پنجشنبه، 30 فروردين، 1403 | Thursday 18th of April 2024
۲۳:۲۷
سلامت - کد خبر : 2499
يكشنبه، ۱۱ اسفند، ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰

تشخیص زودتر ابتلا به کرونا به وسیله سی تی اسکن

سی تی اسکن ۴ روز زودتر می‌تواند به پزشکان در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس کمک کند.

تشخیص زودتر ابتلا به کرونا به وسیله سی تی اسکن

به گزارش سرویس سلامت خبرگزاری ایران زمین، متخصصان اعلام کردند سی تی اسکن ۴ روز زودتر می‌تواند به پزشکان در شناسایی بیماران مبتلا به کرونا ویروس کمک کند. به این شکل که پزشکان با مشاهده تصاویر سی تی اسکن می‌توانند میزان تخریب بافت ریه افراد مبتلا به این بیماری را به راحتی مشاهده کنند.

پزشکان بیمارستان "مونت سینای" در نیویورک اولین پزوهشگرانی بودند که اسکن ریه بیماران مبتلا به کرونا را تجزیه و تحلیل کردند. این پزشکان اعلام کردند می‌توانند الگوهای خاصی در ریه‌ها را به عنوان نشانگر ویروس، که با نام COVID-۱۹ نیز شناخته می‌شود، شناسایی کنند.

محققان می‌گویند که این تشخیص سریعتر می‌تواند به آنها کمک کند تا فرایند قرنطینه کردن بیماران را زودتر و پیش از ظهور دیگر علائم این بیماری آغاز کنند. به کمک سی تی اسکن پزشکان می‌توانند میزان تخریب بافت ریه بیماران را مشاهده کنند و این کاری است که توسط اسکن‌های دیگر مانند اسکن اشعه ایکس قفسه سینه امکان‌پذیر نیست. بنابر گفته پزشکان ظاهرا ریه بیماران مبتلا به کرونا الگو و نشانه خاصی دارد که با بررسی سی تی اسکن می‌توان این بیماری را چند روز زودتر تشخیص داد.

این پژوهشگران نتیجه سی تی اسکن ۹۴ بیمار را در چهار مرکز پزشکی مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این تصاویر مربوط به چهار استان مختلف از کشور چین بود. رادیولوژیست‌ها اسکن را بررسی کرده و بر اساس زمان بروز علائم و زمان انجام سی تی اسکن، یادداشت‌برداری کردند. آن‌ها دریافتند توسط سی تی اسکن می‌توانند چند روز زودتر وضعیت تخریب بافت ریه را مشاهده کنند. این کار می‌تواند به پزشکان در تشخیص زودتر بیماران کمک بسیار بزرگی کند؛ تاکنون بیش از ۸۲ هزار نفر در سراسر جهان به این ویروس آلوده شده‌اند و بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر نیز جان باخته‌اند.

کرونا ویروس

کروناویروس‌ها خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا سندرم حاد و شدید تنفسی یا همان سارس را شامل می‌شوند. کروناویروس‌ها در سال ۱۹۶۵ کشف شدند و مطالعه بر روی آنها به‌طور مداوم تا اواسط دهه ۱۹۸۰ ادامه داشت. 

مقامات چین پس از انتشار این خبر در جهان، به سرعت کد ژنتیکی ویروس (توالی ژنوم ویروس جدید کرونا) را منتشر کردند. کروناویروس‌ها دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی انسان را‌  درگیر می‌کنند و عامل یک سوم سرماخوردگی‌های شایع هستند. تحقیقات نشان داده است که دوره نهفته این بیماری بین ۱۴ تا ۲۰ روز است.

ساختار کروناویروس‌ها دارای یک ژنوم RNA معمولی است. افرادی که همزمان دارای بیماری دیگری باشند، مثل بیمارات قلبی، بیشتر در معرض خطر ابتلا به کروناویروس‌ها هستند. معمولاً شدت سرماخوردگی که کروناویروس عامل آن باشد، بیشتر است. 

کروناویروس‌ها بیشتر در زمستان و بهار باعث سرماخوردگی می‌شوند. تشخیص اینکه فردی مبتلا بیماری کروناویروس باشد یا خیر، کمی مشکل است؛ چرا که برخلاف راینو ویروس‌ها (یکی از عوامل سرماخوردگی) به سختی در آزمایشگاه رشد و نمو می‌کنند. 

این ویروس می‌تواند از حیوانات به انسان انتقال پیدا کند. این ویروس، به سیستم تنفسی یورش می‌برد و آن‌را تحت تأثیر قرار می‌دهد. علائم این بیماری مشابه سرماخوردگی ساده است و شامل آبریزش بینی، سرفه و گلو درد است که می‌تواند با سر درد و تب نیز همراه باشد و تا چند روز به طول می‌انجامد. در افرادی با نقص سیستم ایمنی، افراد مسن و کودکان این علایم می‌تواند شدیدتر شده و ذات‌الریه و برونشیت را ایجاد کند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 30 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!