پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۱:۰۵
سلامت - کد خبر : 5991
چهارشنبه، ۱۰ دي، ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۵

جزئیات تزریق واکسن ایرانی کرونا

از سه نفری که امروز واکسن یا دارونما را دریافت کردند هیچ یک دچار عوارض موضعی و زودرس نشدند

جزئیات تزریق واکسن ایرانی کرونا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دکتر مینو محرز محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا درباره جزئیات تزریق واکسن ایرانی کرونا اظهار داشت: روش مطالعه در واکسن ایرانی کرونا "دوسوکور" است، در این ورش یک دسته از داروهای تزریقی به افراد، واکسن و یک دسته دیگر پلاسبو(دارونما) هستند. دارونماها واکسن نیستند و اثرات واکسن را ندارند، از این روش با این هدق استفاده می شود که جهت گیری خاصی در افراد مورد مطالعه و محققین ایجاد نشود و نتایج مطالعه بالینی، تحت تاثیر جهت گیری ها قرار نگیرد و تضاد منافع رخ ندهد.

وی با بیان اینکه واکسن ایرانی کرونا روز گذشته به سه نفر تزریق شد تصریح کرد: به افراد داوطلب گفته نشد که به کدام یک از آنها واکسن و به کدام یک از آن ها دارونما تزریق شده است. این از ویژگی های مطالعه دوسوکور است، وقتی مطالعه ای دوسوکور باشد، نتیجه تحقیق و کارآزمایی بالینی به دور از جهت گیری خواهد بود، همچنین قضاوت نتایج حاصل از مطالعه راحت تر خواهد بود.

عوارضی که بر قلب یا مغز اثر گذار باشد مهم است


وی در پاسخ به این سوال که عوارض احتمالی ناشی از تزریق واکسن تا چه زمانی بروز می یابد گفت: واکسن ها به طور کلی ممکن است یکسری عوارض موضعی در محل تزریق و یکسری عوارض در ارگان های بدن داشته باشند، عوارض موضعی و زودرس شامل درد در محل تزریق، ورم محل تزریق و حساسیت های شدید، قرمزی دور محل تزریق و واکنش های آلرژیک است. دسته ای دیگر از عوارض ممکن است مدتی پس از تزریق واکسن ایجاد شوند، آن دسته از عوارضی که در کارآزمایی بالینی برای محققین اهمیت دارد، عوارضی است که ممکن است واکسن ها در اعضایی مانند مغز، قلب، کبد، کلیه و ... به جا بگذارند.

محرز افزود: اصولا وقتی یک ماده بیولوژیک وارد بدن می شود، آن دسته از عوارضش اهمیت دارد که باعث بروز مشکل در اندام های مهم بدن شود مثلا این که پس از تزریق یک واکسن، فرد دچار بثورات جلدی شود و پس از مدتی این بثورات از بین برود، اهمیت چندانی ندارد اما اگر تزریق واکسن بر ارگان های حیاتی تاثیر بگذارد اهمیت دارد. عوارض ارگان های مهم بدن تا چند روز پس از تزریق واکسن مشخص می شوند.

محقق پروژه تولید واکسن ایرانی کرونا تاکید داشت: در مطالعه کارآزمایی بالینی واکسن ایرانی کرونا، از سه نفری که امروز واکسن یا دارونما را دریافت کردند هیچ یک دچار عوارض موضعی و زودرس نشدند، این افراد از لحاظ عوارض دیگر نیز تحت نظر قرار می گیرند و هر روز بررسی و معاینه خواهند شد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!