چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۴:۵۴
سیاست - کد خبر : 7603
دوشنبه، ۱۱ اسفند، ۱۳۹۹ - ۸:۰۰

تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره نشست مدیران این سازمان با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس توضیحاتی داد.

تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار نمی‌گیرد

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی ایران زمین، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در راستای توضیح نشست مدیران این سازمان با کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، اعلام کرد:  پیرامون توافق سازمان انرژی اتمی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابهاماتی برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایجاد شده بود، بخاطر همین نمایندگان درخواست کردند که ما توضیحاتی درباره این تفاهم ارائه دهیم. در همین راستا ما مشخص کردیم که مُر قانون اجرا و تمام نظارت ها و بازرسی های فراپادمانی متوقف شده و در بیانیه سازمان و آژانس هم این موضوع به صراحت آورده شده است.

وی ادامه داد: تفاهمی که با آژانس صورت گرفت  در چارچوب حفظ بعضی اطلاعات در برابر لغو تحریم‌ها و بازگشت ایران به تعهدات انجام شده که در مدت زمان حداکثر سه ماه در اختیار آژانس بگذاریم اما هیچ دسترسی، بازرسی و اظهاریه پروتکلی قرار نیست صادر شود.

کمالوندی افزود:در صورتی که اظهاریه پروتکلی داده شود بازرسی و دسترسی مطرح می‌شود، بنابراین زمانی که اظهاریه داده نشود، به صورت خودکار یعنی سوالی وجود ندارد و در این شرایط دسترسی هم منتفی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به این موضوع که قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها صددرصد انجام می‌شود، بیان کرد:قبل از سفر آقای گروسی به کشورمان شرط اجرای قانون لغو تحریم‌ها اعلام شد، همچنین متذکر شدیم که نظارت فراپادمانی از پنجم اسفند ماه متوقف می‌شود. در جلسه نمایندگان امروز پرسش‌هایی در مورد همین موضوعات مطرح کردند و ما با جزئیات موارد را توضیح دادیم، همچنین اطلاع داده شد که سازمان چه نوع اطلاعاتی را حفظ می‌کند یا اینکه تحت چه شرایطی این اطلاعات به آژانس ارسال خواهد شد.

کمالوندی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: تا زمانی که تحریم ها لغو نشود، قرار نیست هیچ اطلاعاتی در اختیار آژانس قرار گیرد. هنگامی که تحریم ها لغو شد، اطلاعاتی که در این مدت حفظ شده را به آژانس تحویل می‌دهیم در غیر این صورت اطلاعات بعد از سه ماه از حافظه دوربین‌ها حذف و ثبت اطلاعات متوقف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: اکنون توقف اجرای پروتکل الحاقی بر پایه‌ی قانون مجلس و تفاهم اجرا شده سه ماهه است و در صورتی که لغو تحریم ها و عمل طرف‌های مقابل به تعهدات برجامی، دولت گزارشی به مجلس خواهد داد و مجلس در این خصوص تصمیم می‌گیرد لذا اعتبار تفاهم آژانس و سازمان انرژی اتمی سه ماه است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه تفاهم مذکور شامل ترتیبات فنی بین سازمان و آژانس است، گفت: چارچوب تفاهم نامه به لحاظ اعتبار زمانی و اطلاعات مشخص است. امتداد اطلاعات به نفع هر دو طرف است چرا که اگر ما بخواهیم نتیجه گیری و ارزیابی گسترده داشته باشیم نیازمند این است که آژانس اطلاعاتی را در اختیار داشته باشد و بر اساس اطلاعات بررسی‌های خود را انجام داده باشد، این اطلاعات مربوط به جابه جایی مواد و تجهیزات یا اقلام است و زمانی در اختیار آژانس قرار می‌گیرد که لغو تحریم‌ها یا اجرای تعهدات طرف های مقابل را شاهد باشیم.

وی افزود: در راستای نظارت بر اجرای قانون مجلس، اطلاعاتی را در اختیار نمایندگان قرار خواهیم داد. پیشنهاد بازدید از سایت‌های هسته‌ای ارائه شد، رئیس سازمان انرژی اتمی هم بر این موضوع که نمایندگان از نزدیک اجرای قانون را نظارت داشته باشند، تاکید کردند.

کمالوندی اظهار کرد: هدف اصلی جلسه این بود که اگر ابهامی در ذهن نمایندگان است، رفع شود پس تلاش کردیم و تعدادی از مسائل روشن شود. ما هیچ تفاهمی که مخالف قانون مجلس باشد را انجام ندادیم و تفاهم ما در چارچوب سازمان و ترتیبات فنی با آژانس است.

کماوندی در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: نمایندگان همچنین درباره نشست فردای شورای حکام آژانس سوالاتی را مطرح کردند، توضیحاتی در ارتباط با مکاتباتمان با دفتر نمایندگی ایران در وین را ارائه دادیم. متاسفانه سه کشور اروپایی شروع به تلاش‌های غیرسازنده‌ای کردند که به نظر باید آنها را متوقف کنند.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار سیاست
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!