چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۱۱:۰۱
- کد خبر : 641
شنبه، ۱۳ مهر، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

جنگ آیت الله مقاله مجله تایم

مجله تایم آمریکا در مقاله ای تحت عنوان جنگ آیت الله به بررسی ویژگی های شخصیتی آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پرداخته است.

جنگ آیت الله مقاله مجله تایم

‍به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین مجله تایم آمریکا در مقاله ای تحت عنوان جنگ آیت الله به بررسی ویژگی های شخصیتی آیت الله سید علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران پرداخته است. در این مقاله مجله تایم، آیت الله خامنه ای را تاثیرگذارترین فرد در خاورمیانه نامیده است.

این مقاله که به نوشته کریم سجاد پور می باشد نتیجه گیری کرده است که او به قدرتمندترین رهبر در خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل شده است بطوریکه ترامپ ممکن است نتواند در برابر او پیروز شود.

در این مقاله که در وب سایت مجله آمریکایی تایم منتشر شده، آمده است: رئیس جمهور ایران در ماه سپتامبر به نیویورک  رفت و طبق معمول بدون ملاقات با همتای آمریکایی اش آنجا را ترک کرد. هم حسن روحانی و هم دونالد ترامپ ابراز تمایل کرده بودند درباره خطرناک ترین شکافی که تاکنونه بین دو کشور وجود داشته است، به گفتگو بنشینند.

اما همانطور که روحانی بطور خصوصی خاطرنشان کرده است، این مقام ارشد منتخب در ایران "هیچ قدرت و اختیاری در زمینه سیاست خارجی ندارد." آن قدرت- و تقریبا هر نوع قدرت دیگری در جمهوری اسلامی- در دستان روحانی سالخورده ای است که شش هزار مایل دورتر در کشوری است که چند دهه است آن را ترک نکرده است.

 

آیت الله علی خامنه ای که 80 سال دارد، در حادثه انفجار بمب دچار معلولیت شد اما با وجهه ای حاکی از اطمینان توام با پرهیزگاری، عهده دار سمت رهبری معظم ایران است. اما او به آرامی به قدرتمندترین شخص در خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل شده است، بطوریکه نظامیان او در سوریه می جنگند و نیروهای نیابتی وفادار به وی در لبنان، یمن و(با وجود سرمایه گذاری یک تریلیون دلاری و هزاران کشته آمریکایی) در عراق مسلط شده اند. از بهار امسال، در پس هاله ای از انکارها و تکذیب ها، او همچنین هدایت کننده عملیاتی رو به تشدید بوده است که افزایش بی ثباتی و بالارفتن قیمتهای جهانی نفت، سرنگون کردن پهپاد 176 میلیون دلاری آمریکا، انفجار نفتکش ها و بمباران قلب تاسیسات تولید نفت عربستان سعودی بخشی از آن عملیات بوده که هیچ واکنش نظامی آمریکا را در پی نداشته است.

(آیت الله) خامنه ای که از 30 سال پیش که به قدرت رسید در مواجهه با هر رئیس جمهور آمریکا او را مغلوب ساخته است، خصومت خاصی نسبت به ترامپ دارد.

در ماه ژوئن، او به نخست وزیر ژاپن که حامل پیامی از کاخ سفید بود، گفت "من ترامپ را لایق مبادله پیام نمی دانم". وقوع انفجار در بدنه یک نفتکش ژاپنی در همان روز ممکن است جای تعجب داشته باشد.

شاید هیچ رهبر خارجی دیگری سخت تر از (آیت الله) خامنه ای تلاش نمی کند که ترامپ از این مسند کنار زده شود، و شاید هیچ رهبر خارجی دیگری این همه تفاوت با او(ترامپ) ندارد. ترامپ که سه بار ازدواج کرده و لامذهب است، زندگی همراه با ناز و نعمت و شهرت داشته است. (آیت الله) خامنه ای که عمیقا متدین است، بیش از 55 سال پیش ازدواج کرده و علنا نسبت به زرق و برق و مادیات بی اعتناست. ترامپ بطور ناگهانی دست به اقدام می زند و ظاهرا فاقد هرگونه اصول سازمان دهی است. (آیت الله) خامنه ای در طول زندگی اش به اصول خود متعهد بوده است: مقاومت در برابر "استکبار جهانی" - اصطلاح وی برای امپریالسم جهانی- هم ایدئولوژی و هم دکترین راهبردی برای حکومت دینی این کشور است.

وقتیکه ترامپ بطور یکجانبه آمریکا را از توافق (هسته ای) 2015 که برنامه هسته ای ایران را بطور چشمگیری محدود کرده بود، خارج کرد، آن اقدام تاییدی بر صحت این دیدگاه (آیت الله) خامنه ای بود که آمریکا "فریبکار و غیرقابل اعتماد است و از پشت خنجر می زند." تحریم هایی که سپس ترامپ اعمال کرد، بیش از پیش اقتصاد ایران را تضعیف کرد و آن را به تورم 50 درصدی کشاند. اما این اقدامات ظاهرا عزم (آیت الله)  خامنه ای را محکم تر کرد. (آیت الله)  خامنه ای اخیرا در نطقی گفت "مقاومت، بر خلاف تسلیم، منجر به عقب نشینی دشمن می شود". در آن نطق واژه "مقاومت" 70 بار تکرار شد.

از نظر ایران، ترامپ دشمنی است که خواهان جنگ نیست. پس از آنکه پهپاد عظیم آمریکایی در ماه ژوئن با یک فروند موشک ایران سرنگون شد، ترامپ در آخرین لحظه فرمان خود برای اقدام تلافی جویانه را پس گرفت.دو روز بعد، او از ایران تشکر کرد که یک هواپیمای سرنشین دار (آمریکا) را هدف قرار نداد و گفت  "ما از این کار واقعا قدردانی می کنیم." بنظر میرسد این تعلل فقط تمایل (آیت الله) خامنه ای را برای خطرکردن افزایش داده است و در 14 سپتامبر بزرگترین تاسیسات نفتی عربستان سعودی با حمله موشکی و پهپادی فلج شد.

ایران دخالت در آن حمله را تکذیب کرد اما  (آیت الله) خامنه ای بازی را که اکنون شروع می شود، بخوبی بلد است. او سالها با دقت واکنش ایران را به فشارهای آمریکا تنظیم کرده است: یک واکنش ناقص ممکن است نشان دهنده ضعف باشد و فشار بیشتری را در پی داشته باشد. از طرف دیگر، یک واکنش افراطی می تواند موجب تلافی جویی جدی آمریکا شود و خطر یک جنگ مستقیم را همراه دارد.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!