جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۴:۳۷
سیاست خارجی - کد خبر : 16960
پنجشنبه، ۰۸ دي، ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰

تردید بایدن در رابطه با برجام؛ توافق هسته ای مرده است یا نه؟

اگرچه دولت بایدن در ظاهر مدعی است برجام مرده اما هنوز نیم نگاهی به آن دارد.

تردید بایدن در رابطه با برجام؛ توافق هسته ای مرده است یا نه؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، مساله احیاء برجام همچنان در برخی محافل و رسانه های خارجی مورد بحث و گفتگو است. آمریکایی ها هنوز امید به احیاء توافق هسته ای دارند و این اتفاق باعث خشم صهیونیست ها و جمهوری خواهان شده است.

پایگاه خبری یهودی JNS که به اسرائیل نزدیک است در تحلیل اخیرش به این‌ موضوع پرداخته است. بن کوهن، نویسنده این تحلیل معتقد است اگرچه دولت بایدن در ظاهر مدعی است برجام مرده اما هنوز نیم نگاهی به آن دارد.

 

مرگ برجام فرا رسیده یا نه؟

کوهن در ابتدای مطلب خود می نویسد، دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی سعی دارند خود را متقاعد کنند که توافق هسته‌ای سال 2015 با ایران نمرده و فقط در دوران نقاهت و استراحتی به سر می برد که از سال 2018 شروع شده است. با این حال، این دیپلمات‌ها به خوبی می دانند که دستاورد سیاست خارجی اوباما از بین رفته است. هرچند، تمایلی به اعلام این خبر ندارند و در عوض ترجیح می‌دهند در فواصل زمانی مکرر ادعا کنند که یک توافق جدید در حال انعقاد است و از دل مذاکرات وین بیرون می آید.

نویسنده JNS مدعی است خود شخص بایدن هم در مورد برجام مردد است و جرات ندارد به طور رسمی اعلام کند که توافق هسته ای از بین رفته است. این مطلب از ویدئویی که اخیرا از او بیرون آمده قابل استنتاج است. در این ویدئو، زنی با لهجه فارسی خارج از دوربین از بایدن می پرسد که آیا او برجام را نابود شده اعلام می کند یا خیر. او پاسخ می دهد: "نه." با این حال، بایدن در تشریح این مساله به صراحت اذعان می کند که برجام در واقع "مرده است، اما ما آن را اعلام نمی کنیم."

بر اساس تحلیل JNS علت دودلی بایدن این است که او از طرفی روی اعتراضات داخلی ایران حساب ویژه ای باز کرده و  از طرف دیگر، هنوز مطمئن نیست که این اعتراضات به سرانجام رسیده و باعث عقب نشینی و ضعف حکومت ایران شود.

بن کوهن در ادامه مطلب خود می نویسد؛ با بررسی اظهارات و مواضع بایدن، تنها می توان نتیجه گرفت که از نظر او برجام هم مرده و هم قابل احیاء است. اما بایدن در این دودلی و سردرگمی تنها نیست. صداهای دیگری نیز از واشنگتن به گوش می رسند که به همین ترتیب، در مورد چشم انداز احیای برجام ناامید شده اند، اما آن را "مرده" نمی خوانند. در ماه آوریل، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، اعتراف کرد که «به چشم انداز رسیدن به توافق اصلا خوشبین نیست». در آن سو، مالی، نماینده آمریکا در مذاکرات وین اعلام کرده که برجام دیگر اولویت آمریکا نیست و در شرایط کنونی، هیچ توافقی امکان پذیر نیست. همچنین، بر اساس ادعای جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا تمرکز دولت از احیاء توافق هسته ای به «راه‌های عملی برای مقابله با ایران» و جلوگیری از اتحاد نظامی با ولادیمیر پوتین تغییر کرده است. در مقابل، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفته «برجام در دستور کار نیست» اما هنوز راه ها  برای یک توافق در  آینده باز می ماند. این گزاره ها به خوبی نشان می دهد که با وجود ناامیدی از احیاء برجام، آمریکا نمی خواهد مسئول این نابودی باشد و آن را رسما اعلام کرده و با عواقب آن رو به رو شود.

 

اروپا، عامل یک بام و دو هوای آمریکا  

بن کوهن معتقد است اروپایی‌ها علت اصلی دوگانگی کاخ سفید در رابطه با مساله هسته ای ایران هستند، زیرا اتحادیه اروپا با وجود اعلام دور جدید تحریم‌ها علیه ایران پس از شروع اعتراض‌ها، همچنان به هدف احیای برجام پایبند است. بن کوهن که خود از مخالفان برجام است در این رابطه می نویسد: تا زمانی که اتحادیه اروپا بر این باور است که حتی به ضعیف‌ترین امیدها برای دستیابی به توافق با جمهوری اسلامی هم باید تمسک جست، بعید است که‌ کاخ سفید و مقامات ارشد آمریکایی بتوانند از این دوگانگی و دودلی خارج شوند. 

 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار سیاست خارجی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!