پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۲:۰۲
ایران - کد خبر : 15806
يكشنبه، ۰۷ فروردين، ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰

بورل: توافق هسته ای با ایران بسیار نزدیک است

جوزپ بورل، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا روز شنبه گفت که ایران و قدرت های جهانی به توافق بر سر احیای توافق هسته ای 2015 خود "بسیار نزدیک" هستند که برنامه هسته ای تهران را در ازای لغو تحریم های سخت محدود می کند.

بورل: توافق هسته ای با ایران بسیار نزدیک است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، در همین حال، به نظر می رسید که وزیر امور خارجه ایران، امیرعبداللهیان در مورد موضوعی که یکی از مهمترین نقاط بن بست در مذاکرات هسته ای بوده است، انعطاف نشان می دهد.

به نقل از رویترز، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال 2018 این پیمان را رها کرد و باعث شد که تهران حدود یک سال بعد شروع به نقض محدودیت‌های هسته‌ای خود کند و 11 ماه مذاکرات مداوم برای احیای آن در اوایل ماه جاری پس از اینکه روسیه مانع جدیدی را مطرح کرد، در وین متوقف شد.

روسیه بعداً اعلام کرد که تضمین‌های کتبی دریافت کرده است که می‌تواند کار خود را به عنوان یک طرف معامله انجام دهد، که نشان می‌دهد مسکو می‌تواند اجازه احیای آن را بدهد.

بورل از اتحادیه اروپا در سخنرانی خود در کنفرانس بین المللی دوحه گفت: «اکنون ما به توافق بسیار نزدیک هستیم و امیدوارم که این توافق ممکن شود». او بعداً به خبرنگاران گفت که معتقد است می‌توان در عرض چند روز به توافق رسید.

تحلیلگران می‌گویند شکست تلاش‌ها برای بازگرداندن این پیمان می‌تواند خطر یک جنگ منطقه‌ای را به همراه داشته باشد یا به تحریم‌های شدیدتر غرب علیه ایران و ادامه فشار صعودی بر قیمت‌های جهانی نفت منجر شود که به دلیل درگیری اوکراین هم اکنون بالا است.

انریکه مورا، هماهنگ کننده مذاکرات هسته ای اتحادیه اروپا روز جمعه گفت که روز شنبه برای دیدار با مذاکره کننده ارشد ایران به تهران سفر خواهد کرد.

چندین موضوع دشوار در انتظار وجود دارد. ایران خواهان حذف نام سپاه انقلاب اسلامی از لیست یک سازمان های تروریستی توسط آمریکا (FTO) است.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران روز شنبه گفت که لغو تحریم‌های آمریکا علیه سپاه پاسداران از مهمترین خواسته‌های ایران در مذاکرات است، اما افزود که مقامات ارشد سپاه گفته‌اند که این توافق نباید بر سر موضوع تحریم‌ها علیه سپاه به تعویق بیفتد. اگر این توافق در خدمت منافع مردم باشد.

امیرعبداللهیان به تلویزیون دولتی گفت: «اما سپاه یکی از نهادهای اصلی کشور است و علیرغم اجازه مسئولان سپاه، این یکی از مسائل اصلی ماست.»

گروه انصارالله یمن روز شنبه اعلام کرد که حملات موشکی و پهپادی به عربستان سعودی، رقیب منطقه‌ای ایران را به مدت سه روز به حالت تعلیق در می‌آورد.

امیرعبداللهیان این هفته گفت که اگر آمریکا عملگرا باشد، می توان به توافق هسته ای در کوتاه مدت دست یافت.

اما مقامات ایالات متحده در ارزیابی خود از تلاش ها برای احیای توافق، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) محتاط تر بوده اند.

تهران همچنین به دنبال تضمین عدم خروج یکجانبه آمریکا از توافق بوده است. میزان بازگرداندن تحریم‌ها موضوع حساس دیگری است.

 

منبع: www.reuters.com

ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار ایران
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!