جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۹:۴۴
بین الملل - کد خبر : 15038
دوشنبه، ۲۰ دي، ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۰

توقایف در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی: قزاقستان تلاش برای کودتا را پشت سر گذاشته است

قاسم جومارت توقایف، رئیس جمهور قزاقستان، روز دوشنبه در سخنرانی در نشست فوق العاده سازمان پیمان امنیت جمعی گفت که ناآرامی های اخیر در این کشور از مدت ها پیش آماده شده بود.

توقایف در نشست سازمان پیمان امنیت جمعی: قزاقستان تلاش برای کودتا را پشت سر گذاشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، قاسم جومارت توقایف رئیس جمهور قزاقستان در نشست آنلاین فوق العاده سران سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) گفت که هدف اصلی تروریست ها تضعیف قانون اساسی، تصرف قدرت و تلاش برای کودتا است.

به نقل از اسپوتنیک، توقایف اظهار کرد: «فاز جدیدی آغاز شد و گروه هایی از ستیزه جویان مسلح که در حاشیه منتظر بودند، وارد عمل شدند. هدف اصلی آشکار شد؛ تضعیف قانون اساسی، تخریب نهادهای حکومتی و تصرف قدرت. ما در مورد یک تلاش برای کودتا صحبت می کنیم.» 

وی افزود که شبه نظامیان خارجی در تجاوز به قزاقستان مشارکت داشته اند. به گفته توقایف، وضعیت بحرانی بود، آلماتی و 9 مرکز استراتژیک منطقه ای در اختیار تروریست ها بود. 

رئیس‌جمهور قزاقستان این ناآرامی‌ها را سخت‌ترین ناآرامی‌ها در کل تاریخ این کشور از زمان استقلال توصیف کرد و مطرح کرد که شورش‌های خشونت‌آمیز، از یک مرکز هماهنگ می شوند. توقایف گفت که ستیزه جویان وانمود می کردند که شرکت کنندگان در تظاهرات توده ای هستند و از تظاهرکنندگان به عنوان سپر انسانی استفاده می کردند و اشاره کرد که خارجی ها در تجاوز به قزاقستان شرکت داشتند. 

او قول داد به زودی شواهدی مبنی بر تجاوز به قزاقستان در اختیار جامعه بین المللی قرار دهد. 

توقایف اشاره کرد: «در آینده نزدیک، پس از تکمیل تحقیقات مقدماتی، ما مدارک تکمیلی از آماده سازی و انجام تجاوز تروریستی علیه کشورمان را در اختیار جامعه جهانی قرار خواهیم داد.»

توقایف همچنین از کمک رهبران CSTO و موافقت با اعزام نیروهای حافظ صلح به قزاقستان برای حفاظت از زیرساخت های حیاتی تشکر کرد.

توقایف گفت: «درخواست کمک ما از  CSTO، بسیار به موقع بود. پس از اطلاع از ورود سه هواپیمای ترابری نظامی به پایتخت، ستیزه جویان از برنامه های خود برای تصرف اقامتگاه ریاست جمهوری دست کشیدند.»

 وی افزود: «عملیات گسترده مبارزه با تروریسم به زودی پایان می یابد.»

به گفته رهبر قزاقستان، وقایع اخیر "به نقطه عطفی در توسعه سازمان [CSTO] تبدیل شد."

توقایف با اشاره به اینکه در مجموع 2300 نیروی حافظ صلح در حال حاضر در قزاقستان مستقر هستند، افزود: «ماموریت CSTO با تکمیل عملیات ضد تروریسم به پایان می رسد.»

توقایف اظهار داشت: «ما می بینیم که سؤالاتی در مورد مشروعیت استقرار نیروهای CSTO مطرح می شود. این به دلیل فقدان اطلاعات موثق و درک نادرست از کل وضعیت است.»

رئیس جمهور قاسم جومارت توقایف تا 19 ژانویه وضعیت فوق العاده اعلام کرد و از نیروهای حافظ صلح سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) خواست تا از تأسیسات حیاتی محافظت کنند.

اعتراضات گسترده در قزاقستان در اوایل هفته آغاز شد، زیرا ساکنان ژاناوزن و آکتائو با افزایش دو برابری قیمت گاز مایع مخالفت کردند. اعتراضات سپس به شهرهای دیگر گسترش یافت و منجر به درگیری شدید با پلیس، غارت و خرابکاری شد. به گفته وزارت امور خارجه قزاقستان، نیروی انتظامی این کشور تحقیقات گسترده ای را در مورد علل شورش های دسته جمعی انجام خواهد داد و نتایج را به جامعه جهانی ارائه خواهد کرد.

این وزارتخانه از رسانه ها خواسته است که اطلاعات مربوط به ناآرامی های قزاقستان را تحریف نکنند و تاکید کرده است که نیروهای انتظامی و ارتش در حال حاضر در مقابل تروریست ها ایستاده اند و نه تظاهرکنندگان مسالمت آمیز. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی که با هماهنگی از خارج از کشور، تهاجم مسلحانه را در قزاقستان انجام داده‌اند، شامل افرادی می‌شوند که در فعالیت‌های رزمی در گذشته در کنار گروه‌های اسلام‌گرای افراطی شرکت کرده‌اند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!