شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۱:۰۱
شنبه، ۲۳ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

جا پای شی محکمتر از همیشه با سقوط رقبا در کمپین ضد فساد چین

رئیس جمهور چین پس از محکومیت تعدادی از سیاستمداران ارشد به اتهام فساد، به استقبال شورای پنج سال یکبار حزب می رود.

جا پای شی محکمتر از همیشه با سقوط رقبا در کمپین ضد فساد چین

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دادگاه‌های چین در هفته‌های اخیر در آخرین فشار علیه فساد و بی‌وفایی سیاسی به رئیس‌جمهور چین، شی جین‌پینگ، پیش از کنگره حزب که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از محکومیت‌های افراد مهم مرتبط با فساد را صادر کرده‌اند.

به نقل از الجزیره، شدت مبارزات انتخاباتی شی تقریباً در تاریخ این کشور بی‌نظیر است: از زمانی که شی به عنوان دبیر کل حزب کمونیست چین، رهبر حزب حاکم چین در سال 2012 انتخاب شد، مبارزه با فساد در اولویت قرار گرفته است، و او هیچ وقت تسلیم نشده است.

سون لیجون، معاون سابق وزیر امنیت عمومی، در 23 سپتامبر پس از اعتراف به دریافت رشوه، استفاده از قدرت سیاسی خود در ازای منافع شخصی، و نگهداری غیرقانونی اسلحه گرم و سایر اتهامات، حکم اعدام موقت دریافت کرد. در چین، بسته به رفتار محکوم در دو سال اول پس از صدور حکم، احکام اعدام موقت می تواند به یک حبس ابد تبدیل شود.

محکومیت سان نشان دهنده پایان احتمالی یک کمپین تشدید شده ضد فساد است که "گروه سیاسی" سان را هدف قرار داده بود. مقامات بلندپایه ای مانند فو ژنگوا، وزیر سابق دادگستری، وانگ لایک، رئیس سابق امور سیاسی و حقوقی در استان جیانگ سو شرقی و سه رئیس پلیس سابق در این کمپین محکوم شدند. لیو یانپینگ، رئیس سابق کمیسیون بازرسی انضباطی نیز به اتهام فساد متهم شده است.

در حالی که شی برای کنگره که از فردا آغاز میشود، آماده می شود، رقیب اصلی اش با رسوایی قتل-فساد که به تیتر روزنامه ها تبدیل شده است، دست و پنجه نرم میکند.

بروس دیکسون، استاد دانشگاه جورج واشنگتن که تمرکزش بر تحقیقات و تدریس در خصوص پویایی های سیاسی چین است، به الجزیره گفت: «احکام که اخیراً اعلام شده نشان می دهد که شی جین پینگ قبل از کنگره حزب، در حال از بین بردن نقاط ضعف است. برای کسانی که فکر میکردند رقیبی برای رهبری شی وجود دارد، این احکام نشان می‌دهد که او به‌طور قاطعانه در قدرت است.»

 

فساد در چین چیز جدیدی نیست

بر اساس شاخص ادراک فساد سازمان شفافیت بین‌الملل (CPI)، که کشورها را بر اساس سطوح درک شده از فساد در بخش عمومی رتبه‌بندی می‌کند، چین در سال 2021 امتیاز 45 از 100 را کسب کرد که برابر میانگین منطقه آسیا و اقیانوسیه است.

این سازمان گفت که امتیاز چین از سال 2014 به میزان 9 امتیاز بهبود یافته است «همراستا با لفاظی های قوی رئیس جمهور شی جین پینگ ضد فساد» و اشاره کرد که شی «کنترل از بالا به پایین را تقویت کرده و برخی از گستاخانه ترین اشکال فساد را محدود کرده است.»

به گزارش شینهوا، اخبار دولتی چین، از سال 2014 تا 2021، نزدیک به 10000 نفر که مظنون به فساد بودند و برای اجتناب از پیگرد قانونی به خارج از کشور گریختند، به چین بازگردانده شدند و بیش از 20 میلیارد یوان (حدود 2.9 میلیارد دلار) از دارایی غیرقانونی آنها بازیابی شد.

