جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۲۱:۳۴
محیط زیست - کد خبر : 13687
يكشنبه، ۱۶ آبان، ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۰

تفاوت بین 1.5 درجه و 2 درجه سانتی گراد گرم شدن کره زمین چیست

رهبران جهان بارها و بارها در اجلاس آب و هوای سازمان ملل در گلاسکو بر لزوم محدود کردن گرمایش زمین به 1.5 درجه سانتیگراد تاکید کرده اند.

تفاوت بین 1.5 درجه و 2 درجه سانتی گراد گرم شدن کره زمین چیست

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، توافقنامه پاریس در سال 2015 کشورها را متعهد می‌کند که افزایش متوسط دمای جهانی را به کمتر از 2 درجه سانتی‌گراد نسبت به سطوح پیش از صنعتی شدن محدود کنند و 1.5 درجه سانتیگراد را هدف قرار دهند.

به نقل از رویترز، دانشمندان گفته اند عبور از آستانه 1.5 درجه سانتیگراد، اثرات بسیار شدیدتر تغییرات آب و هوایی را بر مردم، حیات وحش و اکوسیستم ها ایجاد می کند.

برای جلوگیری از آن تقریباً نیاز به نصف کردن انتشار CO2 جهانی تا سال 2030 نسبت به سطوح سال 2010 و به صفر رساندن آن ها تا سال 2050 است؛ هدفی بلندپروازانه که دانشمندان، سرمایه گذاران، مذاکره کنندگان و فعالان COP26 در حال بحث در مورد چگونگی دستیابی به آن هستند.

اما تفاوت بین 1.5 درجه سانتی گراد و 2 درجه سانتی گراد گرم شدن چیست؟

 

الان کجا هستیم؟

در حال حاضر، جهان تا حدود 1.1 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح قبل از صنعتی شدن گرم شده است. هر یک از چهار دهه گذشته گرمتر از هر دهه از سال 1850 بوده است.

دانیلا جاکوب، دانشمند آب و هوا در مرکز خدمات اقلیمی آلمان، گفت: «ما هرگز در طی چند دهه چنین گرمایش جهانی نداشتیم. نیم درجه به معنای آب و هوای بسیار شدیدتر است و می تواند اغلب، شدیدتر یا طولانی تر باشد.»

همین امسال، باران های سیل آسا در چین و اروپای غربی جاری شد و صدها نفر را کشت. با افزایش دمای هوا در شمال غربی اقیانوس آرام به بالاترین حد خود، صدها نفر دیگر جان خود را از دست دادند. گرینلند شاهد حوادث عظیم ذوب یخ شد، آتش سوزی های جنگلی، مدیترانه و سیبری را درنوردید و خشکسالی بی سابقه بخش هایی از برزیل را در بر گرفت.

راشل وارن، دانشمند آب و هوا در دانشگاه آنگلیا شرقی، گفت: «تغییرات آب و هوا در حال حاضر بر هر منطقه مسکونی در سراسر جهان تأثیر گذاشته است.»

 

گرما، باران، خشکسالی

سونیا سنویراتنه، دانشمند آب و هوا در ETH زوریخ، می گوید: «به ازای هر افزایش گرمایش جهانی، تغییرات شدیدتر می شود.»

برای مثال، امواج گرما هم مکررتر و هم شدیدتر می شوند.

بر اساس پنل علوم آب و هوای سازمان ملل (IPCC) یک رویداد گرمای شدید که یک بار در طول ده سال در آب و هوای بدون تأثیر انسان ها رخ می دهد، 4.1 بار در دمای 1.5 درجه سانتیگراد و 5.6 بار در دمای 2 درجه سانتیگراد رخ می دهد.

اجازه دهید گرمایش به 4 درجه سانتیگراد برسد، و چنین رویدادی می تواند 9.4 بار در هر دهه رخ دهد.

