پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۱۶:۵۲
اجتماعی - کد خبر : 2145
پنجشنبه، ۱۷ بهمن، ۱۳۹۸ - ۹:۰۰

توضیحات واعظی از کشته شدگان آبان تا مکانیسم ماشه

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه اظهار کرد: دولت مسئول دادن آمار نیست آمار به ما رسیده است.

توضیحات واعظی از کشته شدگان آبان تا مکانیسم ماشه

 محمود واعظی در جمع خبرنگاران با اشاره به سفر جوزف بورل به ایران اظهار کرد: ایشان روز دوشنبه به ایران سفر کرد و با ظریف و لاریجانی و روحانی دیدار کرد. این سفر به خواست خود او بود و با توجه به اینکه به تازگی به این سمت انتخاب شده و با توجه به شرایطی که پیش آمده بود و مواضعی که ما اتخاذ کرده بودیم اروپایی‌ها علاقه مند بودند که عکس العملی در برابر مواضع ما نشان دهند که به ایران سفر کرد و مذاکرات خوبی انجام شد.

وی افزود: قبول کردند که اروپایی ها تعهداتی که در برجام داشتند با خروج آمریکا از برجام، کم نکنند و آن را ادامه دهند.

همچنین قبول کردند که اروپا می خواهد در همه ابعاد با ایران ارتباط خوبی داشته باشد و در نهایت اینکه ایشان اعلام کرد ما تلاش می کنیم به سهم خود در اتحادیه اروپا که برجام باقی بماند و موافقت‌نامه ای بهتر از برجام وجود ندارد و از ما هم در این راه کمک خواستند.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا تاکنون پیشنهاد قابل توجهی برای ادامه برجام ارائه کرده یا خیر، گفت: اروپا تلاش خود را میکند اما امکانات اقتصادی اروپا در برابر فشارهایی که از سوی آمریکا وارد میشود مقداری کم است. اما امروز که ما این پنج گام را برداشتیم و تعهدات خود را در چارچوب برجام کم کرده ایم، عملاً دیگر به آن معنا بدهکار نیستیم و مسیرمان را دنبال می‌کنیم.

رییس دفتر رییس جمهوری ادامه داد: این نشان می‌دهد که معنای دیگر حرفشان همین است که آنچه قبلاً درباره مکانیزم ماشه مطرح می کردند عملیاتی نمی شود و پیش از این هم گفته بودیم که سخنان آنان درباره مکانیزم ماشه جنبه مصرف داخلی دارد و برای پاسخ به افکار عمومی خودشان درباره گام پنجم ایران است.

واعظی در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا تاکنون پیشنهاد قابل توجهی برای ادامه برجام ارائه کرده یا خیر، گفت: اروپا تلاش خود را می‌کند اما امکانات اقتصادی اروپا در برابر فشارهایی که از سوی آمریکا وارد می‌شود مقداری کم است. اما امروز که ما این پنج گام را برداشتیم و تعهدات خود را در چارچوب برجام کم کرده ایم، عملاً دیگر به آن معنا بدهکار نیستیم و مسیرمان را دنبال می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره پیشنهاد رفراندوم رییس جمهوری و کارایی آن برای حل مشکلات اظهار کرد: رفراندوم مسیر خاص خود را دارد و باید اجماعی برایش باشد که انجام شود. نفس رفراندوم چیز بدی نیست بلکه یکی از اصول قانون اساسی ما است و در گذشته هم به آن عمل شده است.

رییس دفتر رییس جمهوری افزود: درباره انتخابات هم موضع دولت روشن است که همواره به دنبال مشارکت حداکثری هستیم و فکر می‌کنیم انتخابات با توجه به نقشی که دارد اگر مشارکت حداکثری در آن انجام شود نقشه های دشمنان خنثی می‌شود. از سوی دیگر مشارکت حداکثری زمانی به وجود می‌آید که انتخابات رقابتی باشد و در هفته‌های اخیر وزیر کشور و رییس جمهوری درپی این بودند که در همه حوزه‌های انتخابیه مردم قدرت انتخاب داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره موضع گیری دولت درباره تحریم علی‌اکبر صالحی از سوی آمریکا اظهار کرد:

تصمیمات دولت آمریکا در این زمینه با هیچ منطقی سازگار نیست. آقای صالحی جایگاه علمی روشنی دارد و رویکرد اعتدالی شان هم مشخص است.این اقدام در روند هسته‌ای ما تاثیری نمی‌گذارد بلکه در جهت عکس باعث بالا رفتن عزم دولت و ایشان برای ادامه برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران می‌شود و دولت هم از ایشان حمایت و اقدام آمریکا را محکوم می‌کند.

رییس دفتر رییس جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای خارج کردن خودروهای وارداتی از گمرک اظهار کرد: گمرکات از هر تسهیلاتی که دولت می‌تواند بدهد به شرط اینکه منجر به قاچاق نشود استفاده می‌کند تا در این شرایط نه خودرو و نه هر کالای اساسی و مواد اولیه دیگری در گمرکات نماند و امروز هم یک مصوبه دیگر در این زمینه داشته‌ایم که کالاها زودتر از گمرکات ترخیص شوند.

واعظی در پاسخ به پرسشی درباره تعداد کشته‌شدگان حوادث آبان‌ماه اظهار کرد: دولت مسئول دادن آمار نیست آمار به ما رسیده است اما این رقم هایی که می‌گویند نیست و الان هم پزشکی قانونی و ستاد کل نیروهای مسلح دارند آن را بررسی می‌کنند که یک آمار دقیق بدهند که تفکیک شده باشد. این آمار ارائه می‌شود و تاکید می‌کنم که دولت مسئول این کار نیست و الان قرار شده است پزشکی قانونی و ستاد کل این کار را پیگیری کنند.

وی درباره آمادگی دولت برای کنترل قیمت میوه‌ها در شب عید تاکید کرد: دولت آمادگی دارد و برای شب عید هم کمیته تشکیل داده هم قیمت‌ها را کنترل می‌کند و هم بازار را تامین خواهد کرد.

رییس دفتر رییس‌جمهوری همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برجام تاکید کرد: گام پنجم گام پایانی ایران برای کاهش تعهدات است.

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!