جمعه، 31 فروردين، 1403 | Friday 19th of April 2024
۰۹:۱۶
نظامی بین الملل - کد خبر : 16605
پنجشنبه، ۲۱ مهر، ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰

بسیج عمومی در روسیه و پوتینی که بار دیگر شکست خورد؛ چرا ولادیمیر نتوانست تاکتیک استالین و تزارها را تکرار کند؟

روسیه در ملی کردن جنگ اخیر شکست خورد و به همین دلیل، در صورت پیش روی بیشتر اوکراین با یک مشکل جدی مواجه خواهد شد چرا که مردم از این جنگ راضی نیستند و از پوتین حمایت نمی کنند.

بسیج عمومی در روسیه و پوتینی که بار دیگر شکست خورد؛ چرا ولادیمیر نتوانست تاکتیک استالین و تزارها را تکرار کند؟
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران زمین، بر اساس اعلام فدراسیون روسیه چند صد هزار نیروی رزرو ارتش روسیه باید خود را به مراکز نظامی معرفی کنند. ارتش روسیه یک ارتش رزرو دارد که بیشتر از بین افرادی تشکیل می شود که در یک بازه زمانی و شرایط مشخص به خدمت سربازی اعزام شده باشند.
 
نکته جالب و عجیب این است که همزمان با فراخواندن نیروهای رزرو، بیش از 200 هزار تن از این نیروها از مرزهای روسیه گریخته اند. این اتفاق که توسط رسانه های روسی اعلام شده باعث وحشت و نگرانی بسیاری از روس ها شده است. دولت روسیه که در یک جنگ بزرگ و حیاتی به سر می برد احتیاج مبرمی به نیروهای مردمی دارد اما حالا متوجه این نکته شده که نیروهای مردمی هم حمایت چندانی از آنها نمی کنند.
 
مروری بر جنگ میهنی در روسیه/ پوتین و مسیری که گذشتگان طی کرده اند
جنگ اوکراین که قرار بود دو هفته ای به پایان برسد حالا بیش از یک سال است که ادامه دارد. روسیه در مقطعی حساس از جنگ قرار دارد و احتمالا تا چند ماه آینده وضعیت قطعی جنگ مشخص شود. به نظر می رسد در صورت پیش روی بیشتر ارتش اوکراین، روسیه باید دست به دامان نیروهای مردمی و من جمله همه نیروهای رزرو شود و با ملی و میهنی اعلام کردن جنگ بتواند شرایط را برای خود تغییر دهد.
 
این اتفاق امری است که در تاریخ روسیه و شوروی به کرات اتفاق افتاده است. دو جنگ بزرگ روسیه با ارتش ناپلئون در زمان تزار الکساندر یکم و نیز جنگ شوروی با ارتش نازی ها در زمان حکومت ژوزف استالین نمونه خوبی از جنگ میهنی هستند. الکساندر و استالین که هیچ شانسی در برابر ناپلئون و هیتلر نداشتند، با اعلام بسیج عمومی مردم را به میدان کشانده و نتیجه جنگ را به نفع خود تغییر دادند.
 
استالین که مخالف ملی گرایی و مذهب بود و در ابتدای دوران حکومتش درهای مساجد و کلیساها را بسته بود، با عبور نیروهای ارتش نازی از مرزهای شوروی، درهای مساجد و کلیساها را باز کرد، روشنفکران را آزاد گذاشت و روحیه ملی گرایی روس ها را بالا برد تا بتواند بار دیگر از طریق حس میهن پرستی روس ها دشمن را شکست دهد.
 
حالا پوتین در اشلی کوچکتر وارد یک جنگ میهنی شده و به حس میهن پرستی روس ها احتیاج دارد. او می داند در چند ماه آینده یا باید از سلاح اتمی استفاده کند و غربی ها را عملا وارد جنگ کند یا وارد یک جنگ سخت و طولانی با نیروهای اوکراینی شود. در هر دو صورت، او به نیروهای مردمی احتیاج دارد.
 
پوتین و جنگی که مردم از آن حمایت نمی کنند
فرار نیروهای رزرو از روسیه نشان می دهد پوتین شرایط خوبی در جنگ ملی ندارد. به نظر می رسد قدرت او در زمینه تبلیغاتی نیز زیاد نبوده است. او از طریق اندیشه های ایوان ایلین سعی داشت ملی گرایی ارتدوکس محور روسی را احیاء کند اما در این امر ناموفق بود.
 
وجود یک دوره 80 ساله از حکومت شوروی بین روسیه جدید و قدیم نشان می دهد که اخلاق، باورها و سنت روس ها با باورهای کمونیستی شوروی درآمیخته و از آنجا که سران کمونیست شوروی با ملی گرایی مخالف بودند، احیاء ارزش های ملی گرایانه در روسیه راحت نیست، به خصوص آنکه خود ولادیمیر پوتین به شوروی علاقه دارد و دوست دارد در روسیه تاریخی خود، رهبران شوروی را نیز بگنجاند.
 
عدم حمایت روس ها از جنگ ملی – میهنی پوتین یک علت دیگر هم دارد. بیشتر جنگ های ملی روسیه از نوع جنگ های دفاعی هستند. هم در جنگ فرانسه با روسیه و هم در دوران جنگ جهانی دوم، روسیه مورد حمله قرار گرفت. البته جنگ هایی هم بوده اند که فاز هجومی داشته و در عین حال، رنگ و بوی ملی گرفته اند. یک نمونه از این جنگ ها، نبرد پلتاوا است که بین نیروهای پطر کبیر و شارل دوازدهم، امپراتور روسیه به وقوع پیوست. روس ها از امپراتور خود در این جنگ حمایت کردند چرا که او توانسته بود به آنها بقبولاند که منطقه بالتیک از آن روسیه است و پطر به دنبال این است که قسمتی از کشور خود را باز پس گیرد.
 
ولادیمر پوتین از هر دو این بهانه ها محروم است. او از طرفی، مورد هجوم قرار نگرفته بلکه آغاز کننده جنگ بوده است، از طرف دیگر، هرگز نتوانست این باور را در بین مردم روسیه بگنجاند که اوکراین بخشی از خاک آنان است و روسیه قصد دارد زمین خود را باز پس گیرد. از این رو، روسیه در ملی کردن جنگ اخیر شکست خورد و به همین دلیل، در صورت پیش روی بیشتر اوکراین با یک مشکل جدی مواجه خواهد شد چرا که مردم از این جنگ راضی نیستند و از پوتین حمایت نمی کنند.
ثبت نظر
نام و نام خانوادگی :
نظر خود را بنویسید :
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار نظامی بین الملل
پربیننده‌ترین اخبار
آخرین اخبار
اخبار برگززیده ...
به نظر شما نتیجه برجام چه تاثیری بر معیشت مردم می گذارد؟
تاثیر بسیار مطلوب بر اقتصاد و معیشت مردم
بدون تاثیر
تاثیر بد و مخرب در دراز مدت بر اقتصاد و امنیت ملی
ثبت رای
قیمت لحظه ای
در حال بروز رسانی ...
دلار
بیت کوین
یورو
لیر
پوند
دلار کانادا
یوان چین
کرون سوئد
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
سکه
انس طلا
مثقال طلا
طلای ۱۸
تمامی قیمت ها به ریال می‌باشد.
در حال بروز رسانی ...
نفت برنت
در حال بروز رسانی ...
بورس
در حال بروز رسانی ...
شهروند خبرنگار ...
تقویم روز جمعه، 31 فروردين، 1403
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد
تحلیلگر ایران زمین
ربات ChatGPT؛ هوش مصنوعی مُچ هوش انسانی را خواباند؟ وقتی هنوز زبان انسانی دست برتر را دارد

ربات Chat GPT این روزها سروصدای بسیاری به راه انداخته و بسیاری از علاقه‌مندان به این حوزه، هر روز مشغول چت کردن با رباتی هستند که با شما حرف می‌زند، راهنمایی‌تان می‌کند و حتی کارهایتان را با سرعتی باورنکردی انجام می‌دهد؛ آن هم تا حدی زیادی رایگان!