شنبه، 1 ارديبهشت، 1403 | Saturday 20th of April 2024
۱۲:۴۲
سلامت - کد خبر : 7756
شنبه، ۱۶ اسفند، ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰

بومی سازی ربات و کیت استخراجی نانو ذرات مغناطیسی در ایران

شرکت دانش بنیان پردیس ژن، برای اولین بار در کشور موفق به تولید ربات و کیت تشخیصRNA وDNA شده است. هدف آن ها سرعت استخراج DNAدر آزمایشگاه و کاهش بازه زمان جواب‌دهی بوده است.

بومی سازی ربات و کیت استخراجی نانو ذرات مغناطیسی در ایران

به گزارش پایگاه خبرگزاری ایرن زمین؛ یک شرکت دانش‌بنیان، دانش ساخت ربات و کیت استخراجی نانو ذرات مغناطیسی را بومی‌سازی کرده است. از مزایای این فناوری می توان به  سرعت استخراج DNA در آزمایشگاه و کاهش بازه زمان جواب‌دهی اشاره کرد.

یکی از چالش‌های جدی کشور در طول یک سال گذشته برای انجام آزمایش PCR کرونا، استخراج RNA از نمونه‌ها بوده است، اکثر آزمایشگاه‌های کشور هم‌اکنون از کیت‌های ستونی استفاده می‌کنند که نیازمند صرف انرژی انسانی و زمان بسیار زیادی است و به‌علت دستی بودن کل فرایند، احتمال خطا را در این نوع نمونه گیری افزایش می دهد..

معتبرترین آزمایشگاه‌ها با انجام سه نوبت کار سخت و طاقت‌فرسا و با اختصاص چند کارمند آزمایشگاه، در هر شبانه‌روز تنها 100 یا 200 نمونه RNA استخراج می‌کنند و به همین دلیل جواب آزمایش PCR به‌طور معمول با دو روز تا یک هفته تأخیر ارائه می‌شود که باعث به تعویق افتادن فرایند تشخیص، قرنطینه و درمان مبتلایان می‌شود.

در همین زمینه متخصصان جوان کشورمان در شرکت دانش‌بنیان "پردیس‌ژن" فناوری موفق شده‌اند برای نخستین بار در کشور، ربات و کیت استخراج RNA و DNA از نمونه‌های زیستی را طراحی کرده و به تولید برسانند.

علی شریفی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و مدیر ارشد فناوری اظهار کرد:‌ فناوری استخراج نانو ذرات مغناطیسی در دنیا نیاز به تجهیزات بسیار گران‌قیمت و بودجه ای در حد چند میلیارد تومان داشته است و ما در ایران تلاش کردیم که این کیت و ربات را به‌روش نانو ذرات مغناطیسی تولید کنیم.

حامد حشمتی کارشناس ارشد مکانیک و طراح ربات گفت: استفاده از نانو ذرات مغناطیسی به‌روش دستی زمانبر است و سختی‌ها، خطاها و چالش‌های زیادی را به‌همراه داشته است و به همین خاطر به فکر ساخت رباتی برای اتومات کردن این فرایند افتادیم.

وی ادامه داد:‌ مشابه این دستگاه با این کیفیت در خارج از کشور فقط در کشور ایالات متحده آمریکا موجود است و البته دستگاه‌های ساخت کشورهای اروپایی نیز هستند که قادر به انجام آزمایش‌های مختلف هستند.

امین شیرعلی‌زاده دکترای نانوشیمی و طراح کیت نیز تصریح کرد: نانوذرات مغناطیسی به‌صورت یک ذرات چندلایه هستند که هسته مرکزی آن قطری کمتر از 25 نانومتر دارد که یک پوسته روی آنها اعمال می‌شود و روی سطح این پوسته‌ها یک‌سری گروه‌های عاملی وجود دارد که این گروه‌های عاملی باعث می‌شود که به‌صورت انتخابی، رشته‌های RNA یا DNA روی سطح ذرات بچسبد.

وی ادامه داد: بعد از اعمال میدان مغناطیسی خارجی، آن ذره از ذرات مغناطیسی جدا می‌شود و بعد مرحله اول در یک محلول دیگر،‌ جداسازی ذرات مغناطیسی از DNA یا RNA اتفاق می‌افتد؛ مواد اولیه ساخت این دستگاه کاملاً داخلی است به‌جز یک نمونه که کاملاً وارداتی است و مابقی مواد اولیه، در آزمایشگاه خودمان طراحی و اجرا شده است.

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار سلامت
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز شنبه، 1 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!