پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۰۵:۲۸
اروپا و آمریکا - کد خبر : 11783
چهارشنبه، ۲۷ مرداد، ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰

ترامپ: کشور ما هرگز به این حد تحقیر نشده بود، بدترین تصمیم تاریخ کشور ما دخالت در خاورمیانه بود

ترامپ: حقیقت آن است که کشور ما به سربازان افغانستانی پول‌های کلانی می‌داد و اوضاع طوری بود که انگار ما به آنها رشوه می‌دادیم که بجنگند. وقتی که ما دادن پول به نظامیان افغانستان را متوقف کردیم، آنها نیز جنگیدن با طالبان را متوقف کردند.

ترامپ: کشور ما هرگز به این حد تحقیر نشده بود، بدترین تصمیم تاریخ کشور ما دخالت در خاورمیانه بود

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق ایالات متحده در مصاحبه ای با «شان هنیتی» مجری سرشناس شبکه خبری«فاکس نیوز» در گفت و گویی با محوریت تحولات افغانستان و روی کار آمدن طالبان گفت: «کشور ما هرگز به این حد تحقیر نشده بود».

رئیس جمهور سابق ایالات متحده در ادامه گفت: اکنون یک دوره وحشتناک برای کشورمان است. من فکر نمی‌کنم تا به حال کشور ما به این اندازه تحقیر شده باشد، نمی‌دانم اسم آن را شکست نظامی بگذاریم یا شکست روانی اما تا کنون چیزی شبیه به آنچه اینجا اتفاق افتاده است، تجربه نشده بود.

شما می‌توانید به زمان جیمی کارتر (رئیس‌جمهور اسبق آمریکا) و گروگان‌ها (تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در ایران) برگردید که همه ما آن را مایه شرمساری بزرگ می‌دانستیم و ما را رونالد ریگان از آن ماجرا بیرون آورد اما این موضوع (افغانستان) به دفعات بسیار زیادی (از ماجرای لانه جاسوسی) بدتر است. شما وضعیتی را مشاهده کردید که هزاران هزار نفر از آمریکایی‌ها و دیگر (اتباع کشورها) واقعا در افغانستان گیر افتاده‌اند، وضعیتی به گونه ای است که من نمی‌توانستم باور کنم چینن اتفاقی در حال افتادن است.

رئیس‌جمهور سابق آمریکا سپس به توافق دولت خودش با طالبان برای پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در افغانستان اشاره و از عملکرد دولتش تمجید کرد.

سپس ترامپ در ادامه گفت: «من از آنها(طالبان) خواستم که با دولت افغانستان توافق کنند اما من هرگز اعتمادی به (اشرف) غنی (رئیس‌جمهور سابق افغانستان) نداشتم و این را علنا و در خفا گفته بودم. به نظر من او واقعا آدم فاسدی بود».

ترامپ مدعی لابی‌های اشرف غنی رئیس‌جمهور سابق افغانستان با سناتورهای آمریکایی شد

رئیس جمهور سابق ایالات متحده گفت: «من هیچ وقت او را دوست نداشتم اما به نظر من با توجه به فرارش (از افغانستان) با پول نقد که برخی گزارش‌ها گفته بودند و نمی‌دانم این گزارش‌ها درست باشد یا نباشد اما ظن من این است که این گزارش‌ها درست باشد».

رئیس جمهور سابق آمریکا با تاکید بر اهمیت مذاکرات با طالبان در دولت سابق تصریح کرد: «من گفت‌و‌گوهایم با طالبان را بسیار مهم‌تر از مذاکرات با (دولت اشرف غنی) می‌دانستم چرا که آنها بخشی از مشکل بودند و برای مدت‌های طولانی آنجا بوده‌اند و آنها جنگجویان خوبی هستند و با سرسختی مبارزه می‌کنند».

ترامپ در این مصاحبه به اظهارات برخی چهره‌های ارشد جمهوری‌خواه و دموکرات‌ درباره لزوم ادامه حضور نظامی آمریکا در افغانستان هم اشاره کرد.

