جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۰:۰۲
پنجشنبه، ۲۸ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

تماس تلفنی وزیر خارجه چین با همتای ترکیه‌ای خود بامحوریت تحولات افغانستان

وضعیت در افغانستان یک شبه تغییر کرده و آنچه بعد از آن رخ می‌دهد به سیاست طالبان بستگی دارد. طالبان برای شروع کار باید از همه نیروهای تروریستی فاصله بگیرد و برای سرکوب سازمان‌های تروریستی با شورای امنیت همکاری لازم را داشته باشد.

تماس تلفنی وزیر خارجه چین با همتای ترکیه‌ای خود بامحوریت تحولات افغانستان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، «وانگ یی» وزیر خارجه چین روز چهارشنبه گفت اظهارات اخیر طالبان سیگنال‌های مثبتی به جهان خارج ارسال کرده است اما افزود آینده کشور افغانستان به این بستگی دارد که سیاست‌های این گروه به کدام سمت گرایش داشته باشد. 

به گفته منابع خبری در چین، وانگ ضمن بیان انتظار خود مبنی بر این که تعهدات به سیاست‌ها و اقدامات ملموس تبدیل شود، یادآور شد که یک سخنگوی طالبان در اولین کنفرانس مطبوعاتی طالبان در ۱۷ اوت گفت که آنها امنیت سفارتخانه‌ها در افغانستان را تضمین خواهند کرد و برای ایجاد روابط سالم با دیگر کشورها ابراز تمایل کردند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه چین، وانگ این اظهارات را در یک تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود بیان کرد. وی گفت که وضعیت در افغانستان یک شبه تغییر کرده و آنچه بعد از آن رخ می‌دهد به سیاست طالبان بستگی دارد.

به گفته وانگ یی ، نکته کلیدی در حال حاضر یافتن راه بازسازی است که متناسب با شرایط ملی افغانستان، مطابق با روند زمانه و مورد درک و حمایت مردم افغانستان باشد.

وزیر خارجه چین ادامه داد: برای انجام این کار، طالبان باید از همه نیروهای تروریستی فاصله آشکاری داشته باشد و برای سرکوب سازمان‌های تروریستی بین‌المللی تعیین شده توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله گروه ترکستان شرقی، اقدامات و همکاری های لازم را انجام دهند.

طی این گزارش، چاووش‌اوغلو هم گفت که کاملاً با وانگ در مسئله افغانستان هم نظر است. بر اساس این بیانیه، چاووش‌اوغلو افزود دیدگاه‌ها و موضع‌گیری چین در خصوص وضعیت افغانستان عینی و منصفانه است و به انتخاب مردم افغانستان احترام می‌گذارد و همچنین طالبان را تشویق می‌کند تا به شیوه‌ای مسئولانه عمل کنند.

وزیر خارجه ترکیه تصریح کرد: صلح و ثبات در افغانستان برای کشورهای منطقه از جمله چین و ترکیه بسیار مهم است.

وی اظهار داشت ترکیه مایل است هماهنگی و همکاری تنگاتنگی با چین داشته باشد و اوضاع افغانستان را در اسرع وقت به سمت مطلوب پیش ببرد.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه چین مواضع پکن را درباره تحولات اخیر افغانستان بعد از تسلط طالبان بر این کشور اعلام کرد.

«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه(27 مرداد) طی کنفرانس خبری در پکن اعلام کرد موضع چین در قبال مسائل مرتبط با افغانستان «روشن و صریح» است. به گفته وی، چین برای برقراری روابط دیپلماتیک تازه با افغانستان آمادگی دارد البته بعد از اینکه اوضاع تثبیت شود.

«هوا چونینگ» یکی دیگر از سخنگویان وزارت خارجه چین نیز دوشنبه هفته جاری، یک روز بعد از تسلط طالبان بر کابل با تاکید بر اینکه پکن به حق مردم افغانستان برای تعیین سرنوشت خود به طور مستقل احترام می‌گذارد افزود، چین مایل است به گسترش روابط دوستانه و همکاری با افغانستان ادامه دهد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار شرق آسیا و اقیانوسیه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!