چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۲:۵۱
علم و فناوری جهان - کد خبر : 14386
يكشنبه، ۲۱ آذر، ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۰

تحقیقات اینتل برای ایجاد قدرت محاسباتی بیشتر در تراشه ها

تیم‌های تحقیقاتی اینتل از تحقیقاتی رونمایی کردند که این شرکت معتقد است به آن کمک می‌کند تا در ده سال آینده توان محاسباتی تراشه ها را افزایش و اندازه آن ها را کاهش دهد.

تحقیقات اینتل برای ایجاد قدرت محاسباتی بیشتر در تراشه ها

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، گروه مؤلفه‌های تحقیقاتی اینتل در یک کنفرانس بین‌المللی که در سانفرانسیسکو برگزار شد، این کار را در مقالاتی معرفی کرد. این شرکت در تلاش است تا در زمینه تولید کوچکترین و سریعترین تراشه‌ها، که در سال‌های اخیر عرصه رقبایی مانند TSM و سامسونگ بوده است، دوباره پیشتاز شود.

به نقل از رویترز، در حالی که پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، برنامه‌های تجاری با هدف بازپس‌گیری عنوان پیشتاز تا سال 2025 را ارائه کرده است، کار تحقیقاتی که روز شنبه رونمایی شد، به چگونگی برنامه‌ریزی اینتل برای رقابت پس از سال 2025 می‌پردازد.

یکی از راه‌هایی که اینتل قدرت محاسباتی بیشتری را در تراشه‌ها جمع‌آوری می‌کند، به‌جای اینکه تراشه‌ها را به صورت یک قطعه دوبعدی بسازد. اینتل روز شنبه کاری را نشان داد که می‌توانست 10 برابر بیشتر اتصالات بین قطعات تراشه ایجاد کند، به این معنی که قطعات پیچیده‌تر را می‌توان روی هم چید.

اما شاید بزرگ‌ترین پیشرفتی که به نمایش درآمد، مقاله‌ای تحقیقاتی بود که راهی برای چیدن ترانزیستورها، بر روی یکدیگر نشان می‌داد.

اینتل معتقد است که این فناوری 30 تا 50 درصد افزایش تعداد ترانزیستورهایی را که می تواند در یک منطقه مشخص روی یک تراشه قرار دهد، به همراه خواهد داشت. افزایش تعداد ترانزیستورها دلیل اصلی افزایش سرعت تراشه ها در 50 سال گذشته است.

پل فیشر، مدیر و مهندس ارشد گروه تحقیقاتی اینتل در مصاحبه ای به رویترز گفت: «با چیدن قطعات مستقیماً روی هم، ما به وضوح در حال صرفه جویی در فضا هستیم. ما در حال کاهش طول اتصالات و صرفه جویی در مصرف انرژی هستیم که این امر نه تنها مقرون به صرفه تر است، بلکه عملکرد بهتری نیز خواهد داشت.»

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار علم و فناوری جهان
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!