ترامپ در این مصاحبه گفت، «من به حرف‌های افراد در برنامه شما و دیگر برنامه‌ها گوش داده‌ام که می‌گویند ما باید (در افغانستان) باقی بمانیم. اما آنها هیچ اطلاعی ندارند که ما ۴۲ میلیارد دلار در هر سال هزینه کرده‌ایم، ۴۲ میلیارد دلار در هر سال...! فقط به این عدد فکر کنید ۴۲ میلیارد دلار در هر سال! اینطوری که من فهمیدم روسیه ۴۰ میلیارد دلار برای کل ارتش خود هزینه می‌کند اما ما ۴۲ میلیارد دلار (در افغانستان) هزینه می‌کنیم؛ این حرف‌ها واقعا بی معنی است.

ما سال‌هاست که داریم سالیانه ۴۲ میلیارد دلار برای دفاع از این کشور هزینه می‌کنیم ۲۰ سال نیست که ما آنجا هستیم بلکه ۲۱ سال و ۶ ماه است که ما در آنجا حضور داریم و ما از آنجا هیچ چیز گیرمان نیامده است».

رئیس‌جمهور سابق آمریکا در ادامه صحبت های خود بار دیگر انتقادهای تندی از جورج بوش پسر به دلیل وارد کردن این کشور به جنگ‌ در افغانستان و عراق کرد.

ترامپ گفت: «ما دارای بزرگ‌ترین ارتش جهان هستیم اما با اتفاق‌هایی که افتاده، داریم وجهه بدی به آن می‌دهیم. ما این منطقه وحشتناک (افغانستان را در سال ۲۰۰۱) را گرفتیم، جایی که ما اصلا نباید در آنجا دخالت می‌کردیم و این تصمیمی وحشتناک بود که وارد خاورمیانه شویم. می‌‎دانم که خانواده بوش (از حرف من) خوشحال نمی‌شوند اما به اعتقاد من، وقتی تصمیم گرفتیم وارد خاورمیانه شویم، این بدترین تصمیم تاریخ کشور ما بوده است و مشخص شد که آنجا باتلاق بوده است و خاورمیانه را نابود کرد. وضعیت خاورمیانه در قیاس با ۲۰ یا ۲۱ سال قبل بسیار بدتر شده است. این تصمیمی بسیار بسیار بد بوده است و برای ما تریلیون‌ها دلار هزینه داشته است.وقتی به هر دو طرف نگاه کنید و من دوست دارم به هر دو طرف ماجرا نگاه کنم، باعث از دست رفتن میلیون‌ها میلیون جان شده است و وضعیت (خاورمیانه) تفاوتی با قبل نکرد بلکه بسیار بدتر شد».

وی با دفاع از برنامه دولت سابق آمریکا برای خروج از افغانستان مدعی شد: «قرار بود اول غیرنظامیان آمریکایی خارج شوند و آخر از همه ارتش البته من در نظر داشتم همه تجهیزات نظامی مان را از افغانستان بیرون ببرم ما میلیاردها دلار تجهیزات نظامی شامل بالگردهای جدید بلک هاوک در افغانستان داریم که اکنون روسیه آنها را مورد بررسی قرار خواهد داد و همچنین چین و دیگران... ما تانک‌های مدل‌های جدید و همه دیگر انواع تجهیزات و مهمات از قبیل موشک داریم. من می‌خواستم همه اینها را خارج کنم چون می‌دانستم آنها (ارتش افغانستان) نخواهند جنگید».

وی در پایان افزود: «من این سوال را مطرح کردم که چرا افغانستانی‌ها (سربازان ارتش افغانستان) علیه طالبان می‌جنگند و تعداد بسیار زیادی از افراد به من اطلاعات غلطی در این باره دادند، اما واقعیت این است که آنها بالاترین سربازان حقوق بگیر در جهان بودند و این کار را به خاطر دریافت پول می‌کردند.

وقتی که ما دادن پول را متوقف کردیم و آنجا را ترک کردیم، آنها جنگیدن (با طالبان) را متوقف کردند... حقیقت آن است که کشور ما به سربازان افغانستانی پول‌های کلانی می‌داد و اوضاع طوری بود که انگار ما به آنها رشوه می‌دادیم که بجنگند.

اینکه ما داریم از (افغانستان) خارج می‌شویم، یک کار بسیار خوب است اما هیچ کسی مثل جو بایدن در انجام عقب نشینی فاجعه بار عمل نکرده است و این بزرگ‌ترین مایه شرمساری در تاریخ کشور ما است».

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار اروپا و آمریکا
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!