پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۶:۱۲
سیاست - کد خبر : 9191
سه شنبه، ۱۴ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۹:۰۰

جلیلی : روند 8 ساله دولت در قبال تحریم ها جواب نداده است

ر

جلیلی : روند 8 ساله دولت در قبال تحریم ها جواب نداده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دبیر سابق شورای امنیت ملی کشور و کاندید احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مبنای انتخاب دولت فعلی در انتخابات 92 و 96 این بود که مدعی بودند می توانند با تحریم ها مقابله کنند، اظهار داشت: در حال حاضر 802 تحریم پیش از برجام به بیش از 1500 تحریم تبدیل شده است، یعنی روند 8 ساله دولت نه تنها از تحریم نکاست بلکه به آن اضافه کرد.

مردم به نتیجه اهمیت می دهند، نه تحلیل ها

سعید جلیلی در ادامه گفت: مردم به نتیجه اهمیت می دهند و نه تحلیل های مختلف ، امروز نتیجه این است که تحریم ها بیشتر شده است. در نشست کمیسیون ویژه برجام در مجلس دهم هم بیان کردم که بسیاری از تحریم ها باقی می ماند ، امروز مردم قضاوت می کنند که تحریم ها رفع شد یا نشد!؟.

وی افزود: تمام توان دولت در این هشت سال این بود که همان مسیری را که برای رفع تحریم پیشنهاد کرده است به جد دنبال کند، ما آن زمان می گفتیم این مسیر نه تنها جواب نمی دهد بلکه مسیر اشتباهی است. این مسیر دشمن را جری می کند و در نهایت علیرغم انجام تعهدات ، تحریم ها برداشته نشد. امروز دشمن ما تحریم را به صورت یک اهرم در دست گرفته و علیه ما به کار می برد، باید این مسئله مطرح شود که چگونه می توانیم این اهرم را از دست او خارج کنیم؟.

جلیلی بیان کرد: دشمن در این مسیر احساس کرد اگر تحریم یک اهرم کارساز است که طرف مقابل حاضر است در برابر امتیاز بدهد و از حقوقش منصرف شود، پس می تواند از آن بیشتر بهره ببرد.

نباید کشور را معطل تصمیمات دیگران گذاشت

عضو شورای راهبردی روابط خارجی با طرح این نکته که نمی توان کشور را معطل تصمیمات طرف مقابل گذاشت، گفت: در شرایطی که دشمن به طمع می افتد، تحریم را اهرم مناسبی برای اعمال فشار می داند و ادعا می کند هر وقت که بخواهد زیاده خواهی کند از آن استفاده می نماید، آیا می توان فضای اقتصادی کشور را معطل چنین مسیری کرد؟. مردم و فعالان اقتصادی انتظار دارند شرایطی مهیا باشد که تنها به اداره کشور اکتفا نشود، بلکه کشور رشد داشته ، پیشرفت کند و ارتقاء هم بیابد.

وی با رد گزاره "مذاکره برای رفع تحریم خطاست" افزود: من مخالف مذاکره برای رفع تحریم نیستم اما نوع مذاکره به خودی خود بسیار مهم است، تاکید من این است که نباید معطل مذاکره ماند. مشخصا می گوییم که مذاکره اگرچه لازم است اما کافی نیست، برای بی اثر کردن تحریم باید راه های اسسای و محکم دنبال شوند که مذاکره می تواند یکی از ابزارهای این برنامه جامع باشد.

جلیلی با بیان اینکه مقابله با تحریم ها نیازمند یک مجموعه کار بوده و تک بعدی نیست، گفت: اینطور نیست که اراده دشمن همیشه پیروز بوده و هر وقت خواست بتواند از اهرم تحریم استفاده کند. همان دشمنی که اولین تحریم ها را در صنایع دفاعی ایجاد کرد، امروز با پیشرفته ترین صنایع دفاعی و نظامی در ایران مواجه است.

وقتی می توانیم تحریم های موشکی را بی اثر کنیم، آیا نمی توان مشکلات مرغ و... را بی اثر کرد؟، امروز مردم هم به خوبی اذعان دارند که روند 8 ساله این دولت در قبال تحریم ها جواب نداده است. اگر نگاه به تحریم جامع و درست نباشد، علاوه بر عوارض اقتصادی ، این تحریم ها می تواند عوارض سیاسی و امنیتی هم داشته باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه یکی دیگر از راه های مقابله با تحریم ها نظیر مذاکره، دور زدن آنهاست، خاطرنشان کرد: دور زدن تحریم همچون مذاکره ، مسیر دیگری برای مقابله با تحریم ها است که ممکن است در آن راه درست یا غلط طی شود و باید جلوی خطای آن را گرفت اما علاوه بر این دو راه مسیر دیگری هم وجود دارد و آن بی اثر کردن تحریم ها می باشد، این راه پایدار ، جدی و قابل اتکاست. برای اینکار علاوه بر وجود نگاه سیاسی و امنیتی، باید یک نگاه اقتصادی متفاوت داشت.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!