جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۴:۴۶
خاورمیانه - کد خبر : 12197
سه شنبه، ۱۶ شهريور، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

جدا کردن دانشجویان زن و مرد افغانستان با کشیدن پرده در کلاس

برای اولین بار بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دانشجویان به کلاس های درس برگشته‌اند.

جدا کردن دانشجویان زن و مرد افغانستان با کشیدن پرده در کلاس

به گزارش پایگاه خبری تحلیل ایران زمین، برای اولین بار بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، دانشجویان به کلاس های درس برگشته‌اند و در برخی موارد مشاهده شده است که در کلاس های درس، از پرده‌ای برای جدا کردن دانشجویان مرد و زن استفاده شده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، قدرت ‌های غربی که خواستار برقراری شرایط و حقوق برابر برای زنان توسط طالبان در برابر کمک های حیاتی از طرف غرب و حفظ روابط دیپلماتیک با افغانستان هستند؛ به دقت اتفاقات دانشگاه ها و مدارس را رصد می‌کنند.

طالبان در دوره قبلی حکومت خود در افغانستان،  زنان و دختران را از ورود به مدارس، دانشگاه‌ها و محل کارشان منع کرده بود.

با وجود اظهارات طالبان مبنی بر احترام به حقوق زنان طبق احکام اسلامی در هفته‌های گذشته، همچنان وضعیت حقوق زنان در این کشور نامشخص است.

در شهر‌های بزرگ افغانستان مانند کابل، هرات و قندهار گزارش‌هایی مبنی بر تشکیل کلاس های جداگانه برای زنان، جداسازی دانشجویان مرد و زن در کلاس ها و جلوگیری از ورود دانشجویان زن به برخی قسمت های دانشگاه، دریافت شده است.

دانشجوی 21 ساله افغان در تماس تلفنی با رویترز گفت: "پرده کشیدن در کلاس به منظور جداسازی دانشجویان، غیر قابل قبول است."

او ادامه داد: "من بعد از برگشت به کلاس به شدت احساس بدی پیدا کردم ... ما رسماً در حال بازگشت به 20 سال پیش هستیم."

این دانشجو بیان کرد که حتی قبل از به قدرت‌گیری دوباره طالبان دانشجویان زن و مرد سر کلاس ها جدا از هم می‌نشستند اما پرده‌ای برای جداسازی آن‌ها وجود نداشت.

لیستی از قوانین جدید دانشگاه‌ها برای از سرگیری کلاس‌ها منتشر شده که شامل الزام حجاب اسلامی و ورودی جداگانه برای بانوان است.

همچنین گفته شده است که برای تدریس به دانشجویان دختر، دانشگاه‌ها باید اساتید زن استخدام کنند و کلاس‌های بانوان جداگانه برگزار شوند یا در کلاس های کوچکتر که دانشجویان مرد و زن شرکت می‌کنند به وسیله پرده ای از هم جدا شوند.

هنوز مشخص نیست که این قوانین جدید موضع رسمی طالبان است یا خیر. سخنگوی طالبان هنوز راجع به این قوانین یا عکس‌های منتشر شده از کلاس‌های درس اظهار نظری نکرده است.

طالبان هفته گذشته اعلام کرد که آموزش باید ادامه یابد اما آموزش مردان و زنان جدا از هم صورت گیرد.

یکی از مقامات طالبان هفته گذشته اعلام کرد که جداسازی صورت گرفته در کلاس های درس کاملا قابل قبول است و با توجه به کمبود منابع کشور بهتر است که با این روش یک استاد همزمان تدریس به بانوان و آقایان را انجام دهد.

تصاویر منتشر شده از دانشگاه ابن‌سینا در کابل نشان می‌دهد که دانشجویان زن و مرد در کلاس به‌وسیله یک پرده خاکستری رنگ از هم جدا شده‌اند و دانشجویان زن با حجاب اسلامی سر کلاس حاضر شده‌اند.

یک استاد خبرنگاری در دانشگاه هرات به رویترز گفته است که تصمیم دارد مدت کلاس را به دو نیمه تقسیم کند و در نیمه اول به دانشجویان دختر و در نیمه دوم به دانشجویان پسر تدریس کند. از 120 دانشجویی که برای کلاس او ثبت نام کرده بودند، کمتر از 30  نفر در کلاس حاضر شدند.

این استاد خبرنگاری گفت: "امروز دانشجویان بسیار نگران بودند. من به آن‌ها گفتم که به حضور در کلاس‌های درس ادامه دهند و در روز‌های آتی دولت قوانین دانشگاه‌ها را مشخص می‌کند."

استاد 37 ساله یکی از دانشگاه‌های خصوصی در کابل گفت دانشگاه به او دو گزینه پیشنهاد کرده است؛ کلاس دختران و پسران را جداگانه برگزار کند یا دانشجویان پسر و دختر را در کلاس به وسیله پرده از هم جدا کند.

این استاد دانشگاه اظهار نگرانی کرد که با توجه به شرایط اقتصادی کشور مشخص نیست چه تعدادی از دانشجویان در کلاس‌های درس حاضر شوند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!