شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۴:۲۶
سیاست - کد خبر : 4551
چهارشنبه، ۰۴ تير، ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰

تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران

آمریکا پیش‌نویس قعطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده است که بر اساس آن تحریم تسلیحاتی ایران به شکل نامحدود تمدید خواهد شد.

تمدید نامحدود تحریم تسلیحاتی ایران

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری ایران زمین،خبرگزاری بلومبرگ به نقل از منابع دیپلماتیک نوشته است که ایالات متحده آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل ارائه داده که در آن خواستار ادامه تحریم تسلیحاتی ایران به شکل نامحدود شده است.

بنابر نسخه‌ای از این پیش‌نویس که به دست بلومبرگ رسیده است، آمریکا از همه کشورها می‌خواهد از فروش و انتقال مستقیم یا غیرمستقیم تسلیحات به ایران و از ایران به کشورهای دیگر خودداری کنند، مگر آنکه کمیته شورای امنیت این اقدام را ۳۰ روز قبل از آن و به طور موردی تایید کرده باشد.

تحریم تسلیحاتی ایران بر اساس برجام تا اکتبر سال جاری (۲۰۲۰) ادامه دارد و این یکی از موارد مخالفت شدید دولت آمریکا با توافق هسته‌ای است که سال ۲۰۱۵ میان ایران گروه ۱+۵ به دست آمد. دولت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان در رابطه با ادامه تحریم تسلیحاتی ایران پیشنهاد کمتر سختگیرانه‌ای داده‌اند و خواستار تمدید تحریم‌ها تا سه سال دیگر شده‌اند. چین و روسیه از مخالفان طرح پیشنهادی آمریکا هستند.

بلومبرگ در این گزارش نوشته است که پیشنهاد ایالات متحده دیروز دوشنبه دوم تیر (۲۲ ژوئن) و پس از آن ارائه شد که روسیه و چین، دو عضو دائمی دیگر شورای امنیت (دارای حق وتو) پیشاپیش اعلام کردند که از تمدید تحریم تسلیحاتی ایران حمایت نمی‌کنند، زیرا آن‌ها دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را مقصر می‌دانند که به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شده است.

بنا بر همین گزارش، دیپلمات‌ها انتظار دارند که مذاکرات و جدل بسیاری پیرامون پیش‌نویس قطعنامه مورد نظر آمریکا در چند ماه آینده در شورای امنیت سازمان ملل در بگیرد. ایالات متحده تهدید کرده است که در صورت عدم موفقیت در پیشبرد تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به شکل نامحدود، «سازوکار بازگرداندن تحریم‌ها (مکانیسم ماشه) در توافق هسته‌ای را به کار خواهد گرفت و در این صورت کلیه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره اعمال خواهد شد.»

آمریکا در پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی خود به جدیدترین گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، استناد کرده است مبنی بر این که منشاء حملات موشکی و پهپادی به تاسیسات نفتی عربستان سعودی (آرامکو) در سال ۲۰۱۹ ایران بوده است.

در پیش‌نویس قطعنامه آمریکا بر "نگرانی شدید از خطر این حملات به منابع انرژی جهانی، آزادی تردد کشتی‌ها در منطقه، ایمنی افراد شاغل در بخش‌های انرژی و حمل و نقل دریایی و محیط زیست" تاکید شده و از ایران به عنوان "تهدیدی برای صلح و امنیت بین‌المللی" نام برده شده است.

به دنبال اعلام این خبر از سوی سازمان ملل که منشاء حمله به تاسیسات نفتی آرامکو ایران بوده است، جمهوری اسلامی ضمن رد این اتهام گفت، سازمان ملل "فاقد ظرفیت، تخصص و دانش لازم برای انجام چنین تحقیقات پیچیده و حساسی است."

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!