سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403 | Tuesday 23rd of April 2024
۰۸:۲۳
تحلیل سیاسی - کد خبر : 7313
پنجشنبه، ۳۰ بهمن، ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۰

تحلیل ظهره وند از سیاست مذاکره و چالش های دولت جدید ایالات متحده

سفیر اسبق ایران در ایتالیا در گفتگو با ایران زمین: بزرگترین سرمایه ی آقای بایدن شبکه نفوذش است.

تحلیل ظهره وند از سیاست مذاکره و چالش های دولت جدید ایالات متحده

ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاسی و روابط بین الملل و سفیر اسبق ایران در ایتالیا  طی گفتگویی با پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به تحلیل مذاکرات جدید در خصوص برجام، سیاست و چالش های دولت جدید ایالات متحده پرداخت.

ظهره وند در خصوص شرایط جدید دولت بایدن و مقایسه این شرایط با دولت اوباما اظهارداشت : 

واقعیت این است که دولت جدید آقای بایدن شرایطش با دوره آقای اوباما متفاوت است.  بایدن پیر تر شده و شخص اوباما دیگر نیست، مسئله کرونا در دولت بایدن وجود دارد و در دوره اوباما ترامپ نیز نبود . اوباما بحث از تغییر می کرد و پرچم در واقع جدیدی را بلند کرد؛که در واقعیتش همان یکجانبه گرایی بود اما در ظاهر این پرچم همکاری و تعاون را نشان می داد. اوباما توانست تهدید مشترکی را که در راس آن ایران است را شکل دهد و اجماع جهانی تشکیل داد بود. 

 در دوره اوباما، آن ها شبکه های نفوذ خود را شکل داد بودند و مسیر تعامل با چین را بخوبی طی می کرند. همچنین اتحادیه اروپا دلگرم و امیدوار بود و ذیل این پرچم به حل مسئله افغانستان پرداخته بودند. توانستند برجام را به دست بیاورند که می شود گفت  بزرگترین دست آورد سیاسیت خارجی اتحادیه اروپا  بعد از جنگ جهانی دوم بود.

اما در حال حاضر  آقای بایدن در شرایطی است که از طرفی جریان  ترامپیست را دارد، شکاف های اجتماعی کاملا فعال است. وی رئیس جمهور نیمی از آمریکا است و با این حماقتی که انجام دادند ریسکی که معلوم بود چه می شود!! یعنی طرح مجدد استیضاح ترامپ در سنا، امروز آقای ترامپ به یک قهرمان تبدیل شده و خودش را برای انتخابات 2024 آماده می کند.

آن شکاف هایی که در حزب جمهوری خواه ایجاد شده بود، ترک بود و 10 نفر در مجلس نمایندگان و 7 نفر در سنا  که چندان با جریانات حزبی همخوانی نداشتند جمعا طی دوسال آینده در انتخابات میان دوره ای حذف می شوند و ترامپ هم لیدر جریان محافظه کار خواهد بود و هم لیدر 75 میلیون جمعیتی که به هر حال مومن هستند به مسیر  و راه و روش ترامپ،  جریان طرفدار ترامپ ناسیونالیست هستند، سفید پوست اند، آوانجلیست اند و ظرفیتشان فرق می کند با جریان آقای بایدن که یک جناح بهم ریخته از سیاه و سفید و مهاجر که اکثرا هم طبقات برخوردار هستندرا تشکیل می دهند. در مقابل طبقاتی که به هر حال امروز محروم بودند و در مناطق به اصطلاح کم تر توسعه یافته آمریکا بوده اند . 

لذا اقتصاد بهم ریخته، اقتصاد ناکارآمد، زیر ساخت های فرو پاشیده و کرونا که توانست تمام آن شکاف های طبقاتی را بر ملا کند، نظام بهداشتی ناکارآمدکه وعده گذشته آقای اوباما هم که اوباماکر بود و قرار بود یک نظام بهداشت فراگیر را شکل بدهد همه و همه از دست رفته است. 

بنابراین بایدن مانده است و یک تیم حرفه ای آشنا به مسائل بین الملی خصوصا ایران و غرب آسیا و امیدشان به این است که بتوانند از شبکه های نفوذ استفاده کنند.

اما خواب می بیندد و دچار اشتباه هستند زیرا بودجه ای ندارند، امروز آمریکا ورشکسته است، اروپا نیز گرفتار است و آن ها هم به نوعی ورشکسته هستند و رشد هایی منفی را تجربه می کنند. اوضاع بهم ریخته ای است فقط امید شان به کار رسانه ای و کار عملیات روانی شبکه نفوذ است. یعنی بزرگترین سرمایه ی آقای بایدن شبکه نفوذش است که در نظام بین المللی هستند.

که در واقع انتهای آن را اگر بررسی کنیم به فراماسونری خواهیم رسید یعنی  همان جریاناتی که در این چارچوب سامان پیدا کردند. و در هر جایی هم تحت هر عنوانی لیبرال ها، دمکراسی و اصلاح طلب و ... هستند.

