چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۳:۲۵
تحلیل اقتصادی - کد خبر : 17418
پنجشنبه، ۲۵ اسفند، ۱۴۰۱ - ۸:۰۰

تورم زدایی از حرف تا عمل: راهکار های عملی برای مقابله با آن

تفکر غالب در بدنه برنامه ریزان دولتی آن است که از طریق مالیات‌های غیرمستقیم درآمدهای بیشتری کسب نموده و ارزش بدهی‌های خود را کاهش می‌دهند.

تورم زدایی از حرف تا عمل: راهکار های عملی برای مقابله با آن

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین ، با آگاهی از روندهای موثر بر موارد مختلف در اخذ مالیات های غیر مستقیم ، نمی‌توان و نباید انتظار داشت، دولت‌ها(خواسته یا ناخواسته) نسبت به تورم اقدام قاطعی انجام دهند.

برای مهار موثر تورم:

۱) نرخ‌های بهره باید به سطح خنثی نسبت به تورم افزایش یابد تا از افزایش بیش از حد اعتبار و پول جدید ناشی از   ظهور و بروز نرخ‌های منفی بکاهد. 

۲)علاوه بر این، بانک‌ مرکزی باید به بازخرید اوراق قرضه، وجوه قابل معامله در مبادله اوراق بهادار با پشتوانه برخی وام ها پایان دهد چرا که این استراتژی به سرعت مقدار وجوه در گردش را کاهش می‌دهد. 

۳)در نهایت، و مهمتر از همه، دولت ها باید در عمل کسری مخارج بودجه را که در نهایت با بدهی بیشتر تامین می گردد کاهش داده و لزوما می بایست با برنامه ریزی هوشمندانه برای دستیابی به ذخایر جدید برای بانک مرکزی درآمدزایی شود. 

مهم‌آن است که واقف باشین همزمانی این سه اقدام بسیار مهم خواهد بود واجرای یک یا دو مورد کاملا بی اثر بوده و قطعا کافی نخواهد بود.

دولت، باید در نظر داشته باشد کاهش مالیات باعث افزایش تورم نمی‌شود، زیرا همان مقدار وجه، صرفا کمی بیشتر در دست کسانی است که آن را به دست می‌آورند. 

کاهش مالیات تنها در صورتی تورم‌زا خواهد بود که تقاضا برای کالاها و خدمات به دلیل اعتبار و تقاضای مصرف‌کننده بیشتر افزایش یابد، اما ایا در واقع امر نیز چنین است؟ قطعا خیر، چرا که مصرف کنندگان فقط برای خرید کالاها و خدمات ضروری روزانه که به هر حال به دست می آورند، با مشکلات کمتری مواجه خواهند بود.

برخی نیز با اجرای همزمان سه سازو کار ارائه شده به پس انداز رغبت خواهند نمود که از منظر اقتصاد کلان بسیار اثربخش است؛ اما همان پولی که در دست دولت؛ و وزن آن در اقتصاد ما بسیار فراتر از ۵۰ درصد است، ناگزیر با افزایش بدهی عمومی مواجه و بیشتر خرج خواهد شد.

یک واحد پولی در دست بخش خصوصی، ممکن است مصرف شده یا سرمایه گذاری و پس انداز شود؛ اما همان واحدی که در دست دولت یا شبه دولتی هاست به سمت مخارج جاری می رود و با افزودن بدهی، چند برابر خواهد شد که به معنای پول در گردش بیشتر بوده و با ریسک تورم بیشتر همراه است.

بنابراین در نظر داشته باشید اگر تورم در نهایت توانایی مصرف بخش خصوصی را از بین ببرد و اگر اقتصاد وارد رکود شود، تقاضا برای پول بیشتر از رشد عرضه آن کاهش می‌یابد و تورم  برای مدت طولانی‌تری ارقام در سطوح بالا را دیده و میهمان سفره ایرانیان خواهد ماند.

تحلیلگر ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اقتصادی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اقتصادی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!