پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403 | Thursday 25th of April 2024
۲۰:۴۲
ورزشی - کد خبر : 5523
شنبه، ۰۸ آذر، ۱۳۹۹ - ۹:۰۰

به بهانه سالروز حماسه ملبورن ؛ 6 قاب از دیداری که جاودانه شد!

با وجود گذشت 23 سال از آن روز ، اما هربار که به 8 آذر می رسیم گویا اتفاقات مسابقه بازهم تکرار می شود

به بهانه سالروز حماسه ملبورن ؛ 6 قاب از دیداری که جاودانه شد!
 بار دیگر به 8 آذر رسیدیم، روزی که برای فوتبال ایران یادآور لحظاتی همراه با استرس و البته پایانی شیرین است. 8 آذرماه سال 1376 روز صعود به جام جهانی 1998 فرانسه و برپایی جشن ملی ، به بهانه رسیدن به این تاریخ قصد داریم به 6 قاب تاریخی از آن دیدار بپردازیم.
 
قاب اول ؛ لبخندهای عابدزاده و مهار توپ با یک دست!
بی شک در جهنم استادیوم ملبورن تنها لبخندهای احمدرضا عابدزاده سنگربان وقت تیم ملی بود که از استرس هواداران ایرانی کم می کرد. عابدزاده با انجام حرکات آکروباتیک هنگام گرم کردن و زمان هایی که بازی متوقف می شد به دیگر اعضای تیم هم روحیه می داد. اوج کار عقاب تیم ملی هم زمانی بود که تنها با یک دست ضربه بازیکن استرالیا را مهار کرد و روحیه مضاعفی را به تیم انتقال داد، واکنش های عابدزاده در دقایق ابتدایی مسابقه که استرالیا حملات وحشتناکی را روی دروازه ایران ترتیب می داد هم در یادها ماندگار شد. 
 
 
قاب دوم ؛ پیتر هور و پاره کردن تور دروازه ایران
استرالیا یکبار در نیمه اول به گل رسید و گل دوم را هم در نیمه دوم به ثمر رساند، با این وجود حملات این تیم تمامی نداشت و ایران هم تنها یک موقعیت نصف و نیمه را خلق کرده بود. در این شرایط بود که پیتر هور چهره شناخته شده برای استرالیایی ها وارد زمین شده و تور دروازه ایران را پاره می کند، او که سابقه چنین رفتارهایی را در دیگر مسابقات هم داشت توسط نیروهای امنیتی به بیرون هدایت شد. این اتفاق باعث ایجاد وقفه ای 10 دقیقه ای در جریان مسابقه و در کوران حملات استرالیا می شود، بازیکنان ایران از فرصت به دست آمده برای افزایش تمرکز استفاده می کنند. 
 
 
قاب سوم ؛ فرصت خوب پشت مدافعان، خداداد عزیزی، گل!
با وقفه ای که در بازی رخ می دهد کمی از شدت حملات استرالیا کاسته می شود ، بازیکنان ایران اعتماد به نفس لازم برای حمله را پیدا می کنند و در دقیقه 76 گل نخست ایران توسط کریم باقری وارد دروازه استرالیا می شود. دقایقی بعد ضربه شروع مجدد مارک بوسنیچ توسط باقری به علی دائی می رسد، دائی با مهارت بالا توپ را از میان مدافعان استرالیا به خداداد عزیزی می رساند و غزال تیزپای ایران گل دوم تیم را به زیبایی وارد دروازه بوسنیچ می کند. 
 
 
 
قاب چهارم ؛ ابراهیم تهامی و بستن بند کفش!
ابراهیم تهامی از آن دسته بازیکنان تکنیکی تاریخ فوتبال ایران است که البته جدی گرفته نشد، او در دقیقه 75 بازی به میدان آمد و روی گل اول ایران هم تاثیرگذار بود. تهامی پس از رسیدن به گل دوم باید تعویض می شد که برای اتلاف وقت حمید استیلی از او می خواهد تا بند کفشش را باز کند و به بهانه بستن آن کمی در زمین معطل شود. اما علی دائی به او می گوید که برای اینکه اخراج نشود سریع تر زمین را ترک کند، همین موضوع باعث سردرگمی تهامی شد و صحنه های جالبی را خلق کرد.
 
 
 
قاب پنجم ؛ سوت پایان و در آغوش گرفتن داور مجارستانی
این دیدار که برای نیمه دوم 8 دقیقه وقت اضافه داشت، پس از سوت پایان مسابقه و صعود تیم ملی ایران به عنوان آخرین تیم به جام جهانی 1998 فرانسه، بازیکنان ایران از شدت خوشحالی و هیجان "ساندرو پل" داور مجارستانی این رقابت را در آغوش گرفته و او را بوسیدند. این اتفاق هم از تصاویر ماندگار آن دیدار تاریخی در ملبورن بود که در رسانه های خارجی هم بازتاب گسترده ای داشت. 
 
 
قاب ششم ؛ برداشتن سیگار از روی زمین توسط ویرا
شاید از آن دیدار تنها چهره ای که نه به عنوان سمتش و بلکه بخاطر اتفاق عجیبی که رقم زد در یادها ماندگار شد، "والدیر ویرا" سرمربی برزیلی تیم ملی ایران بود. او پس از پایان مسابقه و بعد از مصاحبه با رسانه ها ، درحالی که دوربین ها چهره او را به تصویر می کشند از روی زمین ته سیگاری را برداشته و از آن استفاده می کند. ویرا در پایان بازی می گوید: من فقط روی نیمکت نشسته بودم و دعا می کردم!، البته دلم برای استرالیایی ها هم سوخت چراکه گریه آنها و به خصوص کودکان را دیدم.
 
 
با وجود گذشت 23 سال از آن روز ، اما هربار که به 8 آذر می رسیم گویا اتفاقات مسابقه بازهم تکرار می شود و هربار هیجان انگیزتر از گذشته.
 
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز پنجشنبه، 6 ارديبهشت، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!