چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403 | Wednesday 24th of April 2024
۰۲:۵۲
اجتماعی - کد خبر : 14366
شنبه، ۲۰ آذر، ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰

بیان جزئیات برنامه‌های مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور

سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری با توجه به اهمیت و ضرورت آمایش سرزمین و نقش و جایگاه آن در نظام برنامه ریزی گفت: با استناد به تکلیف قانونی ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه، وظیفه انجام مطالعات و تدوین سند ملی آمایش سرزمین در شهریور ماه ۱۳۹۷ به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگریِ سازمان محول شد.

بیان جزئیات برنامه‌های مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین به نقل از ایلنا، نشست خبری سید مهدی پاک ذات، سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری و سایر دست اندرکاران سند ملّی آمایش سرزمین در مرکز، امروز ۱۴۰۰ در ساختمان مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد. 
 
پاک‌ذات با عنایت به تأکیدات رئیس جمهور بر اصل تحقق سند ملی آمایش، گفت: آمایش در زبان ساده آشتی و مهرورزی با سرزمین مادری، ایجاد تعادل در منابع و مصارف، عدالت سرزمینی و تأکید بر اصل ملی بودن و پرهیز از نگاه بخشی و جناحی و سیاسی است. 
 
وی با اشاره به تجربه پنج دوره مطالعات جامع آمایش سرزمین در کشور طی پنج دهه گذشته، عنوان کرد: با توجه به اهمیت و ضرورت آمایش سرزمین و نقش و جایگاه آن در نظام برنامه ریزی و استناد به تکلیف قانونی ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه، وظیفه انجام مطالعات و تدوین سند ملی آمایش سرزمین در شهریور ماه ۱۳۹۷ به مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگریِ سازمان محول گردید. 
 
وی با تاکید بر اینکه تصویب این سند اتفاقی بود نادر که ۲۲ دستگاه دولتی در سطح کارشناسی تا سطح کلان دستگاه، با وجود تعارض منافع، بر محتوای سند صحه گذاشتند و سند ملی آمایش را امضا کردند، افزود: پوشش ابعادی همچون تحلیل وضع موجود همه بخش‌ها و فرابخش‌ها، انجام مطالعات آینده‌نگر، مطالعات ژئوپلتیک دفاعی امنیتی و پدافند غیر عامل، مطالعه امور فرهنگی و سرمایه اجتماعی و جمعیت‌شناسی، ۱۱۰۰ جلد مطالعات استانی، ۵۱ جلد مطالعات ملی، بررسی تمام دانش گذشته و درعین حال تاکید بر اصل بومی شدن مطالعات و استفاده از همه ظرفیت داخلی و حتی تطبیق دادن با نگاه‌های بعضا متضاد از مهمترین ویژگی‌های مطالعات سند مزبور است.
 
پاک ذات ضمن بیان اینکه آمایش سرزمین، قطب نمای زندگی آینده ما و فرزندانمان خواهد بود و مسیر نیل به مطلوب را نشان خواهد داد،عنوان کرد: سند آمایش به ما این را می‌گوید که مبتنی بر ظرفیت‌های طبیعی و داشته‌های سرزمین، پراکندگی جمعیت در کشور چگونه باشد؟ در چه مکان‌هایی باید چه فعالیت‌هایی را انجام داد و در چه مکان‌هایی چه فعالیت‌هایی نباید مستقر شوند و در کجا نباید سکونتگاه جدید ایجاد کنیم؟ و با رعایت ضوابط و سیاست‌ها به کدام جایگاه آرمانی دست پیدا خواهیم نمود؟
 
وی در ادامه افزود: انتظار ما از رسانه‌ها به عنوان دیدبان‌های بیدار جامعه، رساندن این تصویر مطلوب و چشم‌انداز آرمانی به مردم و تببین این امر مهم است و اینکه با ایجاد بستر گفت و گو در خصوص این سند امکان اصلاح و تصویرسازی روشن از آینده و حرکت به سمت آن را برای مرکز مهیا کنند. 
 
سرپرست مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده نگری، خروجی مرکز در موضوع آمایش را در سه محور مطالعات پشتیبان در قالب ۵۱ جلد، تدوین پیش‌نویس متن سند ملی که به تصویب رسید و تدوین سامانه پشتیبانی آمایش سرزمین موسوم به «سپاس» دانست و گفت: مرکز در سه سال گذشته سنجش تحقق‌پذیری سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مطالعات هفتاد سال برنامه‌ریزی توسعه در ایران و مطالعات پشتیبان تدوین برنامه پساکرونا انجام شده است.
 
وی افزود: در حال حاضر مرکز در حال انجام چهار کلان پروژه دیگر است که شامل تکمیل مطالعات آمایش و مطالعات پشتیبان تدوین برنامه هفتم توسعه و مطالعات پیشتیبان لایحه بودجه کشور که هرساله انجام می‌شود و کلان پروژه آخر با عنوان مساله‌شناسی و ایده‌پردازی در حوزه برنامه و بودجه هستند. 
 
پاک ذات در نهایت اشاره کرد: ما در مرکز به دنبال بازتعریف صحیحی از رابطه دستگاه‌های اجرایی و مراکز پژوهشی هستیم و شعار ما، پژوهش مساله محور نیز ناظر به همین موضوع است. در راستای انجام این تحول اساسی درب این مرکز به روی نیروی جوان انقلابی مومن و فهیم و پیشکسوتان و صاحبنظران و صاحبان ایده‌های ناب و اهالی رسانه باز است.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز چهارشنبه، 5 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!