جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۲:۱۱
اروپا و آمریکا - کد خبر : 16457
دوشنبه، ۰۷ شهريور، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی در راه نیروگاه زاپوریژیا

رئیس آژانس گفت، تیمی از ناظران هسته‌ای سازمان ملل متحد روز دوشنبه به سمت نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در اوکراین رفتند. این در حالیست که ترس از فاجعه اتمی با تبادل اتهامات بین روسیه و اوکراین بر سر حمله توپخانه‌ای در مجاورت نیروگاه، روز بروز در حال افزایش است.

تیم آژانس بین المللی انرژی اتمی در راه نیروگاه زاپوریژیا

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، زاپوریژیا که در ماه مارس توسط نیروهای روسی تسخیر شد، کانون داغ درگیری بوده است.

به نقل از رویترز، رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) در پستی در توییتر نوشت: «ما باید از ایمنی و امنیت بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اوکراین و اروپا اطمینان حاصل کنیم.»

گروسی گفت که تیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به رهبری خودش، اواخر این هفته به نیروگاه در نزدیکی خطوط مقدم در جنوب اوکراین خواهد رسید؛ اما تاریخ دقیقی مشخص نکرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به طور جداگانه توییت کرد که این تیم آسیب فیزیکی به نیروگاه، شرایطی کاری و «عملکرد سیستم‌های ایمنی و امنیتی» را ارزیابی می‌کند. همچنین «فعالیت‌های پادمانی فوری» را انجام می‌دهد، که اشاره‌ای به ارزیابی و ردیابی مواد هسته‌ای دارد.

سازمان ملل متحد و اوکراین خواستار خروج تجهیزات نظامی و پرسنل از مجتمع هسته ای، شده اند تا اطمینان حاصل شود که این مجموعه یک هدف جنگی تلقی نشود. 

با افزایش نگرانی از وقوع یک حادثه هسته ای در کشوری که هنوز با اثرات فاجعه چرنوبیل در سال 1986 تسخیر شده است، مقامات زاپوریژیا در حال توزیع قرص های ید هستند و به ساکنان آموزش می دهند که چگونه از آنها در صورت نشت تشعشعات استفاده کنند.

 

"باج گیری"

رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، اواخر روز یکشنبه در کانال تلگرامی خود همراه با ویدئویی از آتش‌نشانان در حال خاموش کردن خودروهای در حال سوختن گفت: نیروهای روسی به سمت انرودار، شهری که نیروگاه در آن واقع است، شلیک کردند.

آندری یرماک افزود: «آنها تحریک می کنند و سعی می کنند از جهان باج خواهی کنند.»

ارتش اوکراین پیشتر از گلوله باران 9 شهر دیگر در طرف مخالف رودخانه دنیپرو خبر داده بود.

وزارت دفاع روسیه از حملات بیشتر اوکراینی به این نیروگاه در آخر هفته خبر داد. ایگور کوناشنکوف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه گفت: 9 گلوله شلیک شده توسط توپخانه اوکراینی در محوطه این نیروگاه فرود آمد.

وی در بیانیه ای گفت: در حال حاضر پرسنل تمام وقت وضعیت فنی نیروگاه اتمی را زیر نظر دارند و از بهره برداری آن اطمینان حاصل می کنند و وضعیت تشعشعات در منطقه نیروگاه هسته ای عادی است.

خبرگزاری دولتی روسیه به نقل از مقامات گفته است که یک پهپاد اوکراینی را که قصد حمله به تاسیسات ذخیره سازی زباله های هسته ای در این نیروگاه را داشت، سرنگون کرده اند.

شبکه برق دو راکتور این نیروگاه هفته گذشته به دلیل گلوله باران قطع شد.

وزارت امور خارجه آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که روسیه نمی‌خواهد خطر شدید رادیولوژیکی در این نیروگاه را بپذیرد و پیش‌نویس توافقنامه منع گسترش تسلیحات هسته‌ای را به دلیل ذکر چنین خطری مسدود کرده است.

 

"پاسخ به حملات"

ارتش اوکراین بامداد دوشنبه اعلام کرد در منطقه دونتسک در شرق اوکراین، نیروهای روسیه زیرساخت‌های نظامی و غیرنظامی را در نزدیکی باخموت، شومی، یاکوولیوکا، زایتسوو و کودما گلوله‌بار کردند.

پاولو کیریلنکو فرماندار این استان گفت حملات روسیه روز یکشنبه هشت غیرنظامی را در استان دونتسک کشته است.

روسیه هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، اواخر روز یکشنبه در یک سخنرانی ویدیویی قول داد «اشغالگران عواقب اقدامات خود را در پاسخ مدافعان ما احساس خواهند کرد.»

او افزود: «هیچ اقدام تروریستی برای حمله به شهرهای ما بی پاسخ نخواهد ماند. زاپوریژیا، اوریخف، خارکیف، دونباس، آنها (روسیه) برای همه آنها پاسخگو خواهند بود.»

روسیه در 24 فوریه به اوکراین حمله کرد و آن را "عملیات نظامی ویژه" برای غیرنظامی کردن همسایه جنوبی خود خواند. اوکراین که با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 استقلال خود را به دست آورد این موضوع را بهانه‌ای بی‌اساس برای جنگ فتوحانه پوتین خواند.

حمله به اوکراین ویرانگرترین درگیری اروپا از زمان جنگ جهانی دوم بوده است.

هزاران نفر کشته شده اند، میلیون ها نفر آواره شده اند و شهرها ویران شده اند. این جنگ همچنین اقتصاد جهانی را با بحران تامین انرژی و غذا تهدید کرده است.

فرماندار منطقه گفته است که گلوله باران روسیه غیرنظامیان بیشتری را در شرق آواره کرده است، جایی که سه چهارم مردم از استان دونتسک در خط مقدم که بخشی از منطقه وسیع تر دونباس را تشکیل می دهد، گریخته اند.

ایالات متحده و متحدانش تحریم های گسترده ای را علیه روسیه به دلیل تهاجم این کشور وضع کرده اند و میلیاردها دلار کمک امنیتی به دولت اوکراین ارسال کرده اند.

روسیه گفته است که تحریم‌ها هرگز باعث تغییر موضع این کشور نمی‌شوند و تدارکات تسلیحات غربی تنها درگیری را طولانی می‌کند.

دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین این هفته به سوئد و جمهوری چک سفر خواهد کرد و برای تحریم‌های بیشتر علیه روسیه از جمله ممنوعیت صدور روادید در سراسر اتحادیه اروپا برای روس‌ها تلاش خواهد کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تلویزیون ORF اتریش گفت که بعید است در نشست این هفته وزرای خارجه اتحادیه اروپا به اتفاق آرا از ممنوعیت صدور روادید برای همه روس‌ها حمایت کنند.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!