جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۸:۰۵
دفاعی - کد خبر : 6312
چهارشنبه، ۲۴ دي، ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

جزیره ثبات، الحاق ناوبندر مکران به نداجا

در نخستین مرحله از رزمایش اقتدار ارتش، یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی نیروی دریایی به منطقه عمومی رزمایش گسترش یافتند.

جزیره ثبات، الحاق ناوبندر مکران به نداجا

شایان ذکراست شلیک انواع موشک‌های کروز دریایی سطح به سطح، شلیک اژدر از زیردریایی‌های بومی نیروی دریایی ارتش، تمرینات تخصصی تیم‌های عملیات ویژه در ساحل و دریا و همچنین انجام عملیات پهپادی و جنگال نیز بخش‌های دیگری از این رزمایش است.

امیر دریادار حمزه‌علی کاویانی سخنگوی رزمایش اقتدار دریایی 99 نیروی دریایی ارتش با بیان اینکه این رزمایش به صورت غیرمترقبه انجام می‍شود و در مدت زمان بسیار کوتاهی از زمان ابلاغ یگان‌های شرکت کننده به منطقه گسترش یافتند، گفت: با برگزاری این رزمایش خواهیم توانست قابلیت واکنش به موقع و موثر در مقابل شرایط احتمالی ناشی از تهدید دشمن را مورد سنجش و ارزیابی قرار دهیم تا با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت بتوانیم عملکردی متناسب با سطح تهدید داشته باشیم

ناوگروه بندر مکران، بزرگترین شناور نظامی کشور است که با تلاش متخصصان مجموعه ی کارخانجات نیروی دریایی راهبردی ارتش به یکی از بزرگترین ناوبندر های بالگردبر تبدیل شده تا پشتیبانی از ناوگروه های این نیرو در آب های دور دست به ویژه منطقه شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب و دریای سرخ را بر عهده داشته باشد.

این رزمایش صبح امروز و با حضور سردار سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستادکل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر «سید عبدالرحیم موسوی» فرمانده کل ارتش و امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش ناوبندر مکران با بهره‌برداری عملیاتی در رزمایش دریایی اقتدار به ناوگان نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوست.

ماموریت ناوبندر مکران برای برقراری امنیت دریایی در منطقه راس الحد، خلیج عدن، دریای سرخ و تنگه باب المندب خواهد بود که به این مناطق اعزام خواهد شد.

ناوبندر مکران دقیقا چیست؟

مکران در حقیقت حاصل تغییر کاربری یکی از شناورهای تجاری کشور است که متخصصان نیروی دریایی ارتش تنها در مدت شش ماه و با صرف ۷۲ هزار نفر ساعت کار مداوم و با ایجاد عرشه بالگرد ۹۵۰ تنی با مساحت ۳۲۰۰ متر مربع روی آن، این شناور را تبدیل به یک ناو پشتیبان تمام عیار کنند.

این ناو توانایی حمل ۸۲ هزار تن انواع نیازمندی‌های پشتیبانی یگان‌های شناور رزمی را داشته و قادر است بدون ارتباط با ساحل یک هزار شبانه‌روز دریانوردی کند.

مکران با توانایی حمل هم‌زمان ۵ فروند بالگرد در واقع می‌تواند به صورت یک پایگاه متحرک هوادریا عمل کرده و با بهره‌گیری ازبالگردهای مین روب، ضد زیردریایی و رزم سطحی از عملیات‌های نیروهای ویژه و همچنین عملیات‌های موشکی، پشتیبانی کند.

ظرفیت حمل یک گردان تکاور دریایی برای انجام عملیات در دریاهای دوردست با استفاده از شناورهای تندرو و زیردریایی‌های مرطوب،  بالگردهای مستقر در عرشه پرواز از جمله دیگر قابلیت‌های ناوبندر مکران است.

این ناو با تجهیز به انواع سامانه‌های به روز جمع‌آوری اطلاعات می‌تواند در نقش یک ناو اطلاعاتی به اجرای ماموریت پرداخته و هرگونه اطلاعات را جمع‌آوری، پردازش و تحلیل کرده و از کیلومترها دورتر در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل در ساحل قرار دهد.

مکران به عنوان یک پایگاه اطلاعاتی دور ایستا و ایستگاه کنترل و هدایت پهپاد جهت پرواز در عمق مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

این ناوبندر با ۲۲۸ متر طول، ۲۱.۵ متر ارتفاع و ۴۲ متر عرض بزرگترین شناور نظامی ایران است که قادر است با سرعت ۱۵ گره دریایی دریانوردی کند.

مکران همچنین به عنوان یک بندر شناور توانایی ارائه خدمات فنی و طبقات دهگانه آمادی شامل آب، سوخت، مهمات و... را دارد.

با توجه به شرایط خاص حاصل از شیوع بیماری کرونا و محدودیت‌های حاصل از این بیماری برای حضور ناو گروه‌های نداجا در بنادر سایر کشورها و لزوم پشتیبانی مداوم از آنها، فاز اول این ناوبندر که شامل تغییر کاربری یک شناور تجاری و تبدیل آن به یک ناو پشتیبان بود، ظرف مدت شش ماه انجام شده است و فاز دوم تجهیز این ناو به انواع تسلیحات آفندی و پدافندی سال آینده صورت خواهد گرفت.

همچنین در فاز دوم عملیات فنی این شناور یک مجموعه بیمارستانی در آن ایجاد خواهد شد که قادر به ارائه تمامی خدمات بیمارستانی خواهد بود.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!