چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۲۰:۳۶
بین الملل - کد خبر : 15260
شنبه، ۰۲ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰

توافق بایدن و کیشیدا بر تقویت اقدامات امنیتی و همکاری اقتصادی در بحبوحه افزایش نگرانی ها

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن، روز جمعه در یک نشست مجازی برای تقویت همکاری‌ها در زمینه مسائل اقتصادی و امنیتی فوری، از جمله چین، موشک‌های کره شمالی و روسیه و اوکراین، به توافق رسیدند.

توافق بایدن و کیشیدا بر تقویت اقدامات امنیتی و همکاری اقتصادی در بحبوحه افزایش نگرانی ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، این نشست آنلاین، اولین گفتگوی اساسی آنها از زمان آغاز نخست وزیری کیشیدا در اکتبر می باشد، که به دنبال گفتگوهای "دو به علاوه دو" در این ماه انجام شد، که در آن وزرای دفاع و امور خارجه دو کشور، نگرانی شدید خود را در مورد قدرت رو به رشد چین ابراز کردند و متعهد شدند که در صورت لزوم به آن پاسخ دهند.

به نقل از رویترز، کیشیدا گفت که او و بایدن توافق کرده‌اند که برای تحقق یک منطقه آزاد، همکاری نزدیکی در مسئله چین و موضوع موشکی کره شمالی و همچنین اوکراین، داشته باشند.

وی همچنین گفت که ژاپن در نیمه اول سال جاری با سفر بایدن، میزبان نشست گروه چهار متشکل از ایالات متحده، ژاپن، استرالیا و هند خواهد بود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت که بایدن، این دعوت را پذیرفته و قصد خود را برای دیدار در اواخر بهار اعلام کرد و افزود که یکی از اهداف این نشست چهارگانه بررسی پیشرفت تعهد برای تامین یک میلیارد دوز واکسن کووید-19 به جنوب شرقی آسیا تا پایان سال 2022خواهد بود. 

کیشیدا گفت که او و بایدن همچنین توافق کردند که یک نسخه اقتصادی از نشست وزیران "دو به علاوه دو" را برای ارتقای همکاری اقتصادی راه اندازی کنند. مقام آمریکایی گفت که این امر بر زنجیره های تامین، سرمایه گذاری ها در زمینه فناوری، تنظیم استانداردها و کنترل صادرات، متمرکز خواهد بود.

کیشیدا به خبرنگاران گفت: «ما توافق کردیم که برای پیشبرد همکاری میان کشورهای همفکر برای تحقق یک منطقه آزاد، همکاری کنیم. ما همچنین توافق کردیم که در مورد مسائل مرتبط با چین، از جمله دریای شرق و جنوب چین، هنگ کنگ، اویغور و همچنین مسائل هسته ای و موشکی کره شمالی، همکاری نزدیکی داشته باشیم.»

کیشیدا گفت که او و بایدن برای جلوگیری از تهاجم روسیه به اوکراین و "ارتباط نزدیک با سایر متحدان و شرکای خود و ارسال این پیام، که هر حمله ای با اقدام قوی مواجه خواهد شد"، همکاری نزدیکی با یکدیگر خواهند داشت. بایدن در توییتی گفت که "دیدار با نخست وزیر کیشیدا برای تقویت بیشتر اتحاد ایالات متحده و ژاپن، سنگ بنای صلح و امنیت در اقیانوس هند و اقیانوس آرام و در سراسر جهان، یک افتخار است".

در بیانیه کاخ سفید آمده است که بایدن از تصمیم کیشیدا برای افزایش بودجه های دفاعی استقبال کرده و "بر اهمیت حفظ این سرمایه گذاری های حیاتی در طول زمان تاکید کرده است."

در این بیانیه آمده است که دو طرف بر اهمیت تقویت امنیت سایبری تاکید کردند و تصمیم گرفتند تلاش‌های چین برای تغییر وضعیت موجود در دریای چین شرقی و جنوبی را "به عقب برانند".

این مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت که همبستگی ایالات متحده و ژاپن در جلسه مجازی 90 دقیقه ای "کاملاً مشخص" بود.

او اظهار کرد، که "بحث بسیار عمیقی" در مورد چین داشتند و نگرانی های خود را در مورد ارعاب همسایگان و گام های "غارتگرانه" در تجارت و سایر حوزه ها توسط چین، به اشتراک گذاشتند و افزود که کیشیدا به ویژه در مورد آماده سازی هسته ای چین، نگران است.

کاخ سفید اعلام کرد که رهبران دو کشور، پرتاب موشک های بالستیک در اقدام اخیر توسط کره شمالی را محکوم کردند و یک مقام آمریکایی گفت که بایدن به صراحت اعلام کرده بود که واشنگتن از نزدیک با ژاپن و کره جنوبی برای ممانعت از "تحریک های احتمالی که ممکن است ادامه یابد" همکاری خواهد کرد.

کره شمالی این هفته در جدیدترین مجموعه از پرتاب های خود، موشک های هدایت شونده تاکتیکی شلیک کرد و روز پنجشنبه هشدار داد که ممکن است در مورد توقف آزمایش های موشک های بالستیک هسته ای و قاره پیما تجدید نظر کند.

این مقام آمریکایی گفت بایدن و کیشیدا گفتگوی قوی در مورد نیاز ایالات متحده به ایفای نقش فعال در تجارت و معماری تجاری در آسیا، داشته اند.

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا از چارچوب تجاری منطقه ای در سال 2017، که اکنون به عنوان "CPTPP" شناخته می شود، دولت بایدن به دلیل نداشتن سیاست اقتصادی محکم برای استراتژی خود در قبال آسیا مورد انتقاد قرار گرفته است؛ اما اخیراً نسبت به بازگشت به پیمانی که منتقدان می گویند مشاغل ایالات متحده را تهدید می کند، تمایل پیدا کرده است.

یک مقام ارشد سیاسی آمریکا گفت که واشنگتن قصد دارد در اوایل سال 2022 "اهداف مشترک" در زمینه همکاری اقتصادی با کشورهای هند و اقیانوس آرام ایجاد کند.

سفارت چین در ژاپن روز شنبه بیانیه‌ای صادر کرد که در آن گفت که دیدار ویدئویی بایدن و کیشیدا "حملات بی‌اساس" علیه چین و "دخالت فاحش" در امور داخلی این کشور انجام داده و افزود که این کشور اظهارات سختگیرانه ای ارائه کرده است.

در بیانیه این سفارت آمده است: «ما از ژاپن و ایالات متحده می‌خواهیم که از روند روزگار پیروی کنند، سیاست‌های دوجانبه و خودخواهانه اقتصادی را کنار بگذارند، از مداخله در امور داخلی چین و ترسیم مرزبندی‌های کوچک بر اساس ایدئولوژی‌های خود دست بردارند.»

نشست روز جمعه بایدن و کیشیدا، پس از نشست‌های دیگر مرتبط با امنیت، با حضور رهبران هند و اقیانوسیه، مذاکرات دو به علاوه دو بین ژاپن و فرانسه در روز پنجشنبه و بین وزیران خارجه و دفاع استرالیا و انگلیس در روز جمعه، انجام شد.

بایدن سال گذشته میزبان اولین نشست حضوری گروه چهارگانه بود که در آن رهبران متعهد شدند که هدف ایجاد یک منطقه آزاد را دنبال کنند.

چین، فشار نظامی و دیپلماتیک خود را برای اعمال حاکمیت خود بر تایوان، که ادعا می کند متعلق به سرزمین اصلی می باشد، افزایش داده است.

کیشیدا گفت این هفته، ژاپن دفاع خود از جزایر نزدیک تایوان را تقویت خواهد کرد، اظهاراتی که در پی وعده او در ماه اکتبر مبنی بر تجدید نظر در استراتژی امنیتی به منظور بررسی "همه گزینه‌ها، از جمله داشتن قابلیت‌های حمله به دشمن"، صورت گرفت.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!