یک جو گرمتر همچنین می تواند رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد و در نتیجه بارندگی شدیدتری ایجاد می کند که خطر سیل را افزایش می دهد. همچنین تبخیر را افزایش می دهد و منجر به خشکسالی شدیدتر می شود.

 

یخ، دریاها، صخره های مرجانی

تفاوت بین 1.5 درجه سانتی گراد و 2 درجه سانتی گراد برای اقیانوس های زمین و مناطق یخ زده حیاتی است.

مایکل مان، دانشمند آب و هوا در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، گفت: «در دمای 1.5 درجه سانتی گراد، شانس خوبی وجود دارد که بتوانیم از فروپاشی بیشتر ورقه های یخی گرینلند و غرب قطب جنوب جلوگیری کنیم.»

مان ادامه داد، اما افزایش دمای هوا از 2 درجه سانتیگراد گذشته و صفحات یخی ممکن است فرو بریزند و سطح دریا تا 10 متر افزایش یابد، هرچند که سرعت این اتفاق نامشخص است.

گرم شدن 1.5 درجه سانتی گراد حداقل 70 درصد از صخره های مرجانی را از بین می برد، اما در دمای 2 درجه سانتی گراد بیش از 99 درصد این منابع طبیعی از بین می رود. این امر زیستگاه ماهی ها و جوامعی را که برای غذا و امرار معاش به صخره ها متکی هستند، نابود می کند.

 

غذا، جنگل، بیماری

گرم شدن 2 درجه سانتیگراد در مقابل 1.5 درجه سانتیگراد، تأثیر بسزایی نیز بر تولید مواد غذایی خواهد گذاشت.

سایمون لوئیس، دانشمند آب و هوا از دانشگاه کالج لندن، اظهار کرد: «اگر همزمان در چند سبد نان دنیا دچار افت محصول شوید، می توانید شاهد افزایش شدید قیمت مواد غذایی و گرسنگی و قحطی در بخش های وسیعی از جهان باشید.»

جهان گرمتر می تواند شاهد گسترش پشه های ناقل بیماری هایی مانند مالاریا و تب دنگی در طیف وسیع تری باشد. اما دمای 2 درجه سانتیگراد نیز باعث می شود که سهم بیشتری از حشرات و حیوانات در مقایسه با 1.5 درجه سانتیگراد، بیشتر محدوده زیستگاه خود را از دست بدهند و خطر آتش سوزی در جنگل ها را افزایش دهد.

 

فراتر از 2 درجه سانتیگراد

تاکنون، تعهدات اقلیمی که کشورها به ثبت تعهدات سازمان ملل ارائه کرده اند، جهان را در مسیر گرمایش 2.7 درجه سانتی گراد قرار داده است. آژانس بین‌المللی انرژی روز پنجشنبه اعلام کرد که وعده‌های جدید اعلام شده در نشست COP26 در صورت اجرا، می‌تواند گرمایش را تا زیر 1.8 درجه سانتیگراد نگه دارد، اگرچه برخی کارشناسان این محاسبه را به چالش می‌کشند. باید دید که آیا این وعده ها به عمل در دنیای واقعی تبدیل می شوند یا خیر.

گرم شدن 2.7 درجه سانتی گراد می تواند "گرمای غیرقابل زندگی" را برای بخش هایی از سال در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ایجاد کند. دانشمندان گفتند که تنوع زیستی به شدت کاهش می یابد، امنیت غذایی کاهش می یابد و آب و هوای شدید از ظرفیت بیشتر زیرساخت های شهری برای مقابله فراتر می رود.

مان می‌گوید: «اگر بتوانیم گرمایش را زیر 3 درجه سانتی‌گراد حفظ کنیم، احتمالاً در ظرفیت سازگاری خود به‌عنوان یک تمدن باقی می‌مانیم، اما در دمای 2.7 درجه سانتی‌گراد، سختی زیادی را تجربه خواهیم کرد.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار محیط زیست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!