سه شنبه، 28 فروردين، 1403 | Tuesday 16th of April 2024
۱۰:۲۳
خاورمیانه - کد خبر : 17234
پنجشنبه، ۲۰ بهمن، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

تل آویو، فرانکنشتاین جدید؛ اسرائیل دیگر به حرف آمریکا گوش نمی دهد؛ جنگ در راه است؟

اوضاع در مرزهای فلسطین و رژیم اشغالگر قدس هر لحظه ملتهب‌تر می شود. در حالیکه دولتی تندرو در تل آویو روی کار آمده است، فلسطینیان و گروه‌های مقاومت شروع به فعالیت کرده و حتی اعلام کرده‌اند در صورت افزایش شهرک‌سازی‌های صهیونیست‌ها انتفاضه جدیدی به وجود خواهند آورد.

تل آویو، فرانکنشتاین جدید؛ اسرائیل دیگر به حرف آمریکا گوش نمی دهد؛ جنگ در راه است؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، موضوع شهرک‌سازی تبدیل به یکی از مهمترین چالش‌ها در اراضی اشغالی و گروه های مقاومت شده است. دولت جدید نتانیاهو که از اتحاد و ائتلاف با تندروهایی مانند بن گویر ایجاد شده، وعده شهرک سازی حداکثری داده و این امر با مخالفت گروه های مقاومت فلسطینی مواجه شده است. از آن سو، اتفاقات اخیر و درگیری های موجود بین اعراب و یهودیان در قدس باعث شده وزیر امنیت رژیم صهیونیستی اجازه حمل سلاح توسط اسرائیلی ها را بدهد. این اتفاق باعث نگرانی بسیاری از ناظران حقوق بشر شده؛ چون آنها معتقدند به زودی بین اعراب و صهیونیست‌ها جنگ می شود.

تحلیلگران معتقدند اوضاع آشفته در فلسطین و اسرائیل معلول سیاست های اشتباه آمریکا در سال‌های اخیر بوده است. آمریکا وعده داده بود جلوی شهرک سازی صهیونیست ها را گرفته و از این طریق، صلح و ثبات را به منطقه‌ باز گرداند اما به وعده اش عمل نکرد و در عوض، منطقه را به سمت درگیری های بیشتر سوق داد.

نشنال اینترست در یکی از تحلیل های اخیرش به این‌ موضوع پرداخته است. گئوفری آرونسون (Geoffrey Aronson) نویسنده این تحلیل معتقد است، سیاست بایدن در قبال فلسطین آنقدر اشتباه بوده که حالا دیگر اسرائیل هیچ توجهی به آمریکا ندارد و بدون ترس از غرب، شهرک‌سازی‌هایش را دنبال می کند.

 

سیاست خنثی بایدن و اسرائیلی که فرانکنشتاین شده است

تحلیلگر نشنال اینترست معتقد است سیاست اشتباه بایدن منجر به این‌ شد که اسرائیل مانند فرانکنشتاین به هیولایی خودسر و غیرقابل کنترل تبدیل شود. آرونسون در ابتدای تحلیلش می نویسد: تحولات اسرائیل و کرانه باختری، هیچ ارتباطی با سفر اخیر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به این منطقه نداشت. پیشنهادات کم‌اثر و خنثی بلینکن برای کاهش درگیری بین اسرائیل و فلسطینی‌ ها نشان‌دهنده کاهش سریع و عمیق ردپای دیپلماتیک ایالات متحده در کلیدی ترین منطقه خاورمیانه است.

افزایش سالانه جمعیت شهرک‌ نشینان اسرائیلی در بیش از 200 شهرک کرانه باختری مساله ای بسیار بسیار مهم است که می تواند مانند باروت عمل کند اما آمریکا نتوانسته جلوی این مساله را بگیرد.

