جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۱۵:۲۸
سلامت - کد خبر : 2254
چهارشنبه، ۲۳ بهمن، ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۰

تاثیرگذاری ماسک های مختلف در جلوگیری از ویروس کرونا

هرچند ماسک ها در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد نمی کنند اما استفاده از آنها بهتر از استفاده نکردن است.

تاثیرگذاری ماسک های مختلف در جلوگیری از ویروس کرونا


ویروس کرونای جدید که از چین به جهان شیوع پیدا کرده تاکنون جان بیش از 1000 نفر را گرفته و شمار زیادی نیز به این ویروس خطرناک مبتلا شده اند. یکی از راه های پیشگیری از ابتلا شدن به این ویروس پوشاندن دهان و بینی با استفاده از ماسک ها است، درحال حاضر بسیاری از مردم برای مقابله با این ویروس از ماسک استفاده می کنند. حتی در کشور ما هم که هنوز هیچ موردی از ابتلا به ویروس کرونا به ثبت نرسیده مردم از ماسک های مختلف استفاده می کنند، اما نکته مهم اینجاست که ماسک ها تا چه اندازه از ویروس کرونا جلوگیری می کنند؟ و تاثیرگذاری ماسک های مختلف تا چه مقدار است؟


ماسک جراحی سه لایه


ساده ترین نوع ماسک ها هستند و انتشار قطرات ناشی از عطسه و سرفه را تا مقداری کنترل می کنند ولی در مقابل قطرات بزرگ تر ناتوان می باشند، نکته منفی این ماسک ها این است که رطوبت را در خود جذب می کنند و می توان گفت در مقابل ویروس کرونا به طور کامل بی فایده هستند.


ماسک های کاغذی سرپوش دار


این نوع ماسک ها به عنوان ضد ویروس و ضد فیلتر شناخته می شوند و از یک فیلتر کاغذی ضخیم تهیه شده اند، طراحی این ماسک ها به گونه ای است که بعد از یک یا دو روز استفاده غیر قابل استفاده می شوند. افرادی که به مبتلا به ویروس کرونا یا آنفولانزا هستند استفاده از ماسک های کاغذی برای آنها مفید است زیرا اجازه پراکنده شدن قطرات بزاق آلوده به محیط اطراف را نمی دهد، هرچند نظریه ای وجود دارد که حتی این مدل ماسک ها نیز در مقابل ویروس کرونا مقاوم نیستند. این نظریه به دلیل این است که حفره موجود روی ماسک ویروس کرونا را به بیرون می فرستد، همچنین برای مردانی که ریش دارند این ماسک ها مناسب نمی باشند.


ماسک های تنفسی فیلتر لاستیکی


این ماسک ها دارای فیلترهای تنفسی در هردو طرف بینی هستند و از پلاستیک نرم ساخته شده اند تا از ورود ذرات ویروسی جلوگیری کندف علاوه بر این دارای یک دریچه خروجی در وسط است تا امکان تنفس فراهم شود. به گفته کارشناسان این مدل ماسک ها بالاترین رده حفاظتی را در مقابل ویروس کرونا دارند، البته استفاده از این ماسک آسان نیست و نگه داشتن آن بر روی صورت در تمام طول روز دشوار است اما موثرترین نوع ماسک در مقابل ویروس کرونا به شمار می رود. با وجود اینکه بسیاری از کارشناسان استفاده از این ماسک ها را توصیه می کنند اما برخی دیگر وجود حفره های بزرگ روی ماسک را دلیلی بر کشیده شدن ویروس کرونا به داخل آن می دانند.


ماسک مخصوص گرد و غبار


از این ماسک ها برای فیلتر کردن ذرات غیر سمی استفاده می شود و از ماسک های جراحی موثرتر هستند اما در مقابل ویروس کرونا چندان مقاوم نمی باشند. این ماسک ها دریچه ای ندارند بنابراین از باعث پراکنده شدن ذرات عطسه و سرفه نمی شود، هرچند نمی تواند برای مدت طولانی این ذرات را در خود نگه دارد.


مواردی که گفته شد نشان می دهد حتی پیشرفته ترین ماسک ها نیز در مقابل ویروس کرونا دارای اشکالاتی می باشند، اما هرچند ماسک ها در مقابل ویروس کرونا مصونیت ایجاد نمی کنند اما استفاده از آنها بهتر از استفاده نکردن است.

 

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!