شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۰۱:۱۲
بهداشت و درمان - کد خبر : 11789
چهارشنبه، ۲۷ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

توسعه ظرفیت‌های طب سنتی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت

دکتر بهرام عین‌اللهی در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است بر توسعه ظرفیت‌های طب سنتی تاکید کرده است.

توسعه ظرفیت‌های طب سنتی با برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، دکتر بهرام عین‌اللهی در برنامه‌ای که به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است بر توسعه ظرفیت‌های طب سنتی تاکید کرده است.

به طور کلی تاکید وزیر بهداشت پیشنهادی دولت سیزدهم بر توسعه ظرفیت‌های طب سنتی، آموزش طب سنتی به دانشجویان پزشکی، پژوهش و تولید شواهد در این زمینه بوده‌است.

همچنین ایشان بر ابلاغ سیاست‌های کلی نظام سلامت توسط مقام معظم رهبری رویکردی سیستمی و آینده‌نگر در تمامی مقوله‌های مرتبط با حوزه سلامت ایران تاکید کرده اند.

قابل ذکر است که،  بند ۱۲ سیاست‌های کلی سلامت تحت عنوان باز اندیشی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران به جهت‌گیری سیاست‌ها در حیطه طب سنتی پرداخته است.

آموزش و خدمت رسانی طب سنتی ایرانی  یکی از نکات قابل توجه در بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت است، که مشخصا به موضوع کشت و فراوری گیاهان دارویی تا استفاده در تحقیقات پرداخته‌است.

درس ۲ واحدی طب ایرانی و مکمل در خصوص آشانایی با مبانی طب سنتی/ مکمل و ایرانی در حال حاضر طراحی و اجرا شده است. این درس برای  تمامی دانشجویان پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، پرستاری، مامایی، تعذیه و فیزیوتراپی به صورت اجباری و برای بقیه رشته‌ها به صورت اختیاری است. قابل ذکر است که،  بیش از ۲۷ هزار دانشجو تاکنون در این برنامه شرکت نموده‌اند.

 تربیت دانشجویان علوم پزشکی کشور در زمینه طب سنتی/ مکمل و ایرانی با توجه به آخرین شواهد مستند این دیسیپلین علمی و فرهنگ‌سازی و مبارزه با خرافه پرستی در کشور یکی از اهداف مهم طراحی و اجرای این درس در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور است.

 ایجاد مرجعی موثق در زمینه طب ایرانی و مکمل و برداشتن گامی برای ادغام طب ایرانی و علم پزشکی نویناز اهداف دیگر این درس در کشور است.

برای دانشگاهیان در سطوح مختلف و بین رشته‌ای در حوزه آشنایی با طب ایرانی و مکمل دوره‌هایی به صورت سالیانه طراحی و اجرا شده است.

مقالات زیادی در سطح بین‌المللی با افیلیشن و وابستگی اعضای هیئت علمی بدنه آموزش نظام سلامت کشور در تارنماهای بین‌المللیدر راستای تولید شواهد تاکنون منتشر شده است. در سازمان بهداشت جهانی علوم پزشکی کرسی طب سنتی/ مکمل و ایرانی  با پیگیری‌های صورت گرفته از سوی فرهنگستان راه اندازی شده است. همچنین کتب مرجع در حوزه طب سنتی ایرانی با همکاری پژوهشگران و نویسندگان تدوین و نگارش شده و اقدامات برجسته‌ای در این خصوص صورت گرفته است.

در برخی از دانشگاه‌ها مراکز تحقیقات طب سنتی/ مکمل و ایرانی که به انجام پژوهش در حوزه گیاهان دارویی کشور اقدام کرده و حق انحصاری بهره‌برداری از برخی از آنها را با برند ایرانی تاکنون کسب کرده‌اند.

موزش گروه‌های هدف برنامه در حوزه طب سنتی / ایرانی و مکمل در نظام آموزش سلامت کشور و نیز شواهد تولید شده توسط پژوهشگران و متخصصان این حوزه فرصت‌های جدیدی برای صنایع دارویی کشور فراهم کرده است.  به نحوی که پیش بینی شده است تا با فراهم کردن عرصه مناسب زمینه تجاری سازی این محصولات و به کارگیری آنان در درمان بیماری‌ها فراهم گردد.

برای ایجاد تعاملات بین المللی در این زمینه اجرای برنامه گردشگری سلامت در شهرهای با پتانسیل گردشگری و واجد سلامتکده‌های طب سنتی/ مکمل و ایرانی می‌تواند کمک کننده‌باشد.

در بدنه نظام تعرفه گذاری خدمات به اقدامات حوزه طب ایرانی و مکمل توجه ویژه‌ای مبذول شده و این خدمات در پوشش بیمه‌ای مراکز بیمه‌گر قرار داده شود. و در این زمینه تدابیری اندیشیده خواهد شد.

 

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!