گزارش نهادهای آماری اسرائیل نشان می دهد که جمعیت شهرک نشینان اسرائیلی به بیش از 500 هزار نفر در کرانه باختری و بیش از 200 هزار نفر در شهرک های الحاق شده بیت المقدس شرقی رسیده است. نرخ افزایش مستمر و غیرقابل اجتناب جمعیت شهرک نشینان اسرائیل همچنان ادامه دارد. برای بیش از نیم قرن، صرف نظر از اینکه کدام دولت اسرائیل - چپ، راست یا میانه - قدرت را در دست داشته است، جمعیت شهرک‌نشینان اسرائیل و تعداد شهرک‌های اسرائیلی افزایش یافته است. این روند نشان می دهد ثبات موجود در خاورمیانه در حال از بین رفتن است و هیچ کس نمی تواند جلوی درگیری های آتی را بگیرد.

تحلیلگر نشنال اینترست ادامه می دهد: بر اساس اسناد وزارت کشور، شهرک ها در حال کشیده شدن به مناطق شرقی و مرکزی بیت المقدس است که به اصطلاح «اورشلیم بزرگ» نامیده می‌شود. افزایش جمعیت شامل سکونتگاه‌هایی در دره کم جمعیت اردن و همچنین مناطقی در ارتفاعات یهودیه و سامره هم می شود. نکته جالب این است که هیچ کدام از دولت های اخیر اسرائیل حتی به درخواست های رسمی سازمان های بین المللی در مورد فلسطین توجه نمی‌کنند، چه رسد به اینکه بخواهند به تعهدات خود در قبال واشنگتن عمل کنند. در طول پنجاه سال گذشته، تنها یک مانع معنادار (اگرچه زودگذر) برای جلوگیری از افزایش جمعیت شهرک‌نشین اسرائیل وجود داشته است؛ انتفاضه دوم بین سال‌های 2000 و 2005 که با خشونت فراوانی همراه بود. در مقابل، دیپلماسی تحت حمایت ایالات متحده - که با "مذاکرات خودمختاری" در سال 1977 آغاز شد و تا سال 1992 ادامه یافت - نتوانست افزایش شهرک سازی را محدود کرده و ثبات را به منطقه‌ بازگرداند. در واقع، یک ارزیابی عینی از این دوران تنها می تواند ما را به این نتیجه برساند که حاصل فرآیندهای دیپلماتیک چند دهه اخیر، افزایش فوق العاده زیاد شهرک ها و شهرک نشینان بوده است.

بر اساس تحلیل آرونسون، تعامل کنونی دولت بایدن با اسرائیل و فلسطین همچنان بر این فرض استوار است که گروه های مقاومت فلسطین باید سلاح های خود را به اسرائیل تحویل داده یا از شهرک نشینان و سربازان آن محافظت کنند و در عوض، هیچ تضمینی برای استقلال، حاکمیت مستقل و عقب نشینی نیروهای اسرائیل و شهرک نشینان به مرزهای بین المللی دریافت نکنند. تحلیلگر نشنال اینترست تاکید دارد که این سیاست یک طرفه باعث افزایش درگیری و چالش بین دو طرف شده است. آرونسون در این رابطه می نویسد: ایالات متحده، و به خصوص دولت فعلی اش، مدت ها پیش تسلیم افزایش غیرقابل اجتناب شهرک سازی های اسرائیل شده است. از زمان دولت جورج دبلیو بوش هیچ دیپلماسی جدی دنبال نشد که بین طرفین صلح ایجاد کند یا تنش ها را بکاهد. متاسفانه باید گفت بیش از یک دهه است که آمریکایی ها حتی تلاش دیپلماتیک برای متوقف کردن خشونت را رها کرده اند، چه رسد به معکوس کردن رشد شهرک ها.

 

سیاست سازش با اسرائیل باید پایان یابد

بر اساس تحلیل نشنال اینترست آمریکا باید سیاست خود را تغییر دهد. فشار بر دولت تندرو اسرائیل باید افزایش یابد و به خصوص جلوی شهرک سازی های بی رویه و غیرقانونی صهیونیست ها گرفته شود. سیاست نرمش با اسرائیل باعث افزایش خودسری آنها می شود و ممکن است تنش را به منطقه‌ بازگردانده یا آغازگر جنگی جدید و بزرگ در منطقه باشد.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 28 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!