ولی در مجموع پس ماجرا اینجاست؛ امروز به هر حال اتکای آقای بایدن بیش از پیش به لندن در حال افزایش است و ما باید منتظر این باشیم که بین آمریکا و بریتانیا یک تقسیم کاری به وجود آید و نقش های بین المللی با استفاده  از ظرفیتی که انگلیسی ها دارند  اجرا شود. بنابراین بحران سازی یک بخش از کار این است که بتوانند منابع کشور ها را از بین ببرد و غارت کنند، تغییر در نقشه ژئوپلوتیکی به ویژه در چالش های اصلی آن ها یعنی روسیه، ایران و چین از مهم ترین اقدامات آن ها می باشد.

 در چنین شرایطی تصور بنده این است که دمکرات ها روی حلقه ضعیف بیشتر متمرکز شوند یعنی ایران، یعنی بیشترین امکانات را می توانند در ایران از جنبه نرم بسیج بکنند.

 چینی ها در این حوزه بسیار محکم برخورد می کنند، آن ها با چینی ها به یک شیوه تعامل خواهند کرد و با روس ها نیز سیاستی بین نا بین داردند حال آنکه در ماجرای ناوالنی هم نتونستند نتیجه ای بگیرند. اما حوزه پیرامونی ما که امروز به نوعی خلا قدرت هم دارند در سوریه، در عراق، در افغانستان و پاکستان؛ لذا این بازی را می خواهند در اینجا متمرکز کنند.  اما سرمایه ان ها در این حوزه جریان اصلاحات است یعنی با این طیف می توانند کار کنند، عرب های مرتجع  در حال حاضر تنها می توانند کمک های مالی برسانند و برد و پیروزی ندارند.

 بایدن در حال حاضر در یک برزخی است که از یک سو باید فاصله خودش را با طالبان مشخص کند و با عربستان با سیاستی مشخص تعامل کند چون می خواهد شعار های دمکراتیک بدهد. که خود این شعار نیز باعث شده کار آقای بایدن سخت شود. یعنی رئیس جمهور پیر آمریکا دشواری های زیادی پیش رو دارد ولی امیدشان بهرحال در دقایق پایان به همین در واقع اصلاح طلب های ما و منطقه است. امید به نفوذی هایی که دارند و از طرفی یکی از گرفتاری های بایدن، خود ترامپ نیز هست، ترامپ ولکن ماجرا نیست و در کنگره با سد جمهوری خواهان مواجه می شوند.

 امتیازی هم نمی توانند بدهند زیرا نخست باید امتیاز بدهند که اصلاح طلب های ما یک نفسی بکشند مجموعا کار دشواری در پیش دارد. بنابراین برجام امروز باید از نظر آن ها  تکمیل شود و اگر نتوانند برجام را تکمیل کنند و مسئله فقط در حد برجام فعلی باقی بماند باید فاتحه دمکرات ها را خواند. 

باید ایران را سر میز مذاکرات جامع  بیاورند و نشان دهند که توانستند برجام جامع ای را که از 1 و 2 و 3 و حتی برجام 4 را نیز در بر می گیرد، و تسلیم ایران را نشان می دهد رو کنند، و اگرنه باقی ماندن فقط در زمین برجام هسته ای معجزه نمی کند و این ها (دولت بایدن) نیز بسیار دقت دارند، یعنی به قدری امتیاز بدهند که در بالاترین حد بتوانند با کارت های ترامپ بازی کنند که به برجام برگردند و ایران را  به سر میز مذاکره  برگردانند که تعهدات برجامیش را نیز کامل کند.

ظهره وند در پاسخ به این موضوع که آیا احتمال بروز دوگانه سایه جنگ یا مذاکره وجود دارد نیز اظهار داشت :

در مورد دوگانه جنگ و اقتصاد .البته جنگ را بسیار دور می بینم و در توانایی آن ها نمیبینم. در سال 2010 هنگامی که وارد افغانستان شدند 110 هزار نیرو وارد این کشور کردند، در حال حاضر 2500 نیرو را نمی توانند نگه دارند. کاری از آن ها بر نمی آید.

در عراق وضعیت نا به سامانی دارند و در حال ترک سوریه هستند اما بحران اجتماعی در ایران ، دوگانه اقتصاد و مذاکره را حتما  پیگیر هستند و سعی می کنند با ایجاد تنش در بازار اقتصادی ما، و با ظرفیت ها و وابسته هایی که در اقتصاد دارند سعی می کنند حداکثر کارشکنی را تا خرداد انجام دهند که مسئله نجات مردم را دردوگانه اقتصاد و مذاکره می توانند جلو ببرند یا نه! و می توانند از این طریق یک آبی در حلق اصلاحات بریزند که کاندیدهای این جریان بتوانند در پاستور باقی بماند!

 این مهم ترین سناریو ای است که انجام می دهند و رایزنی هایی که در حال انجام است، واسطه هایی که از ایرانی ها در آمریکا هستند و به تهران رفت و آمد می کنند این قضیه را پیگیر هستند تا ببیند چگونه می توانند1400 را به قول معروف عملیاتی کنند و کاندید جریان خود را در پاستور بنشانند.

 

هیئت تحریریه ایران زمین

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل سیاسی
پربیننده‌ترین اخبار تحلیل سیاسی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز سه شنبه، 4 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!