جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۹:۲۶
علم و فناوری جهان - کد خبر : 15446
دوشنبه، ۱۱ بهمن، ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای اولین رصد آماده می شود

جیمز وب، تلسکوپ فضایی 10 میلیارد دلاری ناسا در حال آماده سازی نهایی خود قبل از عملیاتی شدن است. این تلسکوپ چند روز پیش پس از ترک زمین در 25 دسامبر به مکان نهایی خود رسید. بسیاری از ابزارهای خود را روشن کرده است و 50 مرحله از استقرار خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا برای اولین رصد آماده می شود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، تلسکوپ فضایی جیمز وب به آخرین مقصد خود در نقطه لاگرانژ زمین-خورشید رسیده است. این منطقه حدود 1.6 میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و توسط اخترفیزیکدانان و ناسا به عنوان یک نقطه پایدار از نظر گرانشی انتخاب شده است که امکان حفظ سوخت را فراهم می کند و از همه مهمتر، فوق العاده سرد است.

به نقل از اسپوتنیک، تلسکوپ جیمز وب به گونه ای طراحی شده است که در 45 درجه کلوین یا معادل 375- درجه فارنهایت و یا 228- درجه سانتیگراد کار کند. این تلسکوپ دارای یک محافظ آفتاب برای خنک ماندن است که در اوایل ماه جاری با موفقیت به کار گرفته شد.

روز جمعه، جاناتان گاردنر، معاون دانشمند ارشد پروژه جیمز وب در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا، به کسانی که در یک رویداد حضور داشتند، گفت: «50 مرحله عمده استقرار وجود داشت و همه آنها موفقیت آمیز بوده اند.»

او اضافه کرد: «حفاظ خورشیدی، نور خورشید را مستقیماً به زمین منعکس می کند، و گاهی درخشش دارد ولی در اکثر مواقع، یک نور پراکنده است.»

محافظ خورشیدی که به تازگی مستقر شده است، تلسکوپ وب را حتی برای ستاره شناسان آماتور از زمین نیز قابل مشاهده می کند.

مایک مک الواین، دانشمند پروژه تلسکوپ وب، گفت: «ما باید تلسکوپ را هم تراز کنیم؛ این یک فرآیند تقریباً سه ماهه است که ما قصد داریم اوایل هفته آینده آن را آغاز کنیم.»

کالیبره کردن تلسکوپ به زمان نیاز دارد زیرا عملکرد آن با ادامه خنک شدن تلسکوپ، متفاوت خواهد بود. قدم بعدی در راه اندازی تلسکوپ وب، عملیاتی شدن ابزارهای علمی است.

جین ریگبی، دانشمند پروژه عملیات وب، اظهار کرد: «این یک پروسه دو ماهه فشرده خواهد بود که در آن ابزارهای علمی را بررسی می کنیم و آنها را برای عملیاتی شدن، آماده می کنیم.»

به گفته ریگبی، دشواری در دستیابی به ابزارهای علمی تلسکوپ وب تا حد زیادی به آزمون و خطا بستگی دارد.

او گفت: «هر حالت مشاهده دارای معیارهای کمی خاص برای نشان دادن آمادگی علمی آن است. این معیار کمی بدان معنا نیست که همه چیز کامل است، بلکه به این معنی است که به نظر می رسد آن ابزار آماده شروع عملیات علمی می باشد.»

اگر همه چیز طبق برنامه پیش رود و اولین تصاویر از تلسکوپ وب در همان زمان پیش بینی شده منتشر شود، انتظار می‌رود که چرخه 1 در حدود 25 ژوئن آغاز شود. تمامی داده های اولیه، عمومی خواهند شد.

تلسکوپ وب دارای سوخت کافی برای انجام عملیات به مدت 20 سال، می باشد؛ اگرچه ممکن است بسته به عوامل متعددی، این رقم تغییر کند. پیشنهادات علمی برای چرخه 2 باید تا ژانویه 2023 ارائه شوند.

 

منبع: www.sputniknews.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!