سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۲۱:۵۱
ایران - کد خبر : 16363
چهارشنبه، ۱۹ مرداد، ۱۴۰۱ - ۹:۰۰

تیم اتحادیه اروپا «متن نهایی» را در مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران ارائه می‌کند

با توافق مذاکره کنندگان در وین بر سر متن توافق، احیای برجام در انتظار "تصمیمات سیاسی" تهران و واشنگتن است. اتحادیه اروپا "متن نهایی" را در مذاکرات برای نجات توافق 2015 ارائه کرده است و معتقد است که این متن دیگر قابل اصلاح نیست.

تیم اتحادیه اروپا «متن نهایی» را در مذاکرات برای نجات توافق هسته‌ای 2015 ایران ارائه می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایرن‌زمین، جوزپ بورل، مسئول روابط خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «آنچه مورد مذاکره است، مورد مذاکره قرار گرفته است و اکنون در متن نهایی جای گرفته است. با این حال، پشت هر موضوع فنی و پشت هر پاراگراف یک تصمیم سیاسی نهفته است که باید در پایتخت ها اتخاذ شود. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشد، می‌توانیم این قرارداد را امضا کنیم.»

به نقل از گاردین، از این اظهار نظر میتوان اینگونه برداشت کرد که اتحادیه اروپا، متن جدید توافق را پذیرفته است؛ اما هنوز تصمیمات سیاسی باید در پایتخت های ایران و آمریکا اتخاذ شود. پروفسور محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره‌کننده ایرانی، در یادداشتی در این خصوص تاکید کرد که متن به موافقت واشنگتن نیاز دارد و نه توافق بورل.

میخائیل اولیانوف، مذاکره‌کننده اصلی روسیه در وین، گفت: «اگر مخالفتی با پیش‌نویس «متن نهایی» وجود نداشته باشد، توافق هسته‌ای احیا خواهد شد.»

او چند روز پیش، حمایت روسیه از اصلاحات متن پیشنهادی اتحادیه اروپا را تأیید کرد.

 

 

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه بازگرداندن توافق به ایران بستگی دارد، گفت: «به نوبه خود، موضع ما روشن است: ما آماده هستیم تا به سرعت توافقی را بر اساس پیشنهادات اتحادیه اروپا منعقد کنیم.»

در میان نگرانی‌هایی از بابت بد عهدی‌های متعدد آمریکا در توافقات بین‌المللی. رابرت مالی، فرستاده ویژه آمریکا که مذاکره کننده اصلی توافق 2015 نیز بود، در پنج روز گذشته در وین بوده و تیم مذاکره کننده اتحادیه اروپا با او مشورت کرده است.

میزان لغو تحریم‌ها و ضمانت‌های آمریکا با ارائه ضمانت‌های اعتباری نه فقط به صورت اسمی، بلکه عملیاتی که از خواسه‌های اصلی ایران بوده است، از موضوعات نهایی مورد بحث طرفین مذاکره بوده است.

تهران، خروج سپاه پاسداران از لیست تروریسم بین المللی آمریکا را به عنوان پیش شرطی برای توافق در نظر ندارد و در حال بررسی سطح تعهدات الزام آور دولت ایالات متحده است که در صورت خروج مجدد دولت جدید در واشنگتن از توافق، هرگونه قرارداد تجاری امضا شده قبل از انتخابات ریاست جمهوری بعدی ایالات متحده مورد احترام قرار گیرد.

مناقشات جداگانه در مورد سطوحی که جمهوری اسلامی ایران برای نظارت از سایت های هسته ای خود توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، ناظر هسته ای سازمان ملل در نظر گرفته است ادامه داشت.

ایران از آژانس بین المللی انرژی اتمی خواسته است که تحقیقات خود را درباره منشاء ذرات هسته ای کشف شده در سه سایت هسته ای، متوقف کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون گفته است که هیچ توضیح موثقی از سوی ایران برای ذرات هسته‌ای کشف شده ارائه نشده است. به گزارش گاردین در صورت ادامه این تحقیق که بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اسرائیل کلید خورده است، آژانس هسته ای ممکن است تلاش کند که دسترسی های خود به سایت های هسته ای ایران را به سطحی بیش از سطح تعیین شدهخ در برجام برساند.

از فرودین ماه امسال دولت ایران در پی بد عهدی طرف غربی درباره‌ی تعهدات برجامی خود سطح دسترسی آژانس را بشدت کاهش داده است.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دکتر ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی ایران، اوایل مردادماه در توییتی نوشت که رئیسی در گفت‌وگو با همتایان فرانسوی، روسی و چینی خود قاطعانه تاکید کرده بود که توافق نهایی تنها زمانی بسته می‌شود که تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو شود.

گاردین معتقد است که جو بایدن، با پیش رو داشتن انتخابات میان دوره‌ای و دولت ایران که به دنبال راه هایی برای تقویت اقتصاد و تحکیم روابط با کشورهای منطقه است، بعید است متن نهایی توافقی را که دستیابی به آن بیش از 11 ماه زمان برده است، بررسی کنند. درعوض، هر دو طرف، پیامدهای سیاسی و اقتصادی گسترده‌تر از دست رفتن فرصت عادی‌سازی روابط و بر هم خوردن برجام را در نظر خواهند گرفت.

رد توافق از سوی تهران یا واشنگتن یا هر دو به معنای احیای مجدد تحریم‌های آمریکا و کاهش احتمالی صادرات نفت و میعانات گازی ایران از میانگین تخمینی 1.5 میلیون بشکه در روز در سال 2022 به حدود یک میلیون بشکه در بازه زمانی سال 2023 تا 2026 خواهد بود. در مقابل، در صورت پذیرش توافق، صادرات ایران می تواند به 2.5 میلیون بشکه در روز برسد که منجر به افزایش درآمدهای ایران می شود.

از طرفی بایدن می‌داند که در صورت احیای این توافق، مورد انتقاد شدید اسرائیل، برخی از کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حزب جمهوری‌خواه قرار خواهد گرفت. در عین حال، او بشدت به دنبال توافقی برای کنترل قدرت هسته ای ایران است و خطر نبود چنین توافقی را حس میکند.

 

منبع: www.theguardian.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!