بر اساس داده های مستند Zero Tolerance، مستندی درباره تلاش‌های حزب در مبارزه با فساد که توسط کمیسیون مرکزی حمایت مالی می‌شود، از زمان به قدرت رسیدن شی به ریاست‌جمهوری و راه‌اندازی کمپین مبارزه با فساد، حداقل 4.4 میلیون نفر در پرونده‌های مربوط به اختلاس مورد تحقیقات قرار گرفته‌اند.

همه اعضای حزب و مقامات دولتی در برابر بازرسی جایگاه یکسانی دارند: عبارت "ببرها و مگس ها" که شی جینپینگ از آن استفاده می کند، به بالاترین مقام های دولتی، پایین ترین سطح کارمندان دولت و هر کس دیگری در میان آن ها اشاره دارد.

سان تنها مقام ارشدی نیست که گیر افتاده است.

به عنوان مثال، ژو یونگ کانگ، یکی از اعضای سابق کمیته دائمی دفتر سیاسی، بالاترین سطح رهبری دولت چین، در سال 2014 به حبس ابد محکوم شد. او اولین فردی بود که در چنین موقعیت ارشدی به دلیل فساد مورد تحقیقات قرار گرفت.

اما این سرکوب بی امان سوالاتی را در مورد انگیزه های شی ایجاد کرده است.

در حالی که برخی بر این باورند که سرمایه‌گذاری شخصی شی در این موضوع از تمایل واقعی برای مقابله با مشکل فساد ناشی می‌شود، برخی دیگر معتقدند که رئیس‌جمهور صرفاً از آن به عنوان بهانه‌ای برای تحکیم اقتدار خود بر حزب استفاده می‌کند و کسانی را که بی‌وفا یا رقبای احتمالی می‌دانند حذف می‌کند.

سامسون یوئن، مدیر برنامه در مطالعات دولتی و بین‌المللی در دانشگاه باپتیست هنگ کنگ، گفت: «محرکه مبارزه با فساد، علی‌رغم لفاظی‌های امیدوارکننده‌اش، بیشتر در مورد نجات حزب و بازگرداندن ایمان عمومی است تا ریشه‌کن کردن فساد. به هر حال، فساد به روش های پیچیده ای با توسعه اقتصادی چین در هم تنیده شده است.»

 

"فقط خوبی"

برخی از شهروندان چینی به الجزیره گفتند که از سرکوب فساد توسط شی حمایت می کنند.

یکی از ساکنان پکن، که ترجیح می‌داد تنها با نام خانوادگی‌اش، خو، خطاب شود، گفت که در ابتدا او بدبین بود. او گفت: " البته، همه ما فکر می کردیم که او فقط شعار میدهد (سرکوب فساد) و قرار نیست آن را عملی کند."

اکنون، او سرکوب فساد توسط شی را «ضروری» و «فقط خوبی» توصیف می‌کند.

خو گفت: «به یاد دارم در آن روزها، مقامات فاسد همه جا بودند و هیچ کاری از سوی دولت انجام نمی شد. اما از زمانی که شی رهبر شد، فساد دیگر در چین جایگاهی ندارد.»

تایید عمومی، به سهولت راه برای سومین دوره ریاست جمهوری شی، که مستلزم اصلاح قانون اساسی بود، کمک کرده است.

روایت مشابهی با دقت در تبلیغات دولتی تنظیم شده است. از آموزش حزبی گرفته تا رسانه های اجتماعی، حزب کمونیست این بحث را مطرح کرده است که تا زمانی که فساد از بین نرود، نابرابری اقتصادی باقی خواهد ماند و شی تنها فردی است که از عهده این وظیفه برمی آید.

اما 10 سال پس از اینکه شی برای اولین بار رئیس جمهور شد، فساد همچنان بیداد می کند و بسیاری تعجب می کنند که رئیس جمهور تا چه زمانی می تواند به مبارزات انتخاباتی ادامه دهد.

دیکسون از دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «افشای مستمر فساد نشان می‌دهد که این مشکل چقدر گسترده است، ریشه‌یابی کامل آن چقدر دشوار است، و شی جین‌پینگ چقدر مصمم است که از این مکانیسم برای تحکیم کنترل خود استفاده کند».

 

منبع: الجزیره

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!