جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۳:۲۶
تحلیل اجتماعی - کد خبر : 4310
جمعه، ۱۶ خرداد، ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰

تحلیل مصاحبه انتقادی امیر سیاری

شاید این مدیر جوان و مخاطب ستیز باید نگاهی به آمار و ارقام هم داشته باشد تا حساب کار دستش بیاید

تحلیل مصاحبه انتقادی امیر سیاری

چند روز قبل بود که خبرگزاری ایرنا مصاحبه ای را با امیر دریادار "حبیب الله سیاری" انجام داد، اما ویدیویی که از این مصاحبه در سایت این خبرگزاری قرار گرفته بود پس از مدتی حذف شد. هرچند مدیران این سایت که خبرگزاری رسمی دولت محسوب می شود دلیل موجه‌ای را برای حذف مصاحبه عنوان نکرده اند، اما با دیدن این مصاحبه که فایل آن هنوز در فضای مجازی و اینترنت موجود است می توان دلایل حذف را حدس زد.

امیر سیاری در این مصاحبه انتقاداتی را به صدا و سیما در مورد کمرنگ جلوه دادن نقش ارتش در 8 سال دفاع مقدس داشتند، وی علی الخصوص به فیلم "چ" و سریال "کیمیا" اشاره کرده و انتقادهایی را نسبت به روایت نادرست این آثار از نقش ارتش در جنگ دارد. هرچند با توجه به تیزر ابتدایی که از این مصاحبه در سایت ایرنا وجود داشت مشخص بود بخش هایی از مصاحبه سانسور شده اما همان نسخه سانسور شده هم دوام چندانی برای قرار گرفتن در سایت نداشت و حذف شد.

اما ماجرا به اینجا ختم نشد و پس از صحبت های انتقادی دریادار سیاری به فیلم "چ" ، شبکه سه در اقدامی عجیب و لجوجانه اثر کارگردان همیشه معترض(فیلم "چ") را بار دیگر پخش کرد. با این اقدام بود که نام مدیر  پرحاشیه این شبکه بار دیگر بر سر زبان ها افتاد، علی فروغی که گویا علاقه زیادی به ایجاد حاشیه دارد، اینبار سر لجبازی و مخالفت با یکی از منتقدان صدا و سیما را باز کرده است. 

در سوی دیگر ماجرا اما، اکثر کسانی که همان مصاحبه سانسور شده از امیر سیاری را دیدند بر این باورند که صحبت های ایشان در قالب حقیقت و انتقادی درست و بجا بوده است. در ادامه به بخش هایی از مصاحبه دریادار سیاری و انتقاد وی از صداوسیما می پردازیم:

به حاتمی کیا گفتم شهید فلاحی که نشان دادی شباهتی به فرمانده من نداشت

امیر دریادار حبیب الله سیاری در انتقاد از فیلم"چ" به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا می گوید: حقیقتا با دیدن فیلم "چ" گریه کردم، چراکه شهید فلاحی که در آن فیلم نشان داده شد هیچ شباهتی به شهید فلاحی ما نداشت. با کارگردان این فیلم دیداری داشتم و به او گفتم ایشان(شهید ولی الله فلاحی) فرمانده من بود، در عملیات شناسایی که در سوسنگرد صورت گرفت، گلوله و خمپاره از آسمان می بارید اما ایشان خم نمی شد!. می گفتند آقا! باید در این موقعیت ها خم شوی، اما او می گفت من هرگز در خاک کشورم خم نخواهم شد، این دشمن است که باید خم شود!. خب این یعنی چه؟، ایشان که مشکل مغزی نداشت!، می خواست یک هدف و یک درس بدهد اما متاسفانه تصویر دیگری از ایشان نشان داده شد.

در همین زمینه حتی همسر شهید ولی الله فلاحی هم اظهارنظر جالبی کرده است، "شهین‌دخت مجیدیان" مدتی قبل در مصاحبه ای گفته بود که روزی ابراهیم حاتمی کیا آمدند و گفتند قرار است فیلمی بسازند و یک شخصیت شباهت های زیادی به شهید فلاحی دارد و دیگر چیزی نگفتند، اما کسی که در فیلم بود اصلا فلاحی نبود و هیچ ربطی به او نداشت. او در کردستان فداکاری های زیادی انجام داد که هیچکدام در فیلم نیامده است، ایشان یک عارف در لباس نظامی بودند و امام هم ایشان را خیلی دوست داشت.

مگر ما آنقدر بی غیرت بودیم که دختر 14 ساله در خط مقدم بجنگد

معاون هماهنگ کننده ارتش در بخش دیگری از صحبت های خود به انتقاد از سریال"کیمیا" پرداخته و می گوید: مگر آن زمان انسانیت، شرف، غیرت و ناموس برای ما مرده بود که اجازه بدهیم یک دختر 14 ساله در خط مقدم حاضر باشد؟ ای تف بر شرف ما!، ما برای بازگرداندن جنازه ناموس خود شهید دادیم!، البته که هیچکس نمی تواند منکر رشادت و فداکاری بانوان و دختران ما در دوران جنگ باشد اما در جایگاه خودشان و نه در خط مقدم و آن هم در مقابل کسانی که می دانستیم و دیدیم چه جنایت هایی کردند. 

