظامی این کشور از سوی آمریکاست. درواقع انتقام سخت ایران به چه شکل و چه گزینه‌های را در پی خواهد داشت؟ رئیس‌جمهور آمریکا نیز اخیراً هشدار داده در صورت بروز هرگونه تهدید احتمالی 52 نقطه مختلف اعم از فرهنگی و نظامی را مورد هدف قرار داده و این امر درنهایت منجر به چه سناریوهای احتمالی در منطقه خاورمیانه خواهد شد؟

اکنون اظهارات مقامات مختلف در ایران نشان می‌دهد واکنش انتقامی در برابر ترور سپهبد قاسم سلیمانی حتمی است و این کشور درصدد برنامه‌ریزی دقیق در راستای اجرای آن است.

دولت آمریکا در چند روز گذشته یکی از بلندپایه‌ترین مقامات نظامی ایران را در حالی به شهادت رساند که وی یکی از تأثیرگذارترین شخصیت در جبهه مقاومت در برابر تروریسم تکفیری و رژیم غاصب صهیونیستی بود و ابعاد مختلف چنین اقدام بزدلانه‌ای بی‌تردید تحولات و نظم امنیتی در منطقه و حتی نظام بین‌المللی را تغییر خواهد داد.

 نگاهی دقیق به دیدگاه و نظریات تحلیلگران غربی به‌ویژه کارشناسان نظامی آمریکا

آنان نوع و ماهیت انتقام‌گیری ایران را بی‌تردید از نوع نظامی دانسته و وجود پایگاه‌های نظامی در اطراف این کشور را؛ اهداف محتمل در نظر گرفته‌اند. آن‌ها اکنون انتظار دارند که نیروهای مسلح ایران در کوتاه‌ترین زمان ممکن انتقام خون این شهید مقامت را گرفته و وارد فاز جدیدی از محیط امنیتی در غرب آسیا شود.

به‌عنوان‌مثال جو کنت؛ تحلیل‌گر فاکس نیوز که خود یک کهنه سرباز آمریکایی است در اظهارنظر جنجالی پس از ترور سپهبد قاسم سلیمانی توسط نیروهای آمریکایی گفته است ایالات‌متحده بایستی در کوتاه‌ترین زمان ممکن جهت جلوگیری از هرگونه اقدام نظامی و جنگ مستقیم با ایران از منطقه و خاک عراق خارج شود. او در ادامه نوشته است: بسیار واضح و روشن خواهد بود که ایران اقدام رئیس‌جمهور دونالد ترامپ را با شدت عمل پاسخ خواهد داد و این هرگز به نفع منافع آمریکا در منطقه نیست. به نظر این کهنه سرباز آمریکایی اکنون «جنگ بی‌پایان جدید» در منطقه در حال شعله‌ور شدن است که در آن به‌غیراز ایران و آمریکا دیگر دولت‌ها و گروه‌های پروکسی نیز نقش کلیدی خواهند داشت.

ایران و ابزارهای تهدید ترکیبی علیه آمریکا

ایران توانسته پس از پیروزی انقلاب اسلامی و پس از گذشته 40 سال در حوزه امنیتی و نظامی تبدیل به یک قدرت منطقه‌ای و حتی جهانی شود و قادر است سناریوهای مختلفی را در همین راستا به کار گیرد. در حال حاضر تحولات بسیار خطرناکی در حال رخ دادن هست  که چنان چه مدیریت و سازماندهی نشود  می تواند منجر به یک جنگ بی پایان شده و برای تمامی طرف های درگیر زیان های سنگینی در بر خواهد داشت .

بی‌تردید بهترین پاسخی که از سوی ایران می‌تواند اثرگذار باشد بایستی دربرگیرنده چندین مؤلفه کارساز شود:

نخست آنکه ابعاد سیاسی بسیار سنگینی را برای دولت ترامپ در بر خواهد داشت و این امکان وجود دارد که ترامپ در انتخاب 2020 از کمترین پایگاه اجتماعی در بین جامعه آمریکایی برخوردار شود.

دوم این‌که دولت آمریکا بیستی پایگاه‌های خود را در کوتاه‌ترین زمان در عراق و برخی دیگر از کشورهای منطقه خارج کند.

سوم پاسخ به ترور سپهبد قاسم سلیمانی به شکلی انجام خواهد گرفت که دولت آمریکا توانایی پاسخ به آن را نخواهد داشت.

ایران با داشتن ابزارهای تهدید هیبرید مانند جنگ سایبری علیه نظام بانکی و مالی آمریکا که نمونه آن توسط هکرهای بی نام نشان و هک یکی از بانک های آمریکایی صورت گرفت؛ به‌کارگیری پروکسی‌ها و نیروهای متحد با این کشور همانند حزب‌الله و حشد الشعبی، نگاه مقتدرانه به دیپلماسی منطقه‌ای و همکاری با متحدان خود در جهت کاهش نفوذ آمریکا، سازمان‌دهی و اجرای عملیات نظامی قدرتمند از طریق نیروهای مسلح همچون ارتش و سپاه قادر است شکل کاملاً جدیدی از تهدید هیبرید را در منطقه به اجرا بگذارد که  اثرگذاری هریک از آن‌ها در کوتاه و بلندمدت متغیر بوده و می‌تواند دولت آمریکا و متحدانش را در شرایط سخت و ناباورانه‌ای در سال2020  قرار دهد.

سرنگونی پهپاد آمریکایی توسط پدافند یکپارچه، حضور فعال مستشاران نظامی ایران در سوریه و عراق و شکست داعش که دستاورد دولت دموکرات آمریکا در سال‌های گذشته بوده، به‌کارگیری سناریوهای پیچیده در محیط تهدید ترکیبی علیه آمریکا و متحدانش در طی سال گذاشته، نگاه ویژه‌بر امنیت دریایی از سوی نیروهای مسلح و همچنین سازمان‌دهی و تجهیز مرزها با استفاده از تجهیزات مدرن رزم زمینی و هوایی تماماً بازوان مؤثر تهدید هیبرید ایران در مواجه با هر اقدام خشونت‌طلبان آمریکا در منطقه است.

 اکنون به نظر می‌رسد پاسخ ایران به چنین اقدامی تنها به غرب آسیا محدود نشده وحتی سناریو پاسخ ناباورانه که قطعاً  در مدت زمان بسیار کوتاهی عملیاتی خواهد شد اثرگذاری شدیدی علیه آمریکا و حتی متحدانش در حوزه های مختلف نظامی ،یسیاسی؛ امنیتی و حتی فرهنگی خواهد داشت.

 

محمد حسین قربانی

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل هیبریدی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!