جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۶:۳۸
حقوقی و قضایی - کد خبر : 16589
يكشنبه، ۱۰ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

تحولات پرونده دو جاسوس؛ نمازی ها آزاد شدند

دو شهروند ایرانی-آمریکایی که به اتهام جاسوسی به ده سال حبس محکوم شده بودند، در بحبوحه گزارشات غیر رسمی از مذاکرات بین ایران و آمریکا در مورد تبادل زندانیان، از بازداشت آزاد شدند.

تحولات پرونده دو جاسوس؛ نمازی ها آزاد شدند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، وکیل نمازی گفت: یک ایرانی آمریکایی که نزدیک به هفت سال به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود، با مرخصی یک هفته ای از زندان اوین تهران خارج شد.

به نقل از الجزیره، آزادی موقت سیامک نمازی در روز شنبه در حالی صورت گرفت که پدرش، باقر نمازی، مقام سابق سازمان ملل که او نیز به اتهام جاسوسی محکوم شده بود، اجازه گرفته است که ایران را برای مداوا ترک کند.

مشخص نیست که آیا این حرکت ها می تواند گامی به سوی آزادی کامل سیامک باشد یا نه، یا اینکه نشانه ای از مرخصی احتمالی یا آزادی سایر شهروندان ایالات متحده بازداشت شده در ایران باشد.

بلافاصله پس از انتشار خبر مرخصی سیامک نمازی، نورنیوز گفت که یک کشور منطقه ای ناشناس بین تهران و واشنگتن برای "آزادی همزمان زندانیان" میانجیگری کرده است. این خبرگزاری همچنین گزارش داد که «میلیاردها دلار از دارایی های مسدود شده ایران به دلیل تحریم های آمریکا به زودی آزاد خواهد شد.»

جارد گنسر، وکیل بین‌المللی حقوق بشر که به پرونده‌های نمازی رسیدگی می‌کند، در توییتر نوشت: «خوشحالم که برای اولین بار در هفت سال گذشته تایید کنم که سیامک نمازی یک شب را در خانه با والدینش در تهران می‌گذراند. ممنوعیت سفر باقر نمازی برداشته شد. تا زمانی که آنها به آمریکا برنگردند و کابوس طولانی آنها به پایان نرسد، آرام نخواهیم گرفت.»

باقر نمازی، نماینده سابق یونیسف، در سال ۲۰۱۶ زمانی که برای دیدن پسرش سیامک، که ماه‌ها پیش در ایران دستگیر شده بود، به تهران سفر کرد، بازداشت شد. هر دو نمازی در ایران به اتهام جاسوسی به 10 سال زندان محکوم شدند.

به باقر نمازی در سال ۲۰۱۸ مرخصی پزشکی اعطا شد و پس از آن محکومیت وی به گذراندن دوره کاهش یافت، اما وی اجازه خروج از کشور نداشت. سال گذشته، او برای رفع انسداد یک شریان مغزی تحت عمل جراحی قرار گرفت.

سیامک در زندان اوین زندانی بود.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل متحد روز شنبه گفت که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد از اینکه باقر نمازی اجازه خروج از کشور پیدا کرده است و همچنین مرخصی پسرش از بازداشت خرسند است.

دوجاریک گفت که سازمان ملل «به تعامل با مقامات ایرانی در مورد طیف وسیعی از موضوعات مهم از جمله وضعیت منطقه‌ای، توسعه پایدار و ارتقا و حمایت از حقوق بشر ادامه خواهد داد.»

وزارت امور خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که از اقدامات ایران خوشحال است و از متحدان و شرکای خود که برای کمک به نمازی ها تلاش کردند، از جمله دبیرکل سازمان ملل متحد، عمان، قطر، سوئیس، امارات متحده عربی و بریتانیا تشکر کرد.

دیگر شهروندان آمریکایی بازداشت شده در ایران عبارتند از مراد طاهباز، 67 ساله، فعال محیط زیست، که او نیز شهروند بریتانیایی است، و عماد شرقی، تاجر، 58 ساله. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که ایالات متحده در تلاش است تا این دو و همچنین سیامک نمازی را به خانه بازگرداند.

کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر ایران هم دقایقی پیش در خصوص باقر و سیامک نمازی گفت: باقر نمازی بخاطر مسائل پزشکی و درمانی نزدیک به چهار سال است که خارج از زندان و در منزل خود در تهران به سر می‌برد.

معاون امور بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: با توجه به درخواست‌های مطرح شده برای ادامه معالجه در خارج از کشور، بنابر ملاحظات انسان دوستانه روز چهارشنبه گذشته از باقر نمازی رفع ممنوع الخروجی به عمل آمد و هر زمانی که بخواهد، می‌تواند از کشور خارج شود.

غریب آبادی افزود: در همین چارچوب، یک هفته مرخصی نیز به سیامک، فرزند وی داده شده تا بتواند با والدینش دیدار کند.

دبیر ستاد حقوق بشر ابراز امیدواری کرد که زندانیان ایرانی در بند آمریکا هرچه سریع‌تر آزاد شوند.

 

منبع: الجزیره

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار حقوقی و قضایی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!