صداوسیما یک پشت پرده ای دارد که معلوم نیست

همین چند ماه پیش بود که فردی در صداوسیما حاضر شده و گفت"تا همین چندسال پیش آمریکایی ها تا داخل آب های ما هم می آمدند" ، ما از این شخص به طور رسمی شکایت کردیم و به رئیس صداوسیما نامه نوشتیم، چون انتظار نداشتیم صداوسیمای ما اجازه بدهد که شخصی در برنامه زنده چنین حرفی را مطرح کند. این سخنان مایه سرشکستگی و ناراحتی شخص بنده و تمامی خانواده های جانبازان، شهیدان و آزادگان بود. حتی بچه های عقیدتی ما هم پیگیری کردند اما به نتیجه نرسیدیم، به این دلیل که بنظرم پشت پرده ای در صداوسیما وجود دارد، این حرف را به آقای علی‌عسگری هم می توانید بگویید. به این دلیل که ما سابقه داریم و سابقه بین المللی هم داریم، در روز دوم جنگ آمدیم و محدوده آب های داخلی که هیچ، محدوده آب های سرزمینی خود را هم مشخص کرده و اعلام کردیم اگر به این آب ها وارد شوند مورد برخورد ما قرار خواهند گرفت و تا پایان جنگ و حتی تا به امروز هم این اتفاق رخ نداده است.

این حرفی که در صداوسیما مطرح شده به معنی این است که همه ما غیرت نداریم، احساس نداریم و مرزها را نمی شناسیم، آخر بی وجدان! که نشستی و این حرف ها را زدی، پیش خودت فکر نکردی که چند خانواده ممکن است درگیر این حرف باشند؟، خواهش می کنم همه این ها را پخش کنید. 

این ها انتقاداتی بود که دریادار سیاری نسبت به صداوسیما مطرح کرد اما نه تنها همین مصاحبه از سایت منتشرکننده حذف شد، بلکه بلافاصله فیلمی که مورد انتقاد ایشان قرار گرفته بود بار دیگر روی آنتن صداوسیما و شبکه سه رفت. شبکه ای که به عنوان شبکه جوانان شناخته می شد یا مدیریت یک مدیر حاشیه دوست که از ابتدای انتصابش بارها باعث نارضایتی مخاطبان در این شبکه شده است رو به رو است.

تنش با فردوسی پور سرآغازی بر مخاطب ستیزی فروغی

فروغی که در 5 اردیبهشت ماه 1397 به عنوان مدیر شبکه سه انتخاب شد، با ممانعت از حضور "کارلوس پویول" در ویژه پرنامه جام جهانی باعث ناراحتی فردوسی پور شد و شاید این جرقه ای بر تنش های ادامه دار با این مجری محبوب بود. پس از این اتفاق و در 23 مهر 1397 و زمانی که مخاطبان میلیونی برنامه نود منتظر پخش این برنامه بودند، دیدار تیم های اسپانیا و انگلستان به جای این برنامه پخش شد. این موضوع که با واکنش و اعتراض فردوسی پور همراه شده بود به مذاق مدیر دوست‌نداشتنی! شبکه سه خوش نیامد، فروغی در هفته بعد هم به دستور خود مانع از پخش برنامه نودی شد که در همان سال به عنوان یکی از بهترین برنامه های صدا و سیما و مجری برنامه هم به عنوان بهترین مجری شناخته شده بود شد. 

اما شگفت انگیز تر از همه اینها، برنامه جایگزین مدیر شبکه سه به جای برنامه نود بود جایی که برنامه فوتبال برتر با اجرای یکی از نزدیک‌ترین اشخاص به فردوسی پور به روی آنتن شبکه سه رفت. چیزی که تاکنون و با ارائه آمار مخاطبان برنامه های مختلف صدا و سیما مشخص شده این است که برنامه جایگزین مخاطب کمتری را به خود اختصاص داده است. جالب اینجاست که علی فروغی 6 ماه پس از انتصاب خود در برنامه "حالا خورشید" با اجرای رضا رشیدپور حاضر شده و عنوان داشت، سریال های شبکه سه هم از برنامه نود مخاطب بیشتری داشته است. 

شاید این مدیر جوان باید نگاهی به آمار و ارقام هم داشته باشد تا حساب کار دستش بیاید، حال که او با پخش غرض ورزانه فیلم"چ" از شبکه تحت مدیریتش که پس از انتقادهای امیر سیادی صورت گرفت دوباره بر سر زبان ها افتاده، بهتر است راهکاری بیاندیشد تا در دفعات بعدی از نام او به عنوان مجری یک طرح نوآورانه، مخاطب پسند و کارآمد در تیتر اخبار استفاده شود.

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!