شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۶:۴۴
دفاعی نظامی - کد خبر : 17357
پنجشنبه، ۱۱ اسفند، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

جزئیاتی از رزمایش تخصصی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱

«اقتدار پدافند، امنیت آسمان» شعار رزمایش تخصصی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود که در گستره یک میلیون کیلومتر مربعی پهنه هوایی کشور، بصورت مشترک توسط نیروهای پدافند و هوایی ارتش و نیروی هوافضا سپاه اجرا شد.

جزئیاتی از رزمایش تخصصی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، از روز سشنبه مرحله عملیاتی رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱با رمز «یا علی‌ابن ابیطالب (ع)» و شعار «اقتدار پدافند، امنیت آسمان» در گستره دو سوم حریم هوایی کشور آغاز شد و با حضور یگان‌های پهپادی و پدافند هوایی نیروی پدافند هوایی ارتش، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیماهای بدون سرنشین نیروی هوافضای سپاه، یگان‌های پدافند هوایی و هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش و نزدیک به دو هزار پست دیده‌بانی از کلیه نیروهای ارتش، سپاه و فرآجا، در یک سازماندهی منظم تحت فرماندهی عملیاتی فرمانده قرارگاه مشترک پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء (ص) کشور و تحت کنترل عملیاتی مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی، اجرا شد و به پایان رسید.

مهر در گزارشی به ویژگی‌‌های رزمایش مدافعان آسمان ولایت پرداخته است. از ویژگی‌های اصلی این رزمایش تخصصی پدافند هوایی میتوان به تمرین دفاع از مراکز هسته ای، استفاده گسترده از سامانه های  بومی، رونمایی از تجهیزات جدید و تونل های زیرزمینی پدافند، اشاره کرد. 

 

دفاع از مراکز هسته‌ای و حساس در یک رزم واقعی

ویژگی کلیدی این رزمایش برخلاف سال های پیشین، گستردگی منطقه عملیاتی آن است که در میدان رزم واقعی انجام میشود. در مرحله اول رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱، سامانه‌های پدافندی با رویکرد جابجایی و واکنش سریع نیروهای عملیاتی با رعایت اصول پدافند غیرعامل برای فریب دشمن آماده انجام مأموریت محوله هستند، همچنین برقراری ارتباطات امن و چند لایه میان سامانه‌های پدافندی با مراکز فرماندهی و کنترل شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برای اتخاذ تصمیم به هنگام در مواقع بروز تهدیدات صورت گرفته است.

 

سنجش میزان آمادگی نیروهای پدافندی

سنجش میزان آمادگی یگان‌های پدافند هوایی سپاه و ارتش و البته شبکه یک پارچه پدافندی هوایی کشور یکی دیگر از اهداف و این رزمایش بود که در قالب این طرح با استفاده از تاریکی شب و بهره گیری از اصل غافلگیری و با برنامه‌ریزی دقیق انجام گرفته، بیش از یک صد فروند هواپیمای با سرنشین و بدون سرنشین، مطابق و متناسب با تهدیدات برآورد شده، با فرماندهی عملیاتی نیروی هوایی ارتش، در سمت‌ها و لایه‌های ارتفاعی مختلف، در محیط جنگ الکترونیک، مراکز حساس موجود در منطقه عمومی رزمایش، از جمله مراکز هسته‌ای، نیروگاه‌ها، مراکز نظامی و اقتصادی را مورد حمله قرار داده و عملکرد نیروهای حمله‌ور و یگان‌های پدافند هوایی، با دقت مورد ارزیابی قرار گرفت.

 

استفاده از سامانه های بومی

بهره گیری از سامانه‌های بومی یکی دیگر از ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود. در این رزمایش تمام سامانه‌های کشف، شناسایی، رهگیری و درگیری که توسط یگان‌های پدافند هوایی ارتش و سپاه به کار گرفته شد، بومی و تولید شده به دست صنعت گران و متخصصان جوان و متعهد کشورمان در نیروهای مسلح و صنایع دفاعی کشور بود که در این سال‌ها با خودباوری و با اعتقاد راسخ به ما می‌توانیم توانسته‌اند در سایه سنگین‌ترین تحریم‌ها و فشارها به موفقیت‌های چشمگیری در این زمینه دست یابند.

مراکز فرماندهی و فرماندهی نیز در این رزمایش با استفاده از سامانه‌های راداری اکتیو و پسیو بسیار پیشرفته و بومی و با بهره‌گیری از پایش سیگنالی و الکترواپتیک، عملیات پایش منطقه رزمایش را انجام داده و به محض کشف هدف متخاصم با استفاده از سامانه‌های هوشمند و سامانه‌های تصمیم‌یار، سامانه پدافندی متناسب با هدف را برای مقابله وارد مدار عملیاتی کردند.

 

نمایش لایه‌های پنهان پدافند هوایی برای اولین بار

در رزمایش امسال برای اولین بار، فقط گوشه‌ای از عملکرد لایه پنهان پدافند هوایی، که برای جلوگیری از کشف و شناسایی محل استقرار، در آشیانه‌ها و تونل‌های زیرزمینی مستقر شده و در زمان نیاز، از محل‌های خود خارج و پس از انجام عملیات مجدداً در کوتاه‌ترین زمان به محل‌های پنهان خود جابجا می‌شوند، به نمایش در آمد.

 

دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز

دفاع مستحکم و چند لایه در برابر تهاجم موشک‌های کروز یکی از اهداف و ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود که با موفقیت توسط سامانه‌های مختلف پدافندی ارتش و سپاه اجرا شد.

در این رزمایش با شبیه سازی حمله موشک‌های کروز، پهپادهای هدایت شونده، پهپادهای پرسه زن و… نسبت به ارزیابی توانمندی مقابله‌ای سامانه‌های موشکی مجید و دزفول در ارتفاع و برد کم در دفاع از مناطق حساس و حیاتی کشور اقدام شد.

رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ به‌منظور ارتقای آمادگی رزمی یگان‌ها، ایجاد بازدارندگی، ارزیابی سامانه‌های بومی پدافند هوایی برای مقابله با تهدیدات متنوع، پرحجم و دفاع همه‌جانبه و ۳۶۰ درجه در فضای جنگ الکترونیک و سایبری، ارتقا سطح دانش و مهارت کارکنان عملیاتی و فنی، اشراف اطلاعاتی و تمرین هم‌افزایی و هماهنگی مراکز فرماندهی و کنترل ارتش و سپاه در قالب شبکه یکپارچه پدافند هوایی کشور برگزار شد.

سناریوی این رزمایش نیز به نوبه خود منحصر به فرد و قابل توجه است که متناسب با تهدیدات نوین طراحی شده بود و بر اساس این سناریو دفاع از مراکز حساس و حیاتی با اجرای اقدامات آفند جنگالی و سایبرالکترونیکی، دفاع در برابر تهاجم هواپایه دورایستا، مهمات هوشمند، موشک‌های کروز و هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین پنهان‌کار طراحی و به بهترین شکل به اجرا درآمد.

در ادامه لیستی از عملیات های صورت گرفته در رزمایش را میبینید.

  • عملیات واکنش سریع و جابجایی سامانه‌های پدافندی
  • عملیات مقابله با تهاجم سایبری دشمن
  • بکارگیری سامانه‌های بومی «سوم خرداد»، «۱۵ خرداد»، «مجید» و «دزفول» برای انهدام اهداف متخاصم
  • هوشمندسازی سامانه‌ها بمنظور مدیریت صحنه نبرد 

عمده‌ترین تسلیحات رزمایش پدافند هوایی

این رزمایش نسبت به رزمایش‌های گذشته تفاوت‌هایی نیز داشت که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد که اهداف به صورت ۳۶۰ درجه، پرحجم، در تاریکی شب، با اصل غافلگیری و در محیط کاملاً سیگنالی و جنگالی به سمت یگان‌های پدافندی حمله ور می‌شوند.

عمده ترین سلاح و سامانه‌های که در این رزمایش به کار برده می‌شود، سامانه‌های سیگنالی، جنگالی، شنودهای الکترونیکی به همراه سامانه‌های موشکی، توپخانه ای و موشکی ارتفاع پست به صورت همزمان است.

سامانه‌های جدیدی نیز در این رزمایش استفاده شده است، به عنوان مثال در حوزه کشف از سامانه «معراج چهار» و «رادار قدس» استفاده شده که رادار سه بعدی با برد بلند است که ما می‌توانیم اهداف را از فاصله خیلی دورتر و برد ششصد کیلومتر کشف کنیم.

در حوزه درگیری نیز از سامانه‌های موشکی جدید و مختلفی استفاده شده است، در ارتفاع متوسط سامانه پانزده خرداد و سوم خرداد استفاده شد. در حوزه ارتفاع کم و مقابله با موشک‌های کروز و بمب‌های دور ایستا و هوشمند، نیز از سامانه مجید و تلفیق آن با رادار زوبین به همراه سامانه موشکی دزفول استفاده شده که توانستند اهداف را به صورت نقطه‌ای و خیلی دقیق رصد و مورد انهدام قرار دهند.

استفاده از پهپاد و پرنده‌های بدون سرنشین نیز یکی دیگر از ویژگی‌های رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ بود.

ستاد کل نیروهای مسلح و قرارگاه مرکزی حضرت خاتم‌الانبیاء (ص) در رزمایش مشترک تخصصی پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۱ با حضور و مشارکت نیروی پدافند هوایی ارتش، نیروی هوافضای سپاه و نیروی هوایی ارتش، نشان داد که در صورت بروز تهدیدات ترکیبی، قادر است با بهره‌گیری از تاکتیک‌های خلاقانه و پیچیده و ایجاد انسجام بین نیروها، عملیات رهگیری و انهدام را با سرعت و دقت کافی علیه متجاوزان اجرا کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار دفاعی نظامی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!