پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۱۰:۰۰
خاورمیانه - کد خبر : 17075
دوشنبه، ۲۶ دي، ۱۴۰۱ - ۱:۰۰

تایید ورود سوئد و فنلاند به ناتو در گرو توافق با خواسته ترکیه

همچنان نهاد ریاست جمهوری ترکیه پافشاری می کند که برای تایید او در خصوص الحاق سوئد و فنلاند به ناتو باید توافق نامه مورد نظر انکارا را امضا و قبول کنند.

تایید ورود سوئد و فنلاند به ناتو در گرو توافق با خواسته ترکیه

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین و به نقل از سایت المیادین ، ابراهیم کالین ، سخنگوی نهاد ریاست جمهوری ترکیه گفت ، ما نمی توانیم این شرایط را قبول کنیم ، احترام متقابل است ، تایید عضویت سوئد و فنلاند در پیمان اتلانتیک شمالی فقط در گرو قبول کردن توافق نامه آنکاراست و دیگر مسئله ای باقی نمی ماند.

این مقام بلند پایه ترکیه ای گفت ، در حال حاضر اصلا شرایط این را نداریم که لایحه تصویب را به پارلمان بفرستیم ، چرا که واقعا در این زمینه مشکلاتی اس و قطعا نمایندگان این موضوع را رد می کنند .

او در ادامه گفت ، تنها شانس دو کشور برای پیوستن به ناتو فقط تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ماه می آینده است و دیگر این موضوع پیگیری نخواهد شد .

در ادامه کالین گفت ، سرعت بخشیدن به انجام این کار از سوی استکهلم است ، آنها باید پایبند به قول های خود باشند ، توافقات آنکارا در قبال مبارزه با تروریسم که امیدواریم هنوز فراموش نکرده باشند ، او باز در خلال سخنان خود به این موضوع اشاره داشت که در صورت تعجیل نکردن در این کار از سوی استکهلم ، ممکن است ماه ها این توافق به طول بی انجامد.

بنظر می رسد که این دو کشور هنوز این موضوع را تایید نکرده اند و از سوی دیگر قانونی در ائتلاف ناتو وجود دارد که باید همه کشور های عضو ، ورود کشور های دیگر را تایید کنند ، در حال حاضر بنظر می رسد ترکیه تنها کشوری باشد که در بین اعضا ورود این دو کشور را تایید نکرده است.

آنکارا درخواست کرد که سوئد باید مسئله را کامل مشخص شده ببیند ،  تصمیمی در خصوص  "تروریست ها" باید اتخاذ کرد، بنظر می رسد منظور ترکیه بیشتر شبه نظامیان کرد است که آنکارا انها را مسئول کودتای نافرجام سال 2016 می داند.

بنظر می رسد پارلمان ترکیه در صورت تایید آنکارا ، عضویت این دو کشور را در قبال الحاق شدن به ناتو قبول کند و هر دو درخواست با یکدیگر رای گیری خواهند شد ، یعنی موضع ترکیه نسبت به دو کشور یکسان است.

کالین گفت ، ترکیه انتظار دارد دولت سوئد نسبت به توافقات نیز در آینده پایبند باشد و این کشور در آینده محفل حضور تروریست ها نشود ، که در این کشور پولی جمع آوری کنند و در نهایت ان را خرج مقاصد تروریستی خود کنند.

او در آخر باز با تایید اینکه در ماه می قرار است در ترکیه انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی وجود دارد ، باید در نظر داشت که به هیچ وجه وقت زیادی نداریم.

پیش ازین ینس استولتنبرگ ، دبیر کل پیمان آتلانتیک شمالی  به گونه ای اعلام کرد که همه اعضا موافقت خود را از این بابت اعلام کرده اند بجز ترکیه که به همین دلیل او در سخنرانی خود به طور واضح گفت : زمان آن فرا رسیده که ترکیه با درخواست سوئد و فنلاند برای پیوستن به ناتو موافقت کند.

در حالی ناتو به این شکل از ترکیه خواسته بود موافقت خود را اعلام کند که وزیر امور خارجه ترکیه گفته بود اگر سوئد و فنلاند می‌خواهند به ناتو ملحق شوند باید قبل از آن مجموعه‌ای از اقدامات را برای اجرای یادداشت تفاهم امضا شده با دولت آنکارا در مورد مبارزه با تروریسم انجام دهند. بنظر می رسد تنها شرط موافقت ترکیه همین موضوع است که ناتو بدون اهمیت دادن به آن از کنارش گذشته و شروع سخنرانی کرده است.

 وزیر خارجه ترکیه نیز بعد از سخنرانی دبیر کل ناتو گفت : «شما هنوز هیچ اقدامی در رابطه با درخواست ما انجام نداده اید ، این چه جور احترام متقابل و توجه به خواسته سیاسی اعضا است که بدون هیچ توجهی از کنار آن می گذرید ، آنها انتظارات خاصی را در مورد مسائل استرداد و هنجارهای قانونی برآورده نکرده‌اند. رئیس جمهور ما نیز این موضوعات را به نخست وزیر سوئد ارجاع داده است تا خود او شخصا جواب این درخواست را بدهد و در صورت توافق مورد دیگری برای موافقت ما نمی ماند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار خاورمیانه
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!