جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۶:۵۹
بین الملل - کد خبر : 9365
سه شنبه، ۲۱ ارديبهشت، ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰

توسعه ارز دیجیتال چین موجب تضعیف کنترل آمریکا می‌شود

اندیشکده هندی او آر اف ORF در گزارشی با تأکید بر اینکه بازی بزرگ جدیدی با مخاطرات بالا در آسیا آغازشده است، خاطرنشان کرد که توسعه پول دیجیتال چین موجب تضعیف کنترل آمریکا بر پرداخت‌های جهانی می‌شود و سیاست تحریم آمریکا را مخدوش خواهد کرد.

توسعه ارز دیجیتال چین موجب تضعیف کنترل آمریکا می‌شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از پایگاه خبری او آر اف، حتی یک نگاه اجمالی به رویدادهای جهانی شکی باقی نمی‌گذارد که آسیا جایگاه بالایی در دستور کار جهانی دارد. در پی امضای توافق‌نامه مشارکت اقتصادی جامع منطقه‌ای (RCEP)، اجلاس سطح بالای گروه چهارجانبه Quad و تعدادی دیگر از رویدادهای کوچک‌تر، چین و ایران هم روز ۲۷ مارس در تهران توافق همکاری موسوم به مشارکت جامع راهبردی را امضا کردند. این سند یک طرح ۲۵ ساله است که دورنمای همکاری بلندمدت در حوزه‌های سیاسی، راهبردی، اقتصادی، علمی، فنی، فرهنگی و انسانی را با تأکید بر مشارکت فعال ایران در ابتکار یک کمربند، یک‌راه را مشخص می‌کند. این توافق‌نامه یک تضمین برای چین در صورت افزایش جدی تنش با آمریکا در خلیج‌فارس ایجاد می‌کند. برای ایران، این توافقنامه عمدتاً تلاشی برای تضمین ثبات روابط تجاری در مواجهه با فشار خارجی و تضعیف تأثیر تحریم‌ها است.

در این تحلیل نوشته یوری‌ام. یارمولینسکی Yuri M Yarmolinsky تحلیلگر موسسه تحقیقات راهبردی بلاروس آمده است: پیش از سفر ماه مارس وزیر خارجه چین به ایران، مدیر شرکت ملی نفت جنوب ایران گفت که ایران برای پیوستن مجدد به بازارهای جهانی آماده است. برآوردها حاکی است که در ماه مارس ۳.۷۵ میلیون تن معادل ۲۷ میلیون بشکه نفت از ایران به چین صادر شد. این رقم فراتر از رکورد قبلی ۳.۳۷ میلیون تن در ژانویه ۲۰۲۰ است. این توافقنامه به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای تلاش‌های آمریکا برای استفاده از راهبرد جنگ اقتصادی علیه ایران را مخدوش می‌سازد. تحریم‌ها بجای محدود کردن آمال منطقه‌ای،‌ به چین اجازه می‌دهند که حضور خود را در ایران و منطقه افزایش دهد.

بنابر اعلام وزارت علوم و فناوری چین،‌ هزینه برای تحقیقات بنیادی در چهاردهمین برنامه پنج‌ساله به رقم بی‌سابقه ۸ درصد کل هزینه‌های تحقیقات و توسعه می‌رسد. در سال ۲۰۱۹ بودجه تحقیقات بنیادی چین به ۱۳۳.۶ میلیارد یوان (حدود ۲۰.۴ میلیارد دلار) رسید که بیش از ۶ درصد کل بودجه تحقیقات و توسعه بود.

رویارویی چین – آمریکا موجب شده که پکن برای ایجاد یک بازار سهام و سیستم پرداخت بین‌المللی جایگزین اقدام کند. مقامات چین در حال بررسی امکان ایجاد یک بازار بورس هستند که امکان لیست گذاری شرکت‌های چینی فعال در هنگ‌کنگ و آمریکا و نیز شعب محلی اپل و تسلا را فراهم کند. تلاش‌های طولانی‌مدت چین درزمینهٔ دلارزدایی در حال نتیجه دادن است. فایننشال تایمز گزارش داده است که سهم آمریکا از تجارت دوجانبه از ۹۰ درصد در سال ۲۰۱۵ به ۴۶ درصد در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۰ کاهش‌یافته است. همچنین مذاکراتی بین کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی)‌ درباره استفاده از پول این کشورها در معاملات درون این بلوک در جریان است. شش بانک تجاری بزرگ چین در حال تشدید تلاش‌ها برای ایجاد کیف پول دیجیتال از طریق اکانت‌های وی‌چت برای تقویت یوان دیجیتال هستند.

توسعه پول دیجیتال چین در نهایت موجب تضعیف کنترل آمریکا بر پرداخت‌های جهانی می‌شود و درنتیجه سیاست تحریم و همچنین هژمونی آمریکا را به خطر خواهد انداخت. ممکن است که این سیستم پرداخت به سیستم غالب تبدیل نشود اما قادر خواهد بود که یک سیستم موازی برای دور زدن رگولاتور آمریکایی ایجاد کند. دلارزدایی از اقتصاد جهانی یک‌روند آشکار است هرچند روندی سریع نیست و هرچند دلار آمریکا پول مورد ترجیح بانک‌های مرکزی مهم دنیا است اما سهم آن سال گذشته به پایین‌ترین سطح خود در ۲۵ سال گذشته